The epistemological view of Timothy Lenoir: the cultural production of the scientific Disciplines

Authors

  • Neusa Teresinha Massoni Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Marco Antonio Moreira Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p53

Abstract

The purpose of this text is to interpret and disseminate some ideas of Timothy Lenoir from his case studies about developments, in the Imperial Germany and the Silicon Valley, which show that the scientific advancement might result from the dialogue between different actors: academia, industry, state; from the inseparability between theory and technique. Lenoir considers science as an interested activity, in which the instrumental and technical aspects are crucial for its development. He argues that the institution of scientific disciplines is, in many cases, associated to multiple social, professional, and industrial interests: the industries become users of scientific ideas and at the same time they contribute with products, techniques, and in the construction of research institutes; the university, in turn, contributes with the innovations that generate the creation of new technologically based enterprises. In that sense, it is not always possible to dissociate theory and technique, or basic and applied research. Sometimes, science and industry are “wall to wall” mutually contributing and generating development.

Author Biographies

Neusa Teresinha Massoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada (2000), Mestre em Física (2005) e Doutora em Ciências (2010) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, com ênfase na área de Ensino de Física; atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS.

Marco Antonio Moreira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciado (1965) e Mestre em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Doutor em Ensino de Ciências (1977) pela Cornell University/USA, atualmente é Professor Emérito da UFRGS e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS; é professor colaborador da Universidade de Burgos/Espanha; integrou o Comitê de Educação do CNPq de 1993  1995 e de1999 a2001; é pesquisador 1ª do CNPq, na área de Educação, desde 1989, tendo orientado dezenas de mestrados e doutorados.

 

Published

2017-11-24

Issue

Section

Artigos