Language games in peasant education: everyday life and mathematics in the view of peasant teachers

Authors

  • Valdomiro Pinheiro Teixeira Junior Faculdade de Educação do Campo, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n1p57

Abstract

The contextualization from the everyday life is defended by documents and theoretical references of Mathematics Education and associated to the principles of Peasant Education, considering that it offers meaning and allows to value the reality of the students. However, the second philosophy of Wittgenstein indicates that different realities are languages games that have at the most similarities and not an immediate relation.  In this sense, this research sought to understand the relationships that mahematics teachers of a Rural school make between the realities of formal and everyday mathematics. Teachers highlight problems in their formations, both in relation to content and in discussions about contextualization, which appears more as a discourse. But beyond the discourse it is possible to perceive in teachers’ statements that by they understand that some contents are difficulty to contextualize, but they should not be deprecated.

Author Biography

Valdomiro Pinheiro Teixeira Junior, Faculdade de Educação do Campo, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Possui graduação em licenciatura plena em matemática pela Universidade do Estado do Pará (2006), graduação em arquitetura e urbanismo pela Universidade Federal do Pará (2012), mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2012) e doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2016). Professor pela SEDUC/PA de 2008 a 2015. Atualmente é professor assistente da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Linguagem matemática, Ensino de matemática, Wittgenstein, Filosofia da Linguagem, Educação do Campo e formação docente.

References

ARROYO, M. Políticas de formação de educadores(as) do campo. Cad. Cedes, Campinas, v. 27, n. 72, p. 157-176, 2007.

ARROYO, M. CALDART, R. MOLINA, M (Orgs.). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

BAKER, G. P.; HACKER, P. M. S. Wittgenstein: understanding and meaning – part I. Oxford: Blackwell, 2005.

BASSO, J D.; BEZERRA NETO, L. Pedagogia histórico crítica, movimento dos trabalhadores rurais sem terra e a educação no campo: Contradições na luta pela escola única. In: IX SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS “HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL”, 2012, João pessoa/PB. Anais...João Pessoa/PB, 2012.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa Qualitativa e Pesquisa Quantitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. O. (Org.) Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 99-112.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF. 1996

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (5ª a 8ª Séries). Matemática. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF, 1998.

BRASIL. MEC. Referências para uma política nacional de Educação do Campo: caderno de subsídios. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo. M. N. Ramos, T. M. Moreira e C. A. dos Santos (coordenação). (2ª Ed.). C. BRASÍLIA. DF: MEC/SECAD, 2005.

CALDART, R. Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular, 2004.

DUARTE, Cláudia G. Trabalhar com a "realidade" do campo: algumas descontinuidades discursivas. In: XIII CONGRESSO INTERAMERICANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2011, Recife/PE. Anais...Recife/PE, 2011.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1988.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 48. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GIARDINETTO, J. R. B. Matemática escolar e matemática da vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 1999.

GLOCK, H-J. Dicionário de Wittgenstein. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

GOTTSCHALK, Cristiane M. C. Reflexões sobre contexto e significado na educação matemática. In: VII ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2004, São Carlos/SP. Anais...São Carlos/SP, 2004.

KNIJNIK, G; DUARTE, C. G. Entrelaçamentos e dispersões de enunciados no discurso da Educação matemática Escolar: um estudo sobre a importância de trazer a "realidade" do aluno para as aulas de matemática. Boletim de Educação Matemática, v. 23, p. 863-886, 2012.

MOLINA, M. Brasil. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Ministério do Desenvolvimento Agrário. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.

MORENO, A. R. Wittgenstein: os labirintos da linguagem. Campinas: Editora Moderna, 2006.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da Escola do Trabalho. 5. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2000.

PISTRAK, M. M. A Escola-Comuna. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

SCHMITZ, F. Wittgenstein, la philosophie et les mathématiques. Paris: PUF, 1988.

PISTRAK, M. M. Wittgenstein. São Paulo: Liberdade, 2004.

SILVEIRA, M. R. A.; MEIRA, J. L.; FEIO, E. S. P.; TEIXEIRA JÚNIOR, V. P. Reflexões acerca da contextualização dos conteúdos no ensino da matemática. Currículo sem Fronteiras, v. 14, n.1, p. 151-172, 2014.

SILVEIRA, M. R. A.; TEIXEIRA JÚNIOR, V. P.; SILVA, P. V. A matemática e suas aplicações na perspectiva de Wittgenstein. In: XIV CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. 2015, Chiapas, México. Anais... Chiapas, México, 2015.

TASCHETO, L. R.; DUARTE, C. G. Educação matemática e jogos de linguagem na escola: reverberações. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 23, n. 1, p. 186-203, jan./jun. 2015.

WITTGENSTEIN, L. Investigações Filosóficas. São Paulo: Nova cultural, 1999 (coleção os pensadores).

WITTGENSTEIN, L. Gramática Filosófica. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

Published

2020-05-13

Issue

Section

Artigos