Linguistic education in English language with children, teaching praxiologies, and possibilities for promoting social justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2025.e107124

Keywords:

Praxiologies, English, Linguistica Education, Social Justice

Abstract

This article analyzes the praxiologies of teachers who work in English language teaching in early childhood education and the initial years of elementary education, investigating how these practices enhance the promotion of social justice in the Brazilian educational context. The research is situated within Applied Linguistics and uses Critical Collaborative Research methodology, with data generated from remote meetings held with teachers from different municipal education networks. The results show that, despite the absence of curricular requirements and specific training, teaching praxiologies constitute mechanisms of resistance and transformation, materializing in the search for institutional legitimization, valuing local knowledge, collaborative production of teaching materials, and contextualization of teaching. A significant conceptual reorientation from “teaching for children” to “linguistic education with children” is observed, positioning them as subjects with rights and agents in knowledge construction. These praxiologies, by enabling access to the English language for public school students, contribute to reducing educational disparities, although the need for broader structural transformations in educational public policies is acknowledged.

Author Biographies

Juliana Reichert Assunção Tonelli, Universidade Estadual de Londrina

Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina, atuando na graduação e na pós-graduação. Docente efetiva do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL-UEL) e do Mestrado Profissional de Línguas Estrangeiras Modernas. Mestra e doutora em Estudos da Linguagem (UEL). Tem estágios de pós-doutorado em Didática das Línguas pela Universidade de Genebra (UNIGE), onde desenvolveu estudos sobre a sensibilização à compreensão e produção de textos escritos no ensino e aprendizagem de inglês em crianças; na UNB quando investigou o letramento em avaliação da/para/como aprendizagem de línguas por crianças e na UNEMAT. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: gêneros textuais, educação de professores de línguas com foco de atuação nos anos iniciais de escolarização. Possui especial interesse nas práticas de sala de aula e de formação de professores de línguas adicionais em contexto de estágio, de iniciação à docência e formação docente no âmbito das políticas públicas voltadas à educação linguística em línguas nos anos iniciais de escolarização; práticas interacionais e discursivas em contextos escolares bi e multilíngues e a alunos com necessidades educacionais específicas. Atualmente, tem também se interessado por estudos no âmbito do Português como Língua de Acolhimento com crianças migrantes internacionais. Atua no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Atuou como Professora convidada na Universidade da Pensilvânia (2024).

Helena Vitalina Selbach, Universidade Federal de Pelotas

Professora no Centro de Letras e Comunicação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e docente do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPel. É doutora em Letras (Estudos Linguísticos) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2018), mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (2014), bacharel em Letras (Português-Inglês) pela mesma universidade (2000) e licenciada em Letras (Português-Inglês) pela Universidade Franciscana (2017). Coordena o GRPesq/CNPq "Grupo de Estudos em Português como Língua Adicional" e atua como Coordenadora Adjunta da área de Português para Estrangeiros da Rede Andifes Idiomas sem Fronteiras (IsF) do NucLi UFPel.

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Published

2025-11-03

Issue

Section

Language Studies Dossier

Categories