Finnegans Wake, by James Joyce, is musiscriture
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e76114Abstract
This paper proposes to approach Finnegans Wake’s relations with music, especially with electroacoustic classical music, which developed from the 1940s onwards. Despite Joyce’s predilection for traditional classical music, here we hypothesize that the experimental writing of the Irish modernist, more than applying typical forms of music, created a specific type of musiscription and anticipated procedures that composers could only achieve with the use of magnetic tapes and synthesizers. Thus, by the systematic use of multi-referenced puns, juxtaposed in dozens of languages and dialects, Joyce placed himself ahead of the musical vanguard of his time, which reached the additive synthesis of dense sound layers just a few decades after the initial publications of parts of Work in Progress, still in the 20s.
References
ADORNO, Theodor. Filosofia da nova música. Trad. Magda França. São Paulo: Perspectiva, 2011 (Sério Estudos, v. 26).
AMARANTE, Dirce Waltrick do. Para ler o Finnegans Wake. São Paulo: Iluminuras, 2009.
BECKETT, Samuel. Dante… Bruno. Vico… Joyce. In: NESTROVSKI, Arthur (Org.). riverrun: ensaios sobre James Joyce. Rio de Janeiro: Imago, 1992 (p. 323-338).
BLOOM, Harold. A anatomia da influência. Trad. Ivo Korytowski e Renata Telles. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.
BRUNO, Giordano. A causa, o princípio e o Uno. Trad. Luiz Bombassaro. Caxias do Sul: Educs, 2014.
BURGESS, Anthony. Homem comum enfim. Trad. José Arantes. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
CAGE, John; CUNNINGHAM, Merce. Roaratorio, an Irish circus on Finnegans Wake. Brooklyn Academy of Music, 2011, Ballet.
CAMPBELL, Joseph; ROBINSON, Henry Morton. A skeleton key to Finnegans Wake. Califórnia: New World Library, 2005.
CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de. Panaroma do Finnegans Wake. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2001
ELLMANN, Richard. James Joyce. Trad. Lya Luft. São Paulo: Editora Globo, 1989.
FABBRI, Renato; Ferreira, Luis Henrique Garcia. “A simple text analytics model to assist
literary criticism: comparative approach and example on James Joyce against Shakespeare and the Bible”. Revista Mundi Engenharia, Tecnologia e Gestão – IFPR, v. 3, no. 2, 2018.
GALINDO, Caetano Waldrigues. The Finnecies of music wed poetry: a música e o Finnegans Wake. Scientia Traductionis, n. 8, p. 286-299, 2010.
JOYCE, James. Finnegans Wake. Trad. Philippe Lavergne. Paris: Gallimard, 1982.
JOYCE, James. Finnegans Wake. Londres: Penguin, 1992.
JOYCE, James. Finnícius Revém. Trad. Donaldo Schüler. São Paulo: Ateliê, 1999-2003 (5 volumes).
JOYCE, James. Ulysses. Trad. Caetano W. Galindo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
JOYCE, James. Finnegans Wake. Trad. Marcelo Zabaloy. Buenos Aires: El cuenco de plata, 2016.
JOYCE, James. Finnegans Wake. Trad. Luigi Schenoni. Milão: Mondadori, 2017 (4 volumes).
JOYCE, James. Finnegans Wake por um fio. Trad. Dirce do Amarante. São Paulo: Iluminuras, 2018.
JOYCE, James. Finnegans Wake por um fio. Tradução, organização e notas Dirce W. do Amarante. São Paulo: Iluminuras, 2018a.
MENEZES, Flo (Org.). Música eletroacústica: história e estéticas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.
MENEZES, Flo (Org.). Apoteose do Schoenberg. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
MYERS, Peter. The sound of Finnegans Wake. Nova Iorque: Palgrave Macmillan, 1992.
NESTROVSKI, Arthur. James Joyce: a crítica da música. In: NESTROVSKI, Arthur (Org.). riverrun: ensaios sobre James Joyce. Rio de Janeiro: Imago, 1992 (p. 267-320).
PATER, Walter. O renascimento. Trad. Jorge Henrique Bastos. São Paulo: Iluminuras, 2014.
SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade de representação. São Paulo: Editora UNESP, 2015 (tomo I).
TÁPIA, Marcelo (Org.). Joyce Revém. Edição comemorativa do Bloomsday 99. São Paulo: Editora Olavobrás/ABEI, 1999.
WITEN, Michelle. James Joyce and absolute music. Londres: Bloomsbury Academy, 2019 (Historicizing modernism).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luis Henrique Garcia Ferreira, Renato Fabbri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.