Towards a Critical-Translingual Lens to Rethink English Language Teaching Practices in the Context of Vocational Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2025.e107042

Keywords:

Criticality, Translanguaging, English language teaching, Vocational education

Abstract

This paper, the result of a doctoral research, aims to rethink English language teaching practices in the context of vocational education as it tries to articulate theories that advocate for a critical and interdisciplinary education, not tied to the market, with studies about translanguaging. Data discussed in this article, derived from a field study and collected using questionnaires and class recordings, presents a set of language practices recorded during the development of a literacy project in a chemistry vocational course. Such practices point to the potentialities and challenges when we adopt a translingual and multimodal perspective to understand the strategic uses of linguistic repertoires mobilized in the English classroom, such as the integration of language with vocational knowledge in favor of a language education committed to social transformation. 

Author Biography

Tiago Pellim, Federal Institute of São Paulo

Professor de língua inglesa no Instituto Federal de São Paulo onde também atua no curso de Especialização em Ensino de Línguas. É mestre pela UFRJ e doutor pela Unicamp em Linguística Aplicada com experiência nas áreas de ensino de línguas estrangeiras, multiletramentos, letramento crítico, discurso e identidades. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7622666186776655. 

References

ANTUNES, Ricardo; PINTO, Geraldo Augusto. A fábrica da educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, Vozes, 2013.

BENESCH, Sarah. Critical English for Academic Purposes: theory, politics, and practice. Londres: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2001.

BLACKLEDGE, Adrian; CREESE, Angela. Heteroglossia as practice and pedagogy. In: BLACKLEDGE, Adrian; CREESE, Angela. (Orgs.). Heteroglossia as Practice and Pedagogy. New York: Springer, 2014. p.1-20.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb006_12.pdf. Acesso em: 29/08/2025.

BURBULES, Nicholas C. ; TORRES, Carlos Alberto. Globalization and Education: an introduction. In: BURBULES, Nicholas C. e TORRES, Carlos Alberto. Globalization and Education: critical perspectives. New York: Routledge, 2000. p. 1-26.

CANAGARAJAH, Suresh. Translingual Practice: global Englishes and cosmopolitan relations. New York: Routledge, 2013.

CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 8ª Ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2010.

CAVALCANTI, Marilda C. Educação linguística na formação de professores de línguas: intercompreensão e práticas translíngues. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (Org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente: festchrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 211-226.

CELANI, Maria Antonieta Alba. Revivendo a aventura: desafios, encontros e desencontros. In: CELANI, Amaria Antonieta Alba; FREIRE, Maximina M.; RAMOS, Rosinda de Castro Guerra. (Orgs.). A abordagem instrumental no Brasil: um projeto, seus percursos e seus desdobramentos. São Paulo: Mercado de Letras/ EDUC, 2009. p. 17-31.

DÖRNYEI, Zoltan. Research Methods in Applied Linguistics: quantitative, qualitative, and mixed methodologies. 10º edição. Oxford: Oxford University Press, 2011.

FINARDI, Kyria Rebeca. Globalization and English in Brazil. In: FINARDI, Kyria Rebeca. (Org.). English in Brazil: views, principles and programs. Londrina: Eduel, 2016. p. 13-32.

FRIGOTTO, Galdêncio. Contexto da problemática do objeto da pesquisa, objetivos, categorias de análise e procedimentos metodológicos. In: FRIGOTTO, Galdêncio. (Org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UPP/ UERJ, 2018. p. 17-40.

FRIGOTTO, Galdêncio; ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima. Práticas pedagógicas e ensino integrado. In: FRIGOTTO, Gaudêncio. (Org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018. p.429 – 266.

GARCÍA, Ofélia. Bilingual Education in the 21st Century: a global perspective. West Sussex: Wiley-Blackwell, 2009.

GARCÍA, Ofélia. Misconstructions in the Education of Language Minoritized Students. In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf e MACIEL, Ruberval Franco. (Orgs.). Língua Estrangeira e Formação Cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas, SP: Pontes, 2015. p. 217-230.

GARCÍA, Ofélia; FLORES, Nelson. Multilingual pedagogies. In: Martin-Jones, Marilyn; BLACKLEDGE, Adrian; CREESE, Angela. (Orgs.). The Routledge Handbook of Multilingualism. New York: Routledge, 2012. p. 232-246.

GARCÍA, Ofélia; WEI, Li. Translanguaging: language, bilingualism and education. New York: Palgrave Macmillan, 2014.

GARCÍA, Ofélia; et al. The Translanguaging Classroom: leveraging student bilingualism for learning. Philadelphia: Caslon, 2017.

GRAY, John; BLOCK, David. The marketisation of language teacher education and neoliberalism. In: BLOCK, David; GRAY, John; HOLBOROW, Marnie. Neoliberalism and Applied Linguistics. Londres: Routledge, 2012. p. 114-143.

HUTCHINSON, Tom; WATERS, Alan. English for Specific Purposes: a learning-centred approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

INSTITUTO FEDERAL DE SÃO PAULO. Projeto pedagógico do curso técnico em química integrado ao ensino médio. Capivari: IFSP, 2014.

JORDÃO, Clarissa Menezes. A Língua Inglesa como “Commodity”: direito ou obrigação de todos? In: Anais do VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. Universidade de Coimbra. 2004.

JORDÃO, Clarissa Menezes. Pedagogia de projetos e língua inglesa. In: EL KADRI, Michele Salles; PASSONI, Taisa Pinetti; GAMERO, Raquel. (Orgs.). Tendências contemporâneas para o ensino de língua inglesa: propostas didáticas para a educação básica. Campinas: Pontes, 2014. p. 17-52.

KLEIMAN, Angela B.; CENICEROS, Rosana Cunha; AZEVEDO, Glícia. Projetos de letramento no ensino médio. In: BUNZEN, Clácio; MENDONÇA, Márcia. Múltiplas Linguagens para o Ensino Médio. São Paulo: Parábola, 2013. p. 69-83.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. A handbook for teacher research: from design to implementation. Berkshire: Open University Press, 2004.

MANFREDI, Silvia Maria. Educação Profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. Jundiaí, Paco Editorial: 2016.

NEVES, Geise Franciele Ferreira; CAETANO, Luciana Maria; DELL’AGLI, Betânia Alves Veiga. A relação entre escolhas, projetos de vida e afetividade de jovens estudantes do ensino técnico. In: OLIVEIRA, Patricia de. (Org.). Educação Profissional Técnica Integrada ao Ensino Médio. Jundiaí: Paco Editorial, 2019. p. 77 – 94.

NININ, Maria Otília Guimarães et al. Questionários: instrumentos de reflexão em pesquisas na Linguística Aplicada. In: Contexturas. São Paulo. nº8. 2005. p. 91 - 114.

PACHECO, Eliezer. Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio: proposta de diretrizes curriculares nacionais. São Paulo: Fundação Santillana/ Editora Moderna, 2012.

PELLIM, Tiago. (Multi)letramentos digitais no ensino de língua inglesa no ensino médio técnico. In: Todas as letras, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 56-69, maio/ago. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5935/1980-6914/letras.v21n2p56-69. Acesso em 29 ago. 2025.

PELLIM, Tiago. Revisitando o ensino/aprendizagem de inglês no contexto da educação técnica profissionalizante a partir da prática de um letramento crítico-translíngue. Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada. Instituto de Estudos da Linguagem. Unicamp. Campinas, 2020. Disponível em https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1157432. Acesso em 29 ago. 2025.

PINTO, Abuêndia Padilha. O inglês instrumental na UFPE: contribuições, tendências e mudanças. In: CELANI, Maria Antonieta Alba; FREIRE, Maximina M.; RAMOS, Rosinda de Castro Guerra. (Orgs.). A Abordagem Instrumental no Brasil: um projeto, seus percursos e seus desdobramentos. Campinas: Mercado de Letras, 2005. p. 77-86.

RAMOS, Rosinda de Castro Guerra. Instrumental no Brasil: a desconstrução de mitos e a construção do futuro. In: FREIRE, Maximina M.; ABRAHÃO, Maria Helena Vieira; BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Linguística Aplicada e Contemporaneidade. Campinas: Pontes, 2005. p. 109-124.

ROCHA, Cláudia Hilsdorf. Práticas de letramento crítico, ensino plurilíngue e língua inglesa no contexto acadêmico-universitário. In: Contexturas: ensino crítico de língua inglesa. nº 20. 2013. p. 9-35.

ROCHA, Cláudia Hilsdorf. Ensino de língua inglesa na contemporaneidade: diálogos entre a prática translíngue e a teoria bakhtiniana. In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf; BRAGA, Denise Bértoli; CALDAS, Raquel Rodrigues. Políticas linguísticas, ensino de línguas e formação docente: desafios em tempos de globalização e internacionalização. Campinas: Pontes, 2015. p. 29-60.

ROCHA, Cláudia Hilsdorf. Educação linguística na liquidez da sociedade do cansaço: o potencial decolonial da perspectiva translíngue. In: D.E.L.T.A. vol. 35. nº 4. 2019. p. 1-39. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/47113. Acesso em 11 maio 2025.

ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval Franco. Ensino de língua estrangeira como prática translíngue: articulações com teorizações bakhtinianas. In: D.E.L.T.A. vol. 31, nº 2. 2015. p. 411-445. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/yxKXNQQqJPQ3tLPVH9fFyFg/?format=pdf. Acesso em 11 maio 2025.

SIBILIA, Paula. Redes ou Paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

Published

2025-11-03

Issue

Section

Language Studies Dossier

Categories