Considerations attributed to designation of the “worst enemy of science” for Paul Feyerabend and your implications for science educations

Authors

  • Felipe Damasio Instituto Federal de Santa Catarina - Araranguá
  • Luiz O.Q. Peduzzi Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p329

Abstract

Not a few critics of the epistemology of Paul Feyerabend. Many of these criticisms were met with surprise by the author himself, being fruits of misinterpretations of his epistemology by professionals, which he called professionalized incompetence. Among the critics of Feyerabend, some resort to a copy of the prestigious journal Nature in 1987 to provide ballast to his criticisms. In this example, Feyerabend was called the “worst enemy of science”. This paper will seek to examine the arguments which were used to assign such a nickname to Feyerabend, some repercussions and the arguments used by the authors of the journal article Nature match epistemology of Feyerabend or are configured in what he called professionalized incompetence. Some implications of this discussion for the teaching of science are also envisioned.

Author Biographies

Felipe Damasio, Instituto Federal de Santa Catarina - Araranguá

Graduado em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), Mestrado em Ensino de Física pela UFRGS (2007) e doutorando em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). Professor no Instituto Federal de Santa Catarina desde 2008. 

Luiz O.Q. Peduzzi, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Bacharelado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1973), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1980) e doutorado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998). É professor do Departamento de Física da UFSC desde 1976. No Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC, orienta, atualmente, pesquisas voltadas à investigação do potencial didático, cultural e epistemológico da história da ciência para o ensino da física. Editor do periódico Caderno Brasileiro de Ensino de Física desde a sua fundação em 1984 até dezembro de 2014.

Published

2017-05-30

Issue

Section

Artigos