Science teaching in the normal course: a bibliographic review study
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e95915Keywords:
Teaching of science, Initial teacher training, Curriculum, Early yearsAbstract
This study aims to analyze and reflect on the Normal Course, focusing on the area of Natural Sciences. The methodology consists of qualitative research in the form of an exploratory bibliographical review based on Brazilian dissertations selected from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (DBTD), which discuss the Teaching of Science (CE) in the Normal Course. The data was analyzed using Content Analysis. The research highlighted that Science Teaching in Early Years education plays a fundamental role in childhood, bringing up the discussion on Environmental Education and Science, Technology, and Society (CTS), contributing to forming critical, reflective, and active citizens in the social context. The study has shown that more attention needs to be paid to the basic pedagogical and scientific knowledge of teachers who work in the NC in CE.
References
AUGUSTO, T. G.; AMARAL, I. A. Concepções de professoras das séries iniciais, em formação em serviço, sobre a prática pedagógica em ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 19, n. 1, p. 163-176, 2014. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/101. Último acesso em: 30 out. 2024.
AULER, D. Enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência e Ensino, v. 1, n. especial, p. 1-20, 2007. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4960414/mod_folder/content/0/ENFOQUE%20CI%C3%8ANCIA-TECNOLOGIASOCIEDADE.pdf . Último acesso em: 30 out. 2024.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Casa Civil, Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394 Último acesso em: 27 maio 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico. Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/2021/resumo_tecnico_do_distrito_federal_censo_escolar_da_educacao_basica_2021.pdf. Último acesso em: 27 maio 2022.
CEED/RS. Conselho Estadual de Educação do Rio Grande do Sul, nº 62/27.00/00.6. Resolução Nº 252, de 5 de janeiro de 2000. Rio Grande do Sul, 5 jan. 2000. Disponível em: https://www.ceed.rs.gov.br/upload/arquivos/202001/17165646-1211302720reso-0252.pdf Último acesso em: 12 out. 2022.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. A. Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 1990.
DI MARTINO, E. R. O ciclo básico e o ensino de ciências: uma tomada de consciência. In: SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. A criança e o conhecimento: retomando a proposta pedagógica do ciclo básico. São Paulo: SE/CENP, 1990. p. 37-48.
EZEQUIEL, M. A. Visões de ciência e ensino de ciências de formandos(as) da escola normal. 2016. Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª ed. Campinas: Autores Associados, 2006.
FRACALANZA, H.; AMARAL, I. A.; GOUVEIA, M. S. F. O ensino de ciências no primeiro grau. São Paulo: Atual, 1986.
LÜDKE, M.; ANDRÉ M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MEDEIROS, A. B.; MENDONÇA, M. J. S. L.; SOUZA, G. L.; OLIVEIRA, I. P. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011. Disponível em: https://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/pdf/a-importancia-da-educacao-ambiental-na-escola-nas-series-iniciais.pdf Último acesso em: 7 mar. 2023.
MELLO, G. N. Formação inicial de professores para educação básica: uma (re)visão radical. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 98-110, jan./mar. 2000.
MOREIRA, A. M.; AIRES, J. A.; LORENZETTI, L. Abordagem CTS e o conceito química verde: possíveis contribuições para o ensino de química. Actio: Docência em Ciências, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 193-210, jul./set. 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio . Último acesso em: 13 dez. 2022.
NEUMANN, S. Formação de docentes em nível médio e o ensino de ciências: estudo de caso de um curso da região Oeste do Paraná. 2015. Dissertação de mestrado em Sociedade, Estado e Educação – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2015.
NÓVOA, A. (org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1991.
NÓVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
OLIVEIRA, A. J. V. G. O ensino de ciências naturais e a organização do currículo escolar: um estudo sobre a prática docente de professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2019. Dissertação de mestrado em Gestão de Ensino da Educação Básica – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2019.
PIOVESAN, J.; OTTONELLI, J. C.; BORDIN, J. B.; PIOVESAN, L. Psicologia do desenvolvimento e da aprendizagem. 1. ed. Santa Maria: UAB/NTE/UFSM – Universidade Federal de Santa Maria – RS, 2018. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/358/2019/07/MD_Psicologia-do-Desenvolvimento-e-da-Aprendizagem.pdf Último acesso em: 19 nov. 2022.
PLAUSKA, G. C. Uma sequência didática para o ensino de tópicos de astronomia para o Curso Normal. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional de Ensino de Física) – Universidade Federal Fluminense – UFF, 2017.
RIO GRANDE DO SUL. Referencial Curricular Gaúcho: Educação Infantil. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, 2018. V. 1. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/upload/arquivos/202111/24135335-referencial-curricular-gaucho-em.pdf Último acesso em: 20 jul. 2022.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Estatísticas da educação. Disponível em: https://servicos.educacao.rs.gov.br/pse/srv/estatisticas.jsp?ACAO=acao1 Último acesso em: 13 out. 2022.
SANTOS, W. P.; AULER, D. Educação científica humanística em perspectiva freiriana: resgatando a função do ensino CTS. Revista Alexandria, v. 1, n. 1, p. 109-131, 2008. Disponível em: Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS | Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia (ufsc.br) Último acesso em: 22 out. 2022.
SILVEIRA, M. G. S. As contribuições das oficinas temática ambientais na formação de alunos do curso Normal médio e nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2014. Dissertação de mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
SOARES, A. C.; MAUER, M. B.; KORTMANN, G. L. Ensino de ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental: possibilidades e desafios em Canoas-RS. Revista Educação, Ciência e Cultura, v. 18, n. 1, p. 49-61, 2013. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/954 . Último acesso em: 13 out. 2022.
SOUZA, D. C. A educação ambiental crítica e sua construção na escola pública: compreendendo contradições pelos caminhos da formação de professores. 2014. Tese de doutorado em Educação para a Ciência – Faculdade de Ciências, Universidade do Estado de São Paulo, Bauru, 2014.
SOUZA, S. M. Um outro olhar: filosofia. São Paulo: FTD, 1995.
TODERO, I. Ciências da natureza e o contexto do campo: formação de professores de anos iniciais em um curso Normal Magistério no litoral norte do Rio Grande do Sul. 2021. Dissertação de mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
ZAIONS, J. R. M. A educação ambiental nos cursos de formação de docentes, na modalidade normal, em nível médio, e a disseminação da temática ambiental nos anos iniciais. 2017. Dissertação de mestrado em Educação em Ciências e em Matemática – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
ZIMER, T. T. B. Aprendendo a ensinar matemática nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Tese de doutorado em Educação – Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
