Multiliteracies: a program for educational and social justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2025.e107336

Keywords:

Multiliteracies, Educational justice, Productive diversity

Abstract

In this text, I seek to highlight the importance of pedagogical practices that embrace the constitutive diversity of students as an aspect of central importance in the processes of knowledge construction, which can contribute not only to educational justice but also to social justice. Drawing on authors such as Soares (2004a; 2004b), Anstey and Bull (2018), Hytten and Bettez (2011), Kalantzis and Cope (2023a, 2023b), and Cope and Kalantzis (2024), among others in the national sphere, I present transformations in the concept of literacy, discuss interpretations of the concept of social justice, and address the intrinsic relationship between multiliteracies and the notion of social justice, showing how multiliteracies, as a program committed to educational justice, can contribute to the valuing of students’ literacy identities and, more broadly, to social transformation.

Author Biography

Alessandra Coutinho Fernandes, Universidade Federal do Paraná

Docente no Departamento de Línguas Estrangeiras Modernas, da Universidade Federal do Paraná, e no Programa de Pós-graduação em Letras, da mesma instituição. Doutora em Estudos Linguísticos – Análise de Discurso, pela Universidade Federal do Paraná (2011). Foi Visiting Scholar na University of Illinois at Urbana-Champaign (2016) e fez pós-doutorado na USP (2017), com foco nos multiletramentos. É líder do Grupo de Estudos Multiletramentos e Multimodalidade na Formação de Professores de Línguas Estrangeiras (GEMPLE). Áreas de interesse: novos/(multi)letramentos, multimodalidade, educação linguística crítica, Análise de Discurso Crítica e formação de professores de línguas.

References

ANSTEY, M.; BULL, G. Foundations of Multiliteracies: Reading, Writing and Talking in the 21st Century. London: Routledge, 2018.

BAUMAN, Z. Globalização: As consequências humanas. Tradução de Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 25 jul. 2025.

BRIGHENTE, M. F.; MESQUIDA, P. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, Campinas, v. 27, n. 1, p. 155-177 | jan./abr. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/kBxPw6PW5kxtgJBfWMBXPhy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 abr. 2025.

CASTELLS, M. The rise of the network society. 2nd ed. Malden: Wiley-Blackwell, 2010. (The Information Age: Economy, Society and Culture, v. 1).

COPE, B.; KALANTZIS, M. Towards Education Justice: The Multiliteracies Project Reviewed. In: ZAPATA, G. C.; KALANTZIS, M.; COPE, B. (Eds). Multiliteracies in International Educational Contexts: Towards Education Justice. New York: Routledge, 2024, p. 1-33.

COPE, B.; KALANTZIS, M. The Things you Do to Know: An Introduction to the Pedagogy of Multiliteracies. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. A Pedagogy of Multiliteracies: Learning by Design. New York: Palgrave-Macmilan, 2015.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Productive Diversity: A New Australian Approach to Work and Management. Sydney: Pluto, 1997 [1997a].

DUBOC, A. P. ; MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Multiliteracies and the Reimagining of Literacy Studies. Rev. Bras. Linguíst. Apl., v. 21, n. 2, p. 547-576, 2021. Disponível em: http://doi.org/10.1590/1984-6398202117998. Acesso em: 15 abr. 2025.

FAUSTINO, R. C. A política da diversidade cultural e da inclusão das minorias étnicas na sociedade globalizada. In: FAUSTINO, R. C.; CHAVES, M.; BARROCO, S. M. S. (Orgs.). Intervenções pedagógicas na Educação Escolar Indígena: contribuições da teoria histórico cultural. 2. ed. Maringá, PR: Eduem, 2010. p.1130.

FERNANDES, A. C. Multiliteracies in EFL Teacher Education: A Repertoire of Practices. The International Journal of Literacies. Vol. 30, Issue 2, 2023, p. 189-208. Disponível em: https://doi.org/10.18848/2327-0136/CGP/v30i02/189-208. Acesso em: 10 mar. 2025.

FERNANDES, A. C. Multiliteracies and Learning by Design in Brazil: Experiences in the Context of Pre-Service Teacher Education in a Public University during the COVID-19 Pandemic. In: ZAPATA, G. C.; KALANTZIS, M.; COPE, B. Multiliteracies in International Educational Contexts: Towards Education Justice. New York: Routledge, 2024, p. 121-138.

FERNANDES, A. C.; HAUS, C.; RAIMUNDO, C. M.; CRUZ, F. R.; BARELA, J. A, da S.; MULIK, K. B.; VON MÜHLEN, L.; LENHARO, R. I.; PONTES, V. de F. (Orgs.). Multiletramenos na Sala de Aula: práxis na (e para além da) pandemia. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022.

FERREIRA, J. A. et al. A escola como instrumento colonizador e a colonialidade do poder no currículo indígena no Brasil. In: VIEIRA, M. L. C.; LOPES, A. E. M. P. (Orgs.). Povos Indígenas Citadinos e Políticas Públicas: abordagem das políticas indigenistas no contexto urbano. Guarujá – SP: Editora Científica Digital, vol. 1, 2023, p. 43-56.

FREEBODY, P; LUKE, A. Literacies programmes: debates and demands in cultural contexts. Prospect: A Journal of Australian TESOL, n. 11, p. 7–16, 1990.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora, 1981.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 46a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GENOVESI, G. Pedagogia: dall’empiria verso la scienza. Bologna: Pitagora, 1999.

GIDDENS, A. Mundo em descontrole: o que a globalização está fazendo de nós. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. 6 ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.

HOOKS, bell. Ensinando Pensamento Crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.

HYTTEN, K.; BETTEZ, S. C. Understanding Education for Social Justice. Educational Foundations, Winter-Spring, 2011, p. 7-24. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ925898.pdf. Acesso em: 12 abr. 2025.

JANKS, H. Language and Position. In: JANKS, H; DIXON, K.; FERREIRA, A.; GRANVILLE, S.; NEWFIELD, D. Doing critical literacy: texts and activities for students and teachers. London: Routledge, 2014, p. 11-32.

LUKE, A. Critical Literacy: Allan Luke Speaks at the 2013 Provoking Curriculum Conference. [S.l.]: WingedHeartMedia, 2013. Vídeo (14 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UnWdARykdcw. Acesso em: 26 maio 2025.

KALANTZIS, M.; COPE, B. Multiliteracies: A Short Update. The International Journal of Literacies, Champaign, v. 30, n. 2, p. 1-15, 2023a. Disponível em: https://doi.org/10.18848/2327-0136/CGP/v30i02/1-15. Acesso em: 20 mar. 2025.

KALANTZIS, M.; COPE, B. "Multiliteracies: Life of an Idea." The International Journal of Literacies, Champaign, v. 30, n. 2, p. 17-73, 2023b. Disponível em: https://doi.org/10.18848/2327-0136/CGP/v30i02/17-89. Acesso em: 20 mar. 2025.

KALANTZIS, M.; COPE, B. Learner differences in theory and practice. Open Review of Educational Research, [S. I.], v. 3, n. 1, p. 85-132, 2016. Disponível em: DOI: 10.1080/23265507.2016.1164616. Acesso em: 12 abr. 2025.

KERSCH D. F.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. (Orgs.). Multiletramentos e Multimodalidade: Ações Pedagógicas Aplicadas à Linguagem. São Paulo: Pontes Editores, 2016.

LANKSHEAR, C.; LAWLER, M. Literacy, Schooling and Revolution. London: Falmer Press, 1997.

LEAR, J. Radical Hope: Ethics in the Face of Cultural Devastation. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2006.

MONTE MÓR, W. Learning by Design: Reconstructing Knowledge Processes in Teaching and Learning Practices. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. A Pedagogy of Multiliteracies: Learning by Design. New York: Palgrave-Macmilan, 2015, p. 186-209.

NEGROPONTE, N. Being Digital. New York: Hodder & Stoughton, 1995.

NOVAK, M. Defining Social Justice. First Things, n. 108, p. 11-13, 2000.

PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics: A Critical Re-Introduction (2ª ed.). Routledge, 2021.

ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Letramentos, Mídias, Linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

RUSSELL, S. H.; HANCOCK, M. P.; MCCULLOUGH, J. Benefits of undergraduate research experiences. Science, v. 316 (5824), p. 548-549, 2007. https://doi.org/10.1126/science.1140384.

SAVIANI, D. História da história da educação no Brasil: um balanço prévio e necessário. EccoS – Revista Científica, [S. I.], v. 10, p. 147–168, 2008. DOI: 10.5585/eccos.v10i0.1356. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/1356. Acesso em: 20 abr. 2025.

SHIYAMA, J. Does early participation in undergraduate research benefit social science and humanities students? College Student Journal, v. 36, n. 3, p. 380–386, 2002.

SOARES, M. Alfabetização e Letramento: caminhos e descaminhos. Revista Pátio, n. 29, p. 96-100, 2024a. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf. Acesso em: 10 abr. 2025.

SOARES, M. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação n. 25, p. 5-17, jan./ abr. 2004b. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.br/j/rbedu/a/89tX3SGw5G4dNWdHRkRxrZk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 abr. 2025.

THE NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London: Routledge, 2000.

TOKARNIA, M. Três em cada 10 brasileiros são analfabetos funcionais, indica estudo. Agência Brasil, Rio de Janeiro, 05 maio 2025. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2025-05/tres-cada-10-brasileiros-sao-analfabetos-funcionais-0. Acesso em: 07 maio 2025.

ZAPATA, G. C. Multiliteracies, OER, and Inclusive L2 Pedagogical Practices. In: ZAPATA, G. C.; KALANTZIS, M.; COPE, B. (Eds). Multiliteracies in International Educational Contexts: Towards Education Justice. New York: Routledge, 2024, p. 76-97.

Published

2025-11-03

Issue

Section

Language Studies Dossier

Categories