Formação docente em contextos de EMI: uma visão parcial do brasil

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2022.e82399

Resumo

Pesquisas sobre EMI têm aumentado em todo o mundo, especialmente na
Europa e no Sudeste Asiático (Macaro et al., 2018). No Brasil, estudos têm se
concentrado na implementação de EMI em instituições de ensino superior e em formas
de melhorá-lo (Baumvol & Sarmento, 2019). Este artigo analisa cursos preparatórios
para EMI oferecidos em instituições de ensino superior brasileiras, de acordo com
publicações de 2016 a 2020. Para identificar os cursos oferecidos pelas instituições
brasileiras que apoiam EMI, fizemos uma pesquisa nos sites de busca Google e Google
Acadêmico para mapear publicações entre 2016-2020 sobre esses cursos. Por meio de
análise de conteúdo, concluímos que os esforços iniciais para preparar professores para
contextos de EMI apresentam uma grande variedade de objetivos, durações e
abordagens, com muitas lacunas de pesquisa que necessitam de maior desenvolvimento.

Biografia do Autor

Telma Nunes Gimenez, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Telma Gimenez is Senior Professor at Universidade Estadual de Londrina (UEL) at the Postgraduate Programme in Language Studies. She holds a PhD from Lancaster University (1994) where she developed a study on teacher education, complemented by postdoctoral research at the Institute of Education/UCL (2014) on globalization and English as a Lingua Franca.  After many years of experience as a teacher educator and coordinator of projects with schoolteachers, now she supervises research on English language teacher education, English as a Lingua Franca and language policies. 

Marilice Zavagli Marson, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Ph.D. candidate and M.A in Language Studies with a focus on foreign language teacher education from the State University of Londrina (UEL), Paraná, Brazil. 

Referências

Aizawa, I.; Rose, H. (2019). An analysis of Japan’s English as medium of instruction

initiatives within higher education: the gap between meso-level policy and microlevel

practice. Higher Education, 77, 1125-1142.

Baumvol, L. K.; Sarmento, S. (2016). A internacionalização em casa e o uso de inglês

como meio de instrução. In: M. S. Beck; M. E. Moritz; M. L. M. Martins; V. Heberle

(orgs.), Echoes: Further Reflections on Language and Literature. Florianópolis:

UFSC, (pp. 65-82).

Baumvol, L. K.; Sarmento, S. (2019). Can the use of English as a Medium of Instruction

promote a more inclusive and equitable higher education in Brazil? Simon Fraser

University Educational Review, 12(2), 87-105.

Celani, M. A.; Freire, M. M.; Ramos, R. C. G. (Orgs.). 2009. A abordagem instrumental

no Brasil: um projeto, seus percursos e seus desdobramentos. 1ª ed., Campinas,

Mercado de Letras.

Curle, S.; Yuksel, D.; Soruc, A.; Altay, M. (2020). Predictors of English Medium

Instruction academic success: English proficiency versus First language medium.

System, 95(1):1-29.

Dearden, J. (2015). English as a medium of instruction: A growing global phenomenon.

London: British Council. Available at: https://www.britishcouncil.org/education/

ihe/knowledge%20centre/english-language-higher-education/report-englishmediuminstruction.

Access on: May 28, 2021.

Galloway, N. (2020). English in higher education. English medium Part 1. London,

British Council.

Galloway, N.; Rose, H. (2021). English medium instruction and the English language

practitioner. ELT Journal, 75(1), 33-41.

Gimenez, T. (2019) Language ideologies and English as a medium of instruction:

language policy enactment n Brazilian universities In: K. Finardi (org) English in

the South. (pp.51-74). Londrina: EDUEL.

Gimenez, T.; Sarmento, S.; Archanjo, R.; Zicman, R.; Finardi, K. (2018). Guide to

English as a Medium of Instruction in Brazilian Higher Education institutions

-2019. Available at: https://faubai.org.br/britishcouncilfaubaiguide2018.pdf.

Access on: May 28, 2021.

Gimenez, T.; Simões, L. C.; El Kadri, M. S.; Marson, M. Z.; El Kadri, A. (2021). Por

uma agenda de pesquisa sobre inglês como meio de instrução no contexto de

ensino superior brasileiro. Trabalhos em Linguística Aplicada, 60(2), 518-534.

Jordão, C. M. (2016). Decolonizing identities: English for internationalization in a

Brazilian university. Interfaces Brasil/Canadá, 16(1), 191-209.

Jordão, C. M. (2019). Intelligibility, mimicry and internationalization. In: Murata, K.

(ed.). EMI from an ELF perspective. (pp. 32-45). Abingdon, Routledge.

Jordão, C. M.; Figueiredo, E. H. D.; Laufer, G. F.; Frankiw, T. C. (2020).

Internacionalização em inglês: sobre esse tal de unstoppable train e de como

abordar a sua locomotiva. Revista Ñemitỹrã, 1(2), 30-43.

Knight, J. (2021). Higher education internationalization: concepts, rationales and

frameworks. Revista Redalint, 1(1), 65-88.

Macaro, E.; Curle, S.; Pun, J; An, J.; Dearden, J. (2018). A systematic review of English

medium instruction in higher education. Cambridge University Press 2017, 51(1),

-76.

Macaro, E.; Akincioglu, M.; Han, S. (2019). English medium instruction in higher

education: Teacher perspectives on professional development and certification.

International Journal of Applied Linguistics, 30(1), 144-157.

Martinez, R. (2016). English as a Medium of Instruction (EMI) in Brazilian higher

education: challenges and opportunities. In: Finardi, K. R. (ed.), English in Brazil:

views, policies and programs. (pp. 193-228). Londrina, Eduel.

Martinez, R.; Fernandes, K. (2020). Development of a Teacher Training Course

for English Medium Instruction for Higher Education Professors in Brazil. In:

Sánchez-Pérez, M. M. (org.). Advances in Higher Education and Professional

Development. (pp. 125-152). IGI Global.

Pecorari, D.; Malmstrom, H. (2018). At the crossroads of TESOL and English Medium

Instruction. TESOL Quarterly, 52(3), 497-515.

Pusey, K. J. (2020a). Lessons Learned Piloting an EMI Support Course at a Southern

Brazilian University. Brazilian English Language Teaching Journal BELT, 11(2),

-11.

Pusey, K. J. (2020b). Addressing conceptual disagreements and representation in

EMI teacher education. REGIT, 14(2), 102-114.

Rios, E.S.; Calvo, L.C.S., Novelli, J. (orgs) (2021) Paraná Fala Idiomas-Inglês: pesquisas,

práticas e desafios de uma política linguística de Estado. Curitiba: SETI.

Rodrigues, B. G.; Rocha, A. O. (2020). Reflecting about the challenge of using English

as a Medium of Instruction in Piaui. In: C. L. Richter; D. G. Nóbrega; F. A. M.

Souza; J. F. Nascimento (orgs.), Language teaching-learning in the 21st century.

(pp. 119-128) São Paulo, Mentes Abertas.

Sarmento, S.; Abreu-e-Lima, D.; Moraes Filho, W. (orgs) (2016) Do inglês sem

fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Sage publications.

Verdu, F. C. (2017). EMI (English as a Medium of Instruction) como estratégia de

internacionalização em casa: um estudo de caso num programa de pós-graduação

em administração. São Paulo. Anais do EnANPAD 2017, São Paulo, SP. p. 1-8.

Wilkinson, R.; Gabriëls, R. (eds) (2021). The Englishization of higher education in

Europe. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Züge, A.; Barreto, A.; Novelli, J. (2020). EMI em foco: percepções, possibilidades e

desafios. Revista NUPEM, 12(26), 43-61.

Downloads

Publicado

2022-02-09