Poetic Inventory: Notes on the remains of the human in literature

Authors

  • Ermelinda Maria Araújo Ferreira Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Joanita Baú de Oliveira Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2017v70n2p53

Abstract

This essay aims to analyse the electronic fiction text created by Richard Holeton – Frequently Asked Questions About "Hypertext" –, published by N. Katherine Hayles in the Electronic Literature Collection (vol. 1, 2006). As an ironic reference to another parodistic work created by Vladimir Nabokov:  Pale Fire (1962), this text provides a rich material for a “posthumanist” reading about the future of poetry as an expression of the human soul. Contrary to what the title suggests, however, Holeton’s text is not presented as an academic essay on digital writing, but as an experimental poem subjected to the quaint approaches of several fictitious critics, practitioners of the analytical lines of the nowadays popular Cultural Studies. The text allows us a humorous reflection on the perturbing directions of reading, writing and the production of knowledge in contemporary world.

Author Biographies

Ermelinda Maria Araújo Ferreira, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPE, colaboradora do IEMo - Instituto de Estudos Modernistas da Universidade Nova de Lisboa e do Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade da UEPB. Pesquisadora do CNPq e Líder do Núcleo de Estudos em Literatura e Intersemiose (NELI/UFPE/CNPq).

Joanita Baú de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutoranda em Teoria da Literatura no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Pernambuco. Bolsista do CNPq.

References

BALPE, J.P. La Tentation de L'infini. In: Études Romanesques, n. 1, 1993, p. 33-40.

_______. Littérature Numérique, Contraintes et Ouvertures de L’Écran: Du Stylo à L’Ordinateur ou Du Livre à L’Écran (2004). Disponível em:

http://www.brown.edu/Research/dichtungdigital/2004/3/Balpe/index.htm

_______. Pour une Littérature Informatique: un Manifeste..., in: VUILLEMIN, Alain; LENOBLE, Michel. Littérature et Informatique: La Littérature Générée Par Ordinateur. Arras: Artois Presses Université, 1995, p. 19-32.

_______. Principles and Processes of Generative Literature: Questions to Literature (2005). Disponível em: http://www.brown.edu/Research/dichtungdigital/2005/1/Balpe/index.htm

BAUMAN, Sygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.

BENJAMIN, Walter. Experiência e Pobreza, in: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BLANCHOT, Maurice. O Livro por Vir. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BLOOM, Harold. O Cânone Ocidental. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

_____. A Angústia da Influência. Uma Teoria da Poesia. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

BORGES, Jorge Luis. Ficções. São Paulo: Globo, 1989.

CALVINO, Ítalo. Se um Viajante numa Noite de Inverno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

DÄLLENBACH, Lucien. El Relato Especular. Madrid: Visor Distribuciones, 1991.

ELETRONIC LITERATURE ORGANIZATION. What is E-lit. Disponível em: <http://eliterature.org/what-is-e-lit/>

ECO, Umberto. Interpretação e Superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

FISH, Stanley. “Como Reconhecer um Poema ao Vê-lo?”, in: PaLavra. Revista da PUC-Rio, Departamento de Letras, n. 1, 1993.

_____. Is There a Text in this Class? Cambridge: Harvard University Press, 1980.

GAGGI, Silvio. From Text to Hypertext: Decentering the Subject in Fiction, Film, The Visual Arts and Electronic Media. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2015.

GENETTE, Gerard. Palimpsesto. A Literatura de Segunda Mão. Belo Horizonte: Viva Voz, 2010.

HAYLES, N. Katherine. Literatura Eletrônica: Novos Horizontes para o Literário. Tradução Luciana Lhullier e Ricardo Moura. São Paulo: Global; Fundação Universidade de Passo Fundo, 2009.

_____. How We Became Posthuman. Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1999.

HOLETON, Richard. Frequently Asked Questions About “Hypertext”, in: Eletronic Literature Collection, a publication of The Eletronic Literature Organization (ELO), Vol. 1 (2006). Disponível em: http://collection.eliterature.org/

LE BRETON, David. Adeus ao Corpo, in: NOVAES, Adauto (Org.). O Homem-Máquina. A Ciência Manipula o Corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

LANDOW, George P. Hipertexto 3.0: La Teoria Crítica y Los Nuevos Médios em uma Época de Globalización. Barcelona: Paidós Ibérica, 2009.

LÉVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência. São Paulo: Editora 34, 1993.

LINS, Osman. A Rainha dos Cárceres da Grécia. São Paulo: Melhoramentos, 1976.

MIRANDA, Fabiana Móes. Fandom: Um Novo Sistema Literário Digital. In: FERREIRA, Ermelinda Maria Araújo (Org.). Intersecções: Ciência e Tecnologia, Literatura e Arte. Recife: Edufpe, 2009.

MOTTE, Warren. Oulipo. A Primer of Potential Literature. London: Dalkey Archive Press, 2007.

NABOKOV, Vladimir. Fogo Pálido. Rio de Janeiro: Guanabara, 1985.

_____. Pale Fire. London: Penguin, 1987.

NOVAES, Adauto (Org.). O Homem-Máquina. A Ciência Manipula o Corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas Literaturas. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SAWAYA, Márcia Regina. Dicionário de Informática e Internet. São Paulo: Nobel, 1999.

SILVA, K. de F. Literatura Generativa: Múltiplas Trajetórias, in: Texto Digital. Florianópolis, ano 2, n. 2, Dezembro/2006.

Published

2017-06-05