Blogging: agency, mindset and literacy

Autores

  • Vera Lucia Menezes de Oliveira e Paiva Universidade Federal de Minas Gerais
  • Junia de Carvalho Fidelis Braga Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2014n66p75

Resumo

 

In this article, we discuss the concepts of agency, mindset and literacy in order to investigate, in the light of complexity theory, three groups of teachers and their blogging practices. Our aim was to check if formal teaching of digital technologies have ‘disturbed’ the traditional literacy behavior of our participants and changed their mindsets. We visited their blogs to check if they went on blogging after the end of the course and emailed them a questionnaire to learn about their experiences with this new literacy and to collect their opinions about blogging. We realized that just a few blogs were relatively active and that the majority of the teachers had not incorporated this new literacy into their teaching practices. Nevertheless, the results do not allow us to state that those teachers have not changed their mindsets because they might have migrated to other digital contexts.

 

Biografia do Autor

Vera Lucia Menezes de Oliveira e Paiva, Universidade Federal de Minas Gerais

Vera Lúcia Menezes de Oliveira e Paiva é professora titular da Faculdade de Letras da UFMG e pesquisadora do CNPq e da FAPEMIG. Atua na Graduação e na Pós-Graduação, nas linhas de pesquisa em “Ensino/Aprendizagem de línguas estrangeiras” e em Linguagem e Tecnologia.

Junia de Carvalho Fidelis Braga, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1985), mestrado em Linguistica Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004) e doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007), Pós doutorado em Estudos Linguísticos (UFMG/ 2008). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: ambiente digital, complexidade, colaboraçao, autonomia e estratégias de aprendizag, colaboração e comunidade de aprendizagem on-line.

Downloads

Publicado

2014-07-16