The World of Oz, by L. Frank Baum: modernised fairytale, North American utopia, or high fantasy avant la lettre?
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e76109Abstract
In the introduction to The Wonderful Wizard of Oz (1900), L. FrankBaum asserts his intention of bringing forth a new type of fairy-tale, atonce more modern and more American. Such goal translates into thecreation of a complex universe that gets expanded by means of thirteen sequels and derivative works, and knows a huge mediatic success. Eversince its first publication, it has been debated – and still is – in whichgenre the Oz series fits, as, even though Baum describes it as a fairy-tale,therefore related to the marvellous, it was read as a North American utopia and a forerunner of fantasy. In this context, keeping these questionsin mind, this paper discusses Baum’s universe by searching elementsfrom these three categories, so that we may understand its place in thefantasy canon, simultaneously seeking to understand the usage of mapsat building secondary worlds, a quite popular feature in fantasy worksduring the 20th century.
References
BAUDOU, Jacques. La Fantasy. Paris : PUF, 2005.
BAUM, L. F. A Maravilhosa Terra de Oz. Trad. Carol Chiovatto. Rio de Janeiro: Vermelho Marinho, 2014a.
BAUM, L. F. Centennial Edition. The Annotated Wizard of Oz. Nova York: Norton & Co., 2000.
BAUM, L. F. Dorothy e o Mágico em Oz. Trad. Carol Chiovatto. Rio de Janeiro: Vermelho Marinho, 2015.
BAUM, L. F. O Maravilhoso Mágico de Oz. Trad. Carol Chiovatto. Rio de Janeiro: Vermelho Marinho, 2014b.
BAUM, L. F. Ozma de Oz. Trad. Carol Chiovatto. Rio de Janeiro: Vermelho Marinho, 2014c.
BERTRAND, J-M. “Platão”. In: RIOT-SARCEY, M.; BOUCHET, T. ; PICON, A. (dirs.). Dicionário das Utopias. Trad. Carla Gamboa e Tiago Marques. Lisboa; Texto & Grafia, 2009, pp. 205-207.
BESSON, Anne. La Fantasy. Paris: Klincksieck, 2007.
CAVEE, Christophe. “Viagem”. In: In: RIOT-SARCEY, Michèle; BOUCHET, Thomas ; PICON, Antoine (dirs.). Dicionário das Utopias. Trad. Carla Gamboa e Tiago Marques. Lisboa; Texto & Grafia, 2009, pp. 258-259.
CHIOVATTO, Ana Carolina L. A Representação do Feminino no Mundo de Oz, de L. Frank Baum. São Paulo: USP, 2017 (Dissertação de Mestrado).
CHIOVATTO, Ana Carolina L. Duas formas de representar o Feminino na literatura infantil: Narizinho, de Monteiro Lobato, e Dorothy, de L. Frank Baum. Revista Estudos Semióticos, v. 11, n. 2. São Paulo: USP, 2015, pp. 72-79. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/esse/article/view/111037. Acesso em 05.07.2020.
CHIOVATTO, Ana Carolina L. O imbricamento de flashbacks na adaptação do romance O Maravilhoso Mágico de Oz para HQ. Revista Literartes, n. 8. São Paulo: USP, 2018, pp. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/literartes/article/view/141831/148714. Acesso em 05.07.2020.
CHIOVATTO, Ana Carolina L. O mágico de Oz: a construção do fantástico nas linguagens verbal e audiovisual. Anais do III CIELI - Colóquio de Estudos Linguísticos e Literários. Maringá: UEM, 2014, pp. 1-15. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/328792638_O_MAGICO_DE_OZ_A_CONSTRUCAO_DO_FANTASTICO_NAS_LINGUAGENS_VERBAL_E_AUDIOVISUAL. Acesso em 05.07.2020.
CUNHA, Maria Zilda da. “Ozma de Oz: a experiência da aventura nas tramas do imaginário”. In: BAUM, L. Frank. Ozma de Oz. Trad. Carol Chiovatto. Rio de Janeiro: Vermelho Marinho, 2014, pp. 204-215.
FONSTAD, Karen Wynn. O Atlas da Terra-Média. Trad. Ronald Kyrsme. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
GAREL-GRISLIN, Julie. Les coordonnées de la fiction : ce que la carte fait au récit. Revue de la Bibliothèque Nationale de France, n. 59. Dossier : World-building : création de mondes et imaginations contemporains. Paris : Éditions BNF, 2019, pp. 22-30.
HEARN, Michael Patrick. “Introduction to The Annotated Wizard of Oz”. In: BAUM, L. Frank. Centennial Edition. The Annotated Wizard of Oz. Nova York: Norton & Co., 2000, pp. xiii-cii.
LE GUIN, Ursula K. Le langage de la nuit : essais sur la science-fiction et la fantasy. Trad. Francis Guévremont. Paris: Aux Forges de Vulcain, 2016.
MANGUEL, Alberto; GUADALUPI, Gianni. Dicionário de lugares imaginários. Trad. Carlos Vaz Marques e Ana Falcão Bastos. Lisboa: Tinta da China, 2014.
MANGUEL, Alberto. “Prefácio à edição portuguesa”. In: MANGUEL, Alberto; GUADALUPI, Gianni. Dicionário de lugares imaginários. Trad. Carlos Vaz Marques e Ana Falcão Bastos. Lisboa: Tinta da China, 2014, pp. xi-xxxi.
MARQUES, Mirane Campos. Uma história que não tem fim: um estudo sobre a fantasia literária. São José dos Campos: IBILCE-UNESP, 2015 (Tese de Doutorado).
MATANGRANO, Bruno Anselmi; TAVARES, Enéias. Fantástico Brasileiro: o insólito literário do romantismo ao fantasismo. Curitiba: Arte & Letra, 2018.
MATANGRANO, Bruno Anselmi. Ordem vermelha: filhos da degradação, entre a alta fantasia e a distopia. Revista Estud. Lit. Bras. Contemp. N. 56. Brasília: UnB, 2019, pp. 1-14. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/elbc/n56/2316-4018-elbc-56-e5620.pdf. Acesso em 05.07.2020.
MATANGRANO, Bruno Anselmi. “Reinventando um gênero: o conto de fadas moderno de L. Frank Baum”. In: BAUM, L. Frank. O Maravilhoso Mágico de Oz. Trad. Carol Chiovatto. Rio de Janeiro: Vermelho Marinho, 2014, pp. 195-203.
MENDLESOHN, Farah; JAMES, Edward. A short history of fantasy. Londres: Middlesex University Press, 2009.
PROPP, Vladimir I. Morfologia do conto maravilhoso. Trad. Jasna Paravich Sarhan. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Trad. Maria Clara C. Castello. São Paulo: Perspectiva, 2008.
RUAUD, André-François. Cartographie du merveilleux. Paris : Denoël, 2001.
SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio. Fantasía de aventuras: claves creativas en novela y cine. Barcelona: Arial, 2009.
TOLKIEN, J. R. R. Sobre histórias de fadas. Trad. Ronald Kyrmse. São Paulo: Conrad, 2006.
TUERK, Richard. Oz in perspective: Magic and Myth in the L. Frank Baum Books. Jefferson, Carolina do Norte: McFarland & Co, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Bruno Anselmi Matangrano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
