Critical Language Education for Ethnic-Racial Relations in Brazilian High Schools
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2025.e106904Keywords:
Education for ethnic-racial relations, Critical language pedagogy, English as an additional language for high school, Critical reflection on teachingAbstract
This article aims to reflect on teaching practices related to the development of materials for English as an additional language in a Brazilian high school, linking them to ethnic-racial relations and critical language pedagogy. By analyzing our practice as we re-examined the activities first developed over a decade ago, we may track our development as socially engaged educators from a critical perspective (Freire, 1996/2021). Our analysis identified that despite progress in policies and student diversity, racism is still a major issue in schools. The findings reinforce the continued relevance of our emancipatory teaching approach.
References
Attenborough, R. (Director). (1987). Cry Freedom. [Film]. Universal Pictures.
Barroso, Ministro Luís Roberto et al. Conselho Nacional de Justiça—CNJ. https://www.tjba.jus.br/corregedoria/wp-content/uploads/2025/03/protocolo-para-julgamento-com-perspectiva-racial-1.pdf
Benesch, Sarah. Needs analysis and curriculum development in EAP: An example of a critical approach. Tesol Quarterly, v. 30, n. 4, p. 723-738, 1996.
Bento, C. (2021). Abertura. In: Branquitude: Racismo e Antirracismo. (p. 5). Rio de Janeiro: Instituto Ibirapitanga. https://www.ibirapitanga.org.br/sdm_downloads/caderno-branquitude-racismo-e-antirracismo/
Bortoni-Ricardo, S, M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. 2008.
Brasil. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos. Brasília: MEC/SEF. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf
Brasil. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf
Brasil. (2006). Orientações curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEF. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf
Brasil. (2023). Lei nº 10.639, 9 de janeiro de 2003. D.O.U. de 10 de janeiro de 2003. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm
Campos, M. (2021). Por uma educação ‘just [a] e complet [a] como um abraço’. Sobre Tudo, 12(2), 25-27. https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/sobretudo/article/view/5166
Cavalleiro, E. (2024). Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. Selo Negro Edições.
Corbett, J. (2003). An intercultural approach to English language teaching. Multilingual Matters.
Crookes, G. V. (2021). Critical language pedagogy: An introduction to principles and values. ELT Journal, 75(3), 247-255. https://doi.org/10.1093/elt/ccab020
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research. 3ª ed. pp. 1–32. Sage Publications Ltd.
Farias, P. F., da Silva, L., & Siqueira, S. (2023). Diálogos críticos sobre o ensino de línguas adicionais: da sala de aula às políticas linguísticas. Perspectiva, 41(1), 1–9. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e90616
Farias, P. F., & Wielewicki, H. de G. (2023). Educação Crítica em Línguas Adicionais: princípios norteadores para um fazer docente crítico. Perspectiva, 41(1), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92422
Feres Júnior, J., Campos, L. A., Daflon, V. T., & Venturini, A. (2018). Ação Afirmativa: História, Conceito e Debates. Rio de Janeiro: EdUERJ. https://doi.org/10.7476/9786599036477
Ferreira, A. de J. (2007). What has race/ethnicity got to do with EFL teaching? Revista Linguagem & Ensino, 10(1), 211-233. https://doi.org/10.15210/rle.v10i1
Ferreira, A. de J. (2012). Educação antirracista e práticas em sala de aula: uma questão de formação de professores. Revista de Educação Pública, 21(46), 275-288. http://educa.fcc.org.br/pdf/repub/v21n46/v21n46a05.pdf
Ferreira, A. de J. (Org.). (2014). As Políticas do Livro Didático e Identidades Sociais de Raça, Gênero, Sexualidade e Classe em Livros Didáticos. Campinas, SP: Pontes Editores.
Ferreira, A. de J., & Barbosa, A. (2019). Entrevista com Aparecida de Jesus Ferreira. Revista X, Curitiba, v. 14, n. 3, pp. 1-15. https://doi.org/10.5380/rvx.v14i3.67684
Freire, P. (2019). Ação cultural para a liberdade e outros escritos. (17th ed.). Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (1996/2021). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. (69th ed.). Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra.
Gabriel, P. (1980). Biko. On Peter Gabriel 3: Melt. [Song]. Charisma Records.
Gee, J. P. (2004). Learning language as a matter of learning social languages within discourses. Language learning and teacher education: A sociocultural approach, 18 (pp. 13-31).
Gil, G. (1985). Oração pela libertação da África do Sul. On Dia Dorim Noite Neon. [Song]. Polygram.
Gillborn, David. Racism and Antiracism in Real Schoolsa. 1995.
Gomes, N. L. (2012). Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem fronteiras, 12(1), 98-109.
Gonzaga, M. C. F., & Sól, V. D. S. A. (2023). Ressignificação de práticas antirracistas de uma professora de língua inglesa: Diálogos entre escola e universidade. Revista Leia Escola, 23(5), 19-36. https://doi.org/10.5281/zenodo.10529382
Haidt, J. (2024). The anxious generation: How the great rewiring of childhood is causing an epidemic of mental illness. Penguin.
Hooks, b. (2014). Teaching to transgress. Routledge.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2010). Censo Demográfico. Rio de Janeiro. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/9662-censo-demografico-2010.html
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022).. Censo demográfico. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/22827-censo-demografico-2022.html
Johnson, K. E. (2009). Second Language Teacher Education: A Sociocultural Perspective. New York: Routledge.
Kumaravadivelu, B. (2001). Toward a postmethod pedagogy. TESOL quarterly, 35(4), 537-560.
Kumaravadivelu, B. (2006). TESOL methods: Changing tracks, challenging trends. TESOL quarterly, 40(1), 59-81.
Lowery, A. (Director). (1998). Apartheid Did Not Die. Carlton Television.
Mayer, I. S. (2024). A responsabilidade da escola na eliminação do preconceito racial: alguns caminhos. In: Cavalleiro, E. (Org.). Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro Edições. (pp. 75-86).
Organization of American States (OAS). (n.d.). Inter-American Convention Against Racism, Racial Discrimination, and Related Forms of Intolerance. https://www.oas.org/en/sla/dil/inter_american_treaties_a-68_racism.asp
Paiva. V. M. O. (2009). História do Material didático de língua inglesa no Brasil. In: R., Dias & V.L.L., Cristóvão (Eds.) O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas: Mercado de Letras. (pp. 17-56)
Piana, M. (2009). Música e movimentos sociais: as marcas da simbologia religiosa no MST. [Unpublished Doctoral dissertation, Universidade Federal de Santa Catarina].
Piana, M. (2010). Música e Movimentos Sociais: Dimensão Simbólica e Espaço Educativo. Anais do I Seminário Internacional e III Seminário Nacional Movimentos Sociais, Participação e Democracia. Florianópolis. Brazil.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press.
Ruhmke-Ramos, N. K. (2018). Practice teaching as a tool to promote concept development: a sociocultural study. [Doctoral dissertation, Universidade Federal de Santa Catarina]. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/194384
Santos, J. S. (2021). Formação de professores de inglês para abordagem de questões étnico-raciais: práticas planejadas e práticas manifestas. Trabalhos em Linguística Aplicada, 60(1), 43-57.
Santos, C. G., Santos, J. R. de O., & El Kadri, M. S. (2021). Letramento Racial Crítico na construção da Educação Antirracista nas aulas de língua inglesa da Educação Básica. Entretextos, 21(2), 153–172. https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n2p153
Santos, J. (2022). Black Matters Matter. Salvador: Edufba.
Schucman, L. V. (2022). O branco e a branquitude: letramento racial e formas de desconstrução do racismo. Portuguese Literary and Cultural Studies, 171-189. https://doi.org/10.62791/rrj3bv32
Silva, L. D., Farias, P. F., & D’Ely, R. C. S. F. (2017). Doing Critical English Language Teaching: Designing critical tasks to promote critical media literacy. A Cor das Letras, Feira de Santana, 18, 99-121. https://doi.org/10.13102/cl.v18iEspecial.2030
Spradley, J. P. (1979). The ethnographic interview. New York, Iolt, Rinehart and Winston.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 Nadia Karina Ruhmke-Ramos, Camila Alvares Pasquetti, Maristela Campos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
