Reasoning about the research and reflective teacher in science education: conceptions of basic education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e96696

Keywords:

Reflective teacher, Teacher researcher, Teacher trainning

Abstract

Based on data collected in questionnaires and responses constructed by Science teachers in a specialization discipline, a profile of the teachers was built and their perceptions of the research and reflective teacher was discussed. The data was presented considering Bardin's Content Analysis (2016), dividing the responses into units and categories to quantify their occurrences. This work shows that the majority of course teachers are Biological Sciences graduates and consider the Basic Education teacher as the main person responsible for researching the school context. Despite considering the potential of research, teachers pointed out limitations to this activity, highlighting their working conditions.

Author Biographies

Matheus Castro Silva, Federal University of Minas Gerais

Bacharel em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013), licenciado pela Universidade de Uberaba (2017) e mestre em Química Inorgânica pela Universidade Federal de Minas Gerais (2015). Mestre em Educação e Docência (2021) pela Faculdade de Educação (FaE – UFMG). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Célio da Silveira Júnior, Federal University of Minas Gerais

Professor Adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) na área de ensino de Ciências/Química. Doutor (2015) e Mestre em Educação (2012), Licenciado em Química (2006) e Bacharel em Administração (1997) pela UFMG. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: formação de professores, ensino e aprendizagem de ciências, interculturalidade, livro didático e leitura.

Nilma Soares da Silva, Federal University of Minas Gerais

Professora Associada do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Doutora e Mestre em Educação e também Licenciada em Química pela mesma Universidade. Atuou como coordenadora e atualmente é professora e orientadora no Mestrado Profissional em Educação e Docência (PROMESTRE/FaE/UFMG); atua como professora nos cursos de Especialização em Educação em Ciências (CECi) no Centro de Ensino de Ciências e Matemática de Minas Gerais (CECIMIG) e também na Licenciatura em Química para as disciplinas de estágio e didática de ensino de Química. É vice-diretora do Centro de Ensino de Ciências e Matemática de Minas Gerais (CECIMIG) e coordenadora do CECi.

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Published

2024-10-14

Issue

Section

Articles