Into the fictional woods of Tristram Shandy: reader and narrator between the lines
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e74750Abstract
This work analyzes the figurations of the reader in Tristram Shandy, byLaurence Sterne, based on the ideas of Umberto Eco, Gerard Genette, andMaurice Blanchot, which focus on the relationship between narrator andreader, and the aesthetic effect resulting from formal techniques. In face of a self-conscious narrator-author-character, the play with the limits of reality and imagination are frequent, and it challenges the most diversekinds of readers even in contemporaneity. Reflecting about the act ofreading, the text performs the actions of multiple kinds of readers throughthe narrator’s discourse. Considered by Virginia Woolf the forerunnerof the modern novel, Sterne’s work causes discrepancy regarding theinterpretation of its form as it will be discussed here, by the point of beingsometimes better comprehended by shandean writers that took the novelas a reference, re-signifying the mimesis and the literary form.
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Trad. Michel Lahud et. al. 12ª ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. Trad. Leyla Perrone-Moisés. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
BOOTH, Wayne C. Tristram Shandy and its Precursors: The Self-conscious Narrator. Dissertation. University of Chicago. 276 number of pages. 1950.
CEIA, Carlos. Tristram Shandy e Viagens na minha terra: paradigmas da metaficção. Scripta, Belo Horizonte, v. 3, n. 5, p. 19-33, 2. sem. 1999.
DEJEAN, Joan. Antigos contra modernos: as guerras culturais e a construção de um fin de siècle. Trad. Zaida Maldonado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
DE VOODGE, Peter. Sterne and visual culture. The Cambridge companion to Laurence Sterne. Edited by Thomas Keymer. New York: Cambridge University Press, 2009.
ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
ECO, Umberto. Obra aberta. In: Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. 8. ed. Trad. Giovanni Cutolo. São Paulo: Perspectiva, 2001.
ECO, Umberto. Interpretação e Superinterpretação. Trad. M F. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FANNING, Christopher. Sterne and print culture. In: KEMER, Thomas. (Editor). The Cambridge Companion to Laurence Sterne. Cambridge: CUP, 2009.
GAMA-KHALIL, Marisa Martins. Os espaços do leitor ficcionalizado: nas teias dialógicas de Henry Fielding e Laurence Sterne. Itinerários, Araraquara, n.37, p.141-154, jul-dez. 2013.
GENETTE, Gérard. Discurso da narrativa. Trad. Fernando Cabral Martins. Lisboa: 1930.
GENETTE, Gérard. Narrative Discourse: an essay in method. Trad. Jane E. Lewin. New York: Cornell University, 1980.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Trad. Teresa Louro Pérez. Lisboa: Edições 70, 1985.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria e ficção. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
ISER, Wolfgang. Laurence Sterne: Tristram Shandy. New York: Cambridge University, 2008.
LAJOLO, Marisa. ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1998.
LIMA, Luiz Costa. O controle do imaginário e a afirmação do romance: Dom Quixote, As relações perigosas, Moll Flanders, Tristram Shandy. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
NOGUEIRA, Nícea Helena de Almeida. Laurence Sterne e Machado de Assis: a tradição da sátira menipéia. Rio de Janeiro: Galo Branco, 2004.
ROUANET, Sergio Paulo. Riso e melancolia: a forma shandiana em Sterne, Diderot, Xavier de Maistre, Almeida Garrett e Machado de Assis. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
STERNE, Laurence. A vida e as opiniões do cavalheiro Tristram Shandy. Trad. José Paulo Paes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
STERNE, Laurence. The life and opinions of Tristram Shandy, gentleman. Munich: Günter Jürgensmeier, 2005.
Tristram Shandy: A Cock and Bull Story. Dir. Michael Winterbottom. Perf. Steve Coogan, Rob Brydon, and Gillian Anderson. 2005. DVD. HBO, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Aline Candido Trigo, Luciana Brito

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
