Taxicab: solving problems routine

Authors

  • José Carlos Pinto Leivas Centro Universitário Franciscano de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p177

Abstract

This article presents results of a qualitative research conducted in the first semester of 2014 in a Geometry course, which aimed to answer the question: how students of a professional Masters in Mathematics Teaching, using didactic and technological resources to solve problems involving Taxicab Geometry? From an initial activity of location of points and building knowledge about the taxi’metric, it was proposed situations-problem real and distinct for every student to solve for some time and they meet at a workshop with the whole class. During the realization of this we resumed some solutions and we come to formalize the concepts of midpoint and mediatrix in Taxicab Geometry and its comparison with the same concepts in Euclidean Geometry. The representations of students, on squared paper and the help of GeoGebra in the resolution of the sequence of situations-problem activities, showed that such concepts were purchased and applied to fully satisfactorily.

Author Biography

José Carlos Pinto Leivas, Centro Universitário Franciscano de Santa Maria

Nascido em 1950. Ingressou no Curso de Matemática em 1970-UCPEL, tendo concluído em 1974. Participou, no último ano da graduação e, no ano seguinte, de cursos de verão na USP. Começou a lecionar na rede estadual do RS, no ano de 1972 (até 1983), logo após concluir as obrigações militares e, em 1976, na UCPEL. Em 1979, foi trabalhar na Fundação Universidade Federal do Rio Grande, atualmente FURG, onde atuou em diversos cursos, tendo chegado a professor titular. Foi coordenador da graduação e especialização. Em 1981-2 fez especializaçãoem Análise Matemáticana UFPEL e, em 1983, iniciou o mestradoem Matemática Purae Aplicada na UFSC, concluindo em 1985. Foi convidado a aposentar-se na FURG em 2004, para atuar na ULBRA, o que o fez até 2010. De 2007-9, cursou o doutorado em Educação – Linha de Educação Matemática na UFPR, sob a orientação de Maria Tereza Carneiro, concomitantemente ao exercício profissional na ULBRA. Em 2011, passou a atuar no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UNIFRA,em Santa Maria, inclusive como editor da Revista Vidya. Já foi editor da Educação Matemática em Revista-RS, diretor da SBEM-RS e secretário nacional. Tem artigos, livros e capítulos de livros publicados. Foi vice do GT4-SBEM e, desde 2015, coordenador deste GT.

Published

2016-11-24

Issue

Section

Artigos