The conceptual and epistemological structure of a scientific discovery: reflections for science teaching

Authors

  • Anabel Cardoso Raicik Universidade Federal de Santa Catarina
  • Luiz O. Q. Peduzzi Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p149

Abstract

This article seeks to clarify the conceptual and epistemological structure of a scientific discovery in order to oppose the dichotomy between the contexts of discovery and justification, long perpetuated in the scientific sphere. It presents the weights of Hanson, Kuhn and Kipnis on this topic. In science education, discussions about a discovery process are rarely available. This way are usually disseminated several inappropriate images of science. An analysis of the discovery terminology in textbooks approved in PNLD/2012 shows the science conceptions that can be transmitted when those are used in teaching, broadly and inadvertently this termination. Finally, seek to argue that the context of discovery has complex and logic elements, and is intrinsically related to the context of justification.

Author Biographies

Anabel Cardoso Raicik, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Mestre em Educação Científica e Tecnológica pelo Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015). É doutoranda do Programa de Pós Graduação e Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina. 

Luiz O. Q. Peduzzi, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Bacharelado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1973), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1980) e doutorado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998). É professor do Departamento de Física da UFSC desde 1976. No Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC, orienta, atualmente, pesquisas voltadas à investigação do potencial didático, cultural e epistemológico da história da ciência para o ensino da física. Até 2015 foi um dos editores do Caderno Brasileiro de Ensino de Física.

Published

2016-11-24

Issue

Section

Artigos