Lady Macbeth: Motherhood, Villainy and Witchcraft

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2025.e103754

Keywords:

William Shakespeare, Lady Macbeth, Gender Role in the Early Modern Period, Motherhood

Abstract

This paper aims at investigating themes of maternal agency, power, violence and witchcraft, as they are portrayed in William Shakespeare’s The Tragedy of Macbeth, by means of the character of Lady Macbeth and the Weird Sisters, who represent metaphysical authority within the world of the play. In order to do as much, the academic contributions of such scholars as Harold Bloom (1998), Harold Goddard (1951) and Stephanie Chamberlain (2005), as well as others, are employed in order to analyze key passages in the play, all within the backdrop of gender roles in the Early Modern period, as well as the historical sources which inspired Shakespeare’s creation of the play.

Author Biographies

Filipe Chernicharo Trindade, Universidade Federal Fluminense

Graduado em Letras - Inglês pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2021), atuando principalmente nos seguintes temas: literatura irlandesa, literatura gótica, estudos de gênero e gótico. Mestre em Estudos em Literatura pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

Maria das Graças Salgado, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutora em Letras pela PUC-RJ (2004), com Pós-doutorado pelo King's College London, Brazilian Institute (2015) e Department of English (2022). É Professora Associada de Inglês do Departamento de Letras e Comunicação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Membro efetivo do Mestrado Acadêmico em Letras: Estudos da Linguagem e Estudos da Literatura. Atua como tradutora do inglês para o português. Traduziu Stefan Zweig and Lotte Zweig's South American Letters: New York, Argentina and Brazil, 1940-42 (Versal 2013) e, mais recentemente, a autobiografia da modernista americana Evelyn Scott, Escapade (Versal 2019). Desenvolve pesquisas no campo da análise crítica do discurso e tem publicações sobre representações sociais de gênero, memória e emoção em diferentes tipos de discurso, principalmente em narrativas autobiográficas, em inglês e em português. É membro e Secretary Treasurer da Evelyn Scott Society, entidade vinculada à American Literature Society (ALA). É líder do grupo de pesquisa GEDIR: Gênero, Discurso e Imagem (CNPq/UFRRJ).

References

BLOOM, Harold. Shakespeare: The Invention of the Human. New York: Riverhead Books, 1998.

CHAMBERLAIN, Stephanie. Fantasizing Infanticide: Lady Macbeth and the Murdering Mother in Early Modern England, College Literature, The Johns Hopkins University Press, v. 32, n. 3, p. 72-91, 2005.

GODDARD, Harold. The Meaning of Shakespeare. Chicago: Chicago Press, 1951.

RADVAN, Jonathan PJ. The Three Macbeths: Fact and Fiction. Estudos Germânicos, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 49-53, dez., 1989.

SHAKESPEARE, William. Macbeth. Tradução de Barbara Heliodora. São Paulo: Nova Aguilar, 2004.

Published

2025-10-01

Issue

Section

Literary and Cultural Studies

Categories