“I am the flower”: decolonial encounters in English language education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2025.e107016

Palavras-chave:

Critical English Language Education, Decoloniality, Colonialities of Being, Knowledge, Ability, and Gender, Pedagogical Biopraxis

Resumo

This article is grounded in a pedagogical experience that developed over three English lessons in a Brazilian public school, where a student named Malu, a transgender and autistic girl, resisted the colonialities of being, knowledge, ability, and gender. Based on critical language education (Pennycook, 2021) and the praxiological framework of decoloniality, especially the coloniality of being (Maldonado-Torres, 2007), intersected with the colonialities of gender (Lugones, 2023), ability (Dirth & Adams, 2019), and knowledge (Mignolo, 2009), this critical/decolonial research analyzes how Malu redefined the lesson through her personal engagement with a poem. Drawing from classroom observations and Malu’s own productions, the study shows how her actions constituted a decolonial pedagogical biopraxis (Ortiz Ocaña et al., 2021), revealing possibilities for transforming the language classroom into a space of recognition and life affirmation.

Biografia do Autor

Rosane Rocha Pessoa, Universidade Federal de Goiás

Senior Professor in the Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística - Universidade Federal de Goiás. Ph.D. in Applied Linguistics - Universidade Federal de Minas Gerais. Postdoctoral research in the Programa de Pós Graduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês - Universidade de São Paulo. Currently a CNPq productivity fellow.

Paula Graciano Pereira , Instituto Federal de Goiás

Professor at the Instituto Federal de Goiás, teaching Applied Linguistics in the Curso de Letras, Portuguese and English at the high school level, and Education, Culture and Language in the Programa de Pós-Graduação em Educação. Ph.D. and postdoctoral research in the Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística - Universidade Federal de Goiás (UFG).

Referências

Andrade, C. D. (2012). A rosa do povo. Companhia das Letras.

Bickenbach, J. E. (1993). Physical disability and social policy. University of Toronto Press.

Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. (2023a, May 17). Dossiê apresentado ao MDHC indica 273 mortes de LGBTIA+ no Brasil, em 2022. https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2023/maio/dossie-apresentado-ao-mdhc-indica-273-mortes-de-lgbtia-no-brasil-em-2022

Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. (2023b, August 31). Brasil registra mais de 5 mil casos de violações de direitos contra lésbicas nos primeiros oito meses de 2023. https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2023/agosto/brasil-registra-mais-de-5-mil-casos-de-violacoes-de-direitos-contra-lesbicas-nos-primeiros-oito-meses-de-2023-aponta-disque-100

Dirth, T. P., & Adams, T. G. (2019). Disablism, ableism, and the moral self: How social narratives shape self-evaluative emotions. Disability & Society, 34(2), 252–275. https://doi.org/10.1080/09687599.2018.1513963

Du Bois, W.E.B. (1999) The Souls of Black Folk. Authoritative Text. Contexts. Criticisms. Eds Henry Louis Gates Jr. and Terri Hume Oliver. New York: W. W. Norton & Co.

Guerrero Arias, P. (2012). Corazonar desde el calor de las sabidurías insurgentes, la frialdad de la teoría y la metodología. Sophia, (13), 199–228.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás [@ifggoiania]. (2025, May 8). #Patrimôniocultural Símbolo do Batismo Cultural de Goiânia, o Pórtico do IFG foi construído para as festividades de apresentação da nova [Photograph]. Instagram. https://www.instagram.com/p/DJZhHgFOUUX/?img_index=1

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. (2022). Plano de ensino: Língua Estrangeira – Inglês II. Coordenação de Linguagens e suas Tecnologias, Departamento de Áreas Acadêmicas I.

Illich, I. (1974). Deschooling society. Harper & Row.

Lugones, M. (2023). The coloniality of gender. In L. De Souza Lima, E. O. Quezada, & J. Roth (Eds.), Feminisms in movement: Theories and practices from the Americas (pp. 35–58). transcript Verlag.

Maldonado-Torres, N. (2007). On the coloniality of being: Contributions to the development of a concept. Cultural Studies, 21(2–3), 240–270. https://doi.org/10.1080/09502380601162548

Mignolo, Walter D. (1995). Decires fuera de lugar: sujetos dicentes, roles sociales y formas de inscripción. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 11, 9–32.

Mignolo, W. D. (2003). The darker side of the Renaissance: Literacy, territoriality, and colonization (2nd ed.). University of Michigan Press.

Mignolo, W. D. (2009). Epistemic disobedience, independent thought and decolonial freedom. Theory, Culture & Society, 26(7–8), 159–181. https://doi.org/10.1177/0263276409349275

Nicoceli, A. (2024, 7 de março). Brasil registra 1.463 feminicídios em 2023, alta de 1,6% em relação a 2022. G1 – O Portal de Notícias da Globo. https://g1.globo.com/politica/noticia/2024/03/07/brasil-feminicidios-em-2023.ghtml

Ortiz Ocaña, A., Arias López, M. I., & Pedrozo Conedo, Z. E. (2021). Rumo a uma pedagogia decolonial no/do sul global (C. Fiori, Trans.). Revista X, 16(1), 118–146. https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/78826

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World-Systems Research, 6(2), 342–386. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140506032333/eje1-7.pdf

Pennycook, A. (2021). Critical applied linguistics: A critical re-introduction. Routledge.

Smart, J. F., & Smart, D. W. (2006). Models of disability: Implications for the counseling profession. Journal of Counseling & Development, 84(1), 29–40. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2006.tb00377.x

Publicado

2025-11-03

Edição

Seção

Dossiê em Estudos Linguísticos

Categorias