Is this a novel?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2022.e85699

Keywords:

Luiz Ruffato, Literary Installation, Contemporary Literature, Eles Eram Muitos Cavalos, Interarts

Abstract

We propose, in this work, an analysis of Eles Eram Muitos Cavalos (2001/2006), by the contemporary Brazilian writer Luiz Ruffato. We try to problematize the possible configuration of the work as a “literary installation”, a term used by the author himself. By presenting this way of doing literary work, Ruffato proposes a reflection on Brazilian social ills from a decentered critical perspective, far from any nationalistic bias. Heir to modern poetics, such as Mallarmean and European avant-gardes, the author configures a poetics, structured in a mosaic of textual genres, capable of apprehending and refracting the dynamic atmosphere of the contemporary world. To develop this analysis, focused mainly on the work’s aesthetic propositions, we recovered the concept of installation, used in Visual Arts, as well as theoretical studies aimed at analyzing the relationship between literature and other arts, developed by authors such as Marjorie Perloff, Márcia Arbex, and Maria Adélia Menegazzo.

Author Biography

Carolina Barbosa Lima Santos, USP

Doutora em Letras (UFMS), Mestre em Teoria Literária e Estudos Comparados (UFMS) e Graduada em Letras (UFMS).

Cursando estágio de Pós-Doutoramento na USP, sob a supervisão do Professor João Adolfo Hansen.

References

ARBEX, Márcia. Poéticas do visível: uma breve introdução. In: ARBEX, Márcia (Org.) Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: UFMG, 2006. P. 17–62.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução de Carlos Vogt e Eny Orlandi. 4. ed. São Paulo: UNESP, 1998.

CAMPOS, Augusto de. Mallarmé: O Poeta em Greve. In: Mallarmé. São Paulo: Perspectiva, 2010. p.149–173.

CARVALHO, Ana Albani de. Instalação como problemática artística contemporânea: os modos de especialização e especificidade do sítio. Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005.

DIMAS, Antonio. Espaço e romance. São Paulo: Ática, 1986.

EVANGELISTA, Roberto. Ritos de passagem. Projeto para Universalis. Instalação. Caixas de sapato, sapatos usados, pedras de lioz, areia, vidro, 1.000 x 1.000 cm. In: Fundação Bienal de São Paulo, 23ª Bienal de São Paulo — A desmaterialização da arte no final do milênio. São Paulo: Fundação Bienal, 1996.

FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da Lírica Moderna. São Paulo: Duas Cidades, 1991.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos. Ensaios sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

MALLARMÉ, Stéphane. Um lance de dados jamais abolirá o acaso. In: MALLARMÉ, Stéphane. Mallarmé. São Paulo: Perspectiva, 2010. p. 149–173.

MENEGAZZO, Maria Adélia. A poética do recorte. Campo Grande: Editora UFMS, 2004.

MENEGAZZO, Maria Adélia. A vida: outro modo de usar. O retorno do real e as artes contemporâneas. In: MENEGAZZO, Maria Adélia. Concinnitas: arte, cultura e pensamento. Rio de Janeiro: UERJ, 2010.

PERLOFF, Marjorie. O momento futurista: Avant-garde, Avant-guerre, e a Linguagem da Ruptura. Tradução de Sebastião Uchoa Leite. São Paulo: USP, 1993.

RUFFATO, Luiz. (2001) Eles Eram Muitos Cavalos. São Paulo: Boitempo Editorial, 2006

RUFFATO, Luiz. Entrevista Exclusiva com Luiz Ruffato concedida a Rinaldo de Fernandes. Blog da Beleza/Uol. 27 mai. 2008. Disponível em: https://web.archive.org/web/20160304030703/http://rinaldofernandes.blog.uol.com.br/arch2008-04-27_2008-05-03.html. Acesso em: 20 mai. 2022.

RUFFATO, Luiz. Literatura em diálogo. Revista E. n. 250, 30 mar. 2017. Disponível em: https://portal.sescsp.org.br/online/artigo/10813_LITERATURA+EM+DIALOGO. Acesso em: 20 mai. 2022.

Published

2022-08-09