The epistemological view of Timothy Lenoir: the cultural production of the scientific Disciplines
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p53Abstract
The purpose of this text is to interpret and disseminate some ideas of Timothy Lenoir from his case studies about developments, in the Imperial Germany and the Silicon Valley, which show that the scientific advancement might result from the dialogue between different actors: academia, industry, state; from the inseparability between theory and technique. Lenoir considers science as an interested activity, in which the instrumental and technical aspects are crucial for its development. He argues that the institution of scientific disciplines is, in many cases, associated to multiple social, professional, and industrial interests: the industries become users of scientific ideas and at the same time they contribute with products, techniques, and in the construction of research institutes; the university, in turn, contributes with the innovations that generate the creation of new technologically based enterprises. In that sense, it is not always possible to dissociate theory and technique, or basic and applied research. Sometimes, science and industry are “wall to wall” mutually contributing and generating development.Downloads
Published
Issue
Section
License
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY