Compreensibilidade e percepções de brasileiros sobre o estudo da pronúncia do inglês

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2020v73n1p363

Resumo

O presente estudo objetivou investigar a percepção discente sobre o estudo da pronúncia, a compreensibilidade de suas falas em inglês, mais especificamente o grau de esforço demandado pelo ouvinte para compreender o locutor, e as relações entre ambos. Vinte e quatro brasileiros falantes de inglês com nível mínimo de proficiência geral avançado tiveram gravações de áudio de suas falas julgadas por quatro juízes. Os dados de compreensibilidade, percepção de sotaque pelos juízes, quantidade de desvios de pronúncia no nível segmental, língua nativa do juiz, e percepções discentes sobre o estudo da pronúncia foram tabulados e comparados quantitativa e qualitativamente. Os resultados indicaram relações positivas entre compreensibilidade, sotaque e desvios e entre compreensibilidade e desejo por um conhecimento mais específico sobre pronúncia.

Biografia do Autor

Melissa Bettoni, Instituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Chapecó

Coordenadora e docente da pós-graduação lato sensu em Ensino de Língua Inglesa no Insituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Chapecó.

Referências

ALVES, U. K. O papel da instrução explícita na aquisição fonológica do inglês como L2: evidências fornecidas pela teoria da otimidade. Mestrado (Dissertação). Pelotas: Universidade Católica de Pelotas, 2004.

BAPTISTA, B. O. Frequent pronunciation errors of Brazilian learners of English. In FORTKAMP, M.B.M.; XAVIER, R.P. (Eds.) EFL Teaching and Learning in Brazil: Theory and Practice. Florianóplis: Insular, 2001, p. 223-230.

BECKER, M. Inteligibilidade da língua inglesa sob o paradigma de língua franca: percepção de discursos de falantes de diferentes L1s por brasileiros. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Paraná, 2013.

BETTONI, M.; GALLEGO-CAMPOS, F. R. A Pronúncia no ensino de Inglês para crianças: Crenças e Práticas do Professor. REVELLI, v. 9 n. 4, 2017.

BETTONI, M.; KLUGE, D. C. Encontros consonantais do inglês iniciados por /s/- efeitos de um treinamento perceptual. In BRAWERMAN-ALBINI, A.; GOMES, M. L. C. (Orgs.) O jeitinho brasileiro de falar inglês – Pesquisas sobre a pronúncia do inglês por falantes brasileiros (pp.105-125). Campinas: Pontes Editores, 2014.

BETTONI-TECHIO, M. Production of final alveolar stops in Brazilian Portuguese/English interphonology. Dissertação de mestrado não publicada. Universidade Federal de Santa Catarina, 2005.

BETTONI-TECHIO, M. Perceptual Training and Word Initial /s/- Clusters in Brazilian Portuguese/English Interphonology. Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.

BETTONI-TECHIO, M.; RAUBER, A.; KOERICH, R. D. Perception and Production of Word-final alveolar stops by Brazilian Portuguese learners of English. In Interspeech 2007, Antwerp: Bélgica, 2007, p. 2293-2296.

BORGES, L. Pronunciation beliefs and other predictors of phonological performance: a study with Brazilian ESL learners. Dissertação (Mestrado). University College of London, 2014.

BOUCHHIOUA, N. The effects of explicit pronunciation instruction on the comprehensibility and intelligibility of Tunisian EFL learners. International Journal of Research Studies in Language Learning. 6. 10.5861/ijrsll.2016.1480, 2016.

BRAWERMAN-ALBINI, A.; KLUGE, D. Professores de inglês na rede pública paranaense e o ensino da pronúncia. Revista de Letras DACEX/UTFPR, 14, 2011.

BRINTON, D. “Pronunciation Instruction”. In BURNS, A.; RICHARDS, J. (Eds.), The Cambridge Guide to Pedagogy and Practice in Second Language Teaching (pp. 246-255). Nova Iorque: Cambridge University Press, 2012.

CRUZ, N. C. An explanatory Study of pronunciation intelligibility in the Brazilian learner's of English. The ESPecialist, 24 (2). p.155-175, 2003.

CRUZ, N. C. Pronunciation intelligibility in spontaneous speech of Brazilian learners of English. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, 2004.

CRUZ, N. C. Vowel insertion in the speech of Brazilian learners of English: a source of unintelligibility? Ilha do Desterro: A journal of English Language and Literatures in English and Cultural Studies, 55, p. 133-152, 2008.

CRUZ, N. C. Familiaridade do ouvinte e inteligibilidade da pronúncia de aprendizes brasileiros de inglês. Revista Horizontes da Linguística Aplicada, 7 (1), p. 88-103, 2011.

CRUZ, N. C.; JORGE, A. B. M. Pronúncia do inglês para brasileiros: análise do livro Descobrindo a pronúncia do inglês. Revista Letras Raras – v.6, n.1. 2017.

CRYSTAL, D. English as a Global Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

DELATORRE, F. Intelligibility of English verbs ending in -ed for Brazilian learners of English as listeners. Tese (Doutorado), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

DELATORRE, F.; BAPTISTA, B. O. The effect of long-term instruction on a Brazilian learner's pronunciation of regular verbs ending in -ed. Revista X, v. 1, pp. 58-79, 2014.

DERWING, T. M. What do ESL students say about their accents? Canadian Modern Language Review, 59, 547-566, 2003.

DERWING, T. M.; MUNRO, M. J. Accent, comprehensibility and intelligibility: Evidence from four L1s. Studies in Second Language Acquisition, 19, 1-16, 1997.

DERWING, T. M.; MUNRO, M. J. The Development of L2 Oral Language Skills in Two L1 Groups: A 7-Year Study. Language Learning 63:2, pp. 163–185, June 2013.

GASS, S. M.; VARONIS, E. M. The effect of familiarity on the comprehensibility of nonnative speech. Language Learning, 34( l), 65-89, 1984.

HAUS, C. Ensino de pronúncia sob a perspectiva do inglês como língua franca: Crenças e práticas de professores do CELIN – UFPR. Dissertação de mestrado não publicada: UFPR, 2018.

HOROBIN, S. The English Language – A Very Short Introduction. Oxford University Press: UK, 2018.

ISAAC, T.; THOMPSON, R. Rater experience, rating scale length, and judgments of L2 pronunciation: revisiting research conventions. Language Assessment Quarterly, 10, pp. 135, 2013.

JENKINS, J. A sociolinguistic based, empirically researched pronunciation syllabus for English as an international language. Applied Linguistics, 23 (8), p. 83-103, 2002.

JENKINS, J. Implementing an International Approach to English Pronunciation: The Role of Teacher Attitudes and Identity. TESOL Quarterly, v. 39, n. 3, 2005.

KACHRU, B. Standards, codification, and sociolinguistic realism: The English language in the outer circle. In QUIRK, R.; WIDDOWSON, H. (Eds.) English in the World: Teaching and Learning the language and the literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1985, p. 11-30.

KLUGE, D, C. Perception and Production of final nasals by Brazilian Portuguese learners of English. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Santa Catarina, 2004.

KOERICH, R. D. Perception and Production of vowel paragoge by Brazilian EFL students. In B. O. Baptista & M. A. Watkins (Eds.), English with a Latin beat: Studies in Portuguese/Spanish – English interphonology, pp. 91-104. Amsterdam: John Benjamins, 2006.

MARZÁ, N. E. Pronunciation and Comprehension of Oral English in the English as a Foreign Language Class: Key Aspects, Students’ Perceptions and Proposals. Journal of Language Teaching and Research, Vol. 5, No. 2, pp. 262-273, March, 2014.

MUNRO, M. J.; DERWING, T. M. Foreign accent, comprehensibility, and intelligibility in the speech of second language learners. Language Learning, 45 (1), 73-97, 1995. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-1770.1995.tb00963.x

NELSON, C. L. Intelligibility in World Englishes: Theory and application. Nova Iorque/Oxon: Routledge, 2011.

PISKE, T. Implications of James Flege's research for the foreign language classroom. In BOHN, O.; MUNRO, M. J. (Eds.), Language experience in second language speech learning: In honor of James Emil Flege. Amsterdã/Filadélfia: John Benjamins Publishing Company, pp. 315-30, 2007.

RAJADURAI, J. Intelligibility studies: A consideration of empirical and ideological issues. World Englishes, 26 (1), pp. 87-98, 2007.

REIS, F. S.; CRUZ, N. C. (Un)intelligibility in the context of English as a Lingua franca: a study with French and Brazilian speakers. Revista Intercâmbio, v. XXII: 35-55, 2010.

REIS, M. S.; KLUGE, D. C. Intelligibility of Brazilian Portuguese-accented English realization of nasals in word-final position by Brazilian and Dutch EFL learners. Revista Crop, 13, p. 215-229, 2008.

SHADECH, Thais Suzana. The production of word-initial /.I/ by brazilian learners of english and the issues of comprehensibility and intelligibility. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina, 2013.

SILVEIRA, R.; SHADECH, T. S. Inteligibilidade e o Ensino da pronúncia: Interface entre Pesquisa e Pedagogia. In. BRAWERMAN-ALBIBI, A. & GOMES, M. L. de C. (Orgs). O Jeitinho Brasileiro de falar inglês – Pesquisas sobre a pronúncia por falantes brasileiros. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014, p. 7-10.

SMITH, L. E.; NELSON, C. L. International Intelligibility of English: directions and resources. World Englishes, 4, pp. 333-342, 1985.

Downloads

Publicado

2020-01-31