The Marie Curie historical case: studying the potential of history of science to support pre-service teachers’ reflections on nature of science

Authors

  • Beatriz Carvalho Almeida Universidade Federal de Minas Gerais
  • Rosária Justi Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p351

Abstract

This paper aims at discussing the contributions of a historical case about Marie Curie for supporting pre-service teachers’ reflections about Nature of Science (NOS). The historical case was drawn in the light of Allchin’s (2013) ideas about contextualised and functional nature of science teaching. The activities based on the case were developed in a class of Chemistry pre-service teachers from a Brazilian public university. All the lessons related to the application of the activities were audio- and video-recorded. From the ideas expressed by the pre-service teachers throughout the process, we discuss the relevance of this teaching approach to guide discussions about NOS aiming at promoting a functional understanding about science.

Author Biographies

Beatriz Carvalho Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais na linha de Educação e Ciências; graduada em Química Licenciatura pela Universidade Federal de Ouro Preto. Atuou como bolsista de iniciação à docência da CAPES, no período de 2012 a 2015. Neste período, participou do desenvolvimento e implementação de projetos visando a melhoria do ensino de Química nas escolas públicas, em parceria com professores da Educação Básica e professores da universidade. Atuou como professora da rede estadual de ensino, no período de abril de 2016 a dezembro de 2017, lecionando para estudantes do Ensino Médio Regular e Educação de Jovens e Adultos (EJA). Atualmente é pesquisadora do Grupo de Pesquisa REAGIR – Modelagem e Educação em Ciências.

Rosária Justi, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Educação em Ciências pela University of Reading, no Reino Unido; mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, licenciada e bacharel em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professora titular na Universidade Federal de Minas Gerais, atuando no curso de Licenciatura em Química e no Programa de Pós-graduação em Educação; bolsista de Produtividade em Pesquisa 1C do CNPq; líder do Grupo de Pesquisa REAGIR – Modelagem e Educação em Ciências; editora-chefe da Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências; editora associada do International Journal of Science Education; membro do corpo editorial de vários periódicos nacionais e internacionais da área de Educação em Ciências.

Published

2019-05-27

Issue

Section

Artigos