Isak Dinesen’s subversion by tradition: animism, witches and storytelling in “The Deluge at Norderney”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e74759

Abstract

This article intends to investigate in what ways Isak Dinesen (Karen Blixen’spseudonym and living character) employs certain features to invoke thememory of the European pagan traditions. Among them is animism,in which nature, specially the sea, has agency and intention, interfering with and manipulating the plot – reminding us of the animist ontologicalsystem that characterizes the pagan worldview. There is also storytelling,which is used to pass on knowledge among different generations in thesepopulations, and the constant presence of the witch figure. By employingthese elements in her writing, Dinesen creates a peculiar type of modernismthat subverts the laws of classical literary composition through the revivalof another kind of tradition that has been questioning and resisting the status quo for centuries.

Author Biographies

Sofia Osthoff Bediaga, Universidade Estadual de Campinas

Mestranda em Teoria e História Literária pela Unicamp. É bacharel em Letras: Português-Russo pela UFRJ, tendo cursado um semestre na Universidade Livre de Berlim. Depois de alguns anos estudando principalmente literatura russa, tendo apresentado alguns trabalhos sobre o assunto e publicado algumas traduções dessa língua, mudou seu foco para a obra de Isak Dinesen, autora dinamarquesa anglófona, sobre a qual escreve sua dissertação no momento.

Suzi Frankl Sperber, Universidade Estadual de Campinas

Professora titular e colaboradora da Universidade Estadual de Campinas. Concluiu a graduação (1965), o mestrado (1967) e o doutorado (1972) em Letras pela USP e Livre-docência em Letras pela UNICAMP (1998). Foi coordenadora do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais - LUME por treze anos (até sua aposentadoria compulsória), membro do conselho editorial de: Ilinx - Revista do Lume, - Mafuá (Florianópolis) , foi membro do conselho editorial da Revista ABP - Afrika Asien Brasilien . Credenciada como docente e orientadora no Instituto de Estudos da Linguagem (Departamento de Teoria Literária) e no Instituto de Artes (Departamento de Artes Cênicas) - UNICAMP. Coordenadora do GT Literatura e Sagrado (ANPOLL). Coordenadora do simpósio Literatura e dramaturgia: entre o palco e a academia" (ABRALIC) desde 2011. Co-fundadora do Centro de Pesquisas Margens.Líder do Círculo de Estudos Avançados em Dramaturgia.

References

ARENDT, Hannah. “Isak Dinesen: 1885-1963” In: Men in Dark Times. New York: Harcourt, Brace & World, 1968.

BLIXEN, Karen. Out of Africa. Londres: Penguin Classics, 2001.

CHEVALIER, Jean e GHEERBRANT, Alain. Dicionario de los símbolos. Barcelona: Editorial Herder, 1986, p. 927

COHEN, Margaret. “The Chronotopes of the Sea”. In: MORETTI, Franco (org.). The Novel - Vol. 2: Forms and Themes. New Jersey: Princeton University Press, 2006.

DESCOLA, Philippe. “Between nature and culture”. In: HARVEY, Graham (org.). The Handbook of Contemporary Animism. Nova Iorque: Routledge, 2014.

DINESEN, Isak. Seven Gothic Tales. Londres: Penguin Classics, 2002.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa. Trad. Coletivo Sycorax. São Paulo: Editora Elefante, 2017.

HENRIKSEN, Aage. “The Empty Space Between Art and the Church”. Scandinavian Studies, v. 57, n. 4, p. 390-399, Outono 1985.

INGOLD, Tim. “Being alive to a world without objects”. In: HARVEY, Graham (org.). The Handbook of Contemporary Animism. Nova Iorque: Routledge, 2014.

KVIDELAND, Reimund; SEHMSDORF, Henning. Scandinavian Folk Belief and Legend. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1999.

MARRANCA, Bonnie. “Triptych: Isak Dinesen in Three Parts”. Performing Arts Journal, v. 10, n. 2, p. 91-106, 1986.

STARHAWK. “Magia, visão e ação”. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 69, p. 52-65, abr. 2018.

WEED, Merry. “Märchen and Legend Techniques of Narration in Two ‘Tales’ of Isak Dinesen”. Journal of the Folklore Institute, v. 15, n. 1, p. 23-44, janeiro-abril 1978).

YACOBI, Tamar. “Plots of Space: World and Story in Isak Dinesen”. Poetics Today, v. 12, n. 3, p. 447-493, Outono 1991.

Published

2021-01-28

Issue

Section

Literary contexts: re-readings and intertexts