The social media ”keep an eye on CI” (de olho na ci) within the dissemination of information
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2014v19n39p113Keywords:
Social media, Blog, Professionals of information, De olho na CIAbstract
This report displays results got by the research- dissertation developed in the program of post graduation in the science of information at Federal University in Paraíba state, Brazil. The research accomplished the blog “keep an eye on CI” (De olho na CI) in a perspective of social media on the internet as capable sources to develop Social Webs on the Internet ( (SWI) and also a way of dissemination of information for professionals who are interested through this social media, from a descriptive research, we used as data gathering the watching techniques from participants and the field diary. The analyzed data were documental type, it had relation with the content of subject on the internet. Thus we observed that we can testify the growing of the blog (De olho na CI) on the internet and among professionals of information, growth that spreads to other social media such as: Twitter and Facebook.
Downloads
References
AGUIAR, G. A. Uso das ferramentas de redes sociais em bibliotecas universitárias: um estudo exploratório na UNESP, UNICAMP e USP. 184f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação), São Paulo, 2012.
ALCARÁ, A. R.; CURTY, R. G. Blogs: dos diários egocentristas aos espaços de comunicação científica. In: TOMAÉL, M. I. (Org.). Fontes de Informação na net. Paraná: Eduel, 2009.
ALEXANDER, B. (2006) Web 2.0: A new wave of innovation for teaching and learning? EDUCAUSE Review, vol. 41, no. 2 (March/April 2006): 32–44.
_____; RECUERO, R.; MONTARDO, S. Blogs.com: estudos sobre blogs e comunicação. São Paulo: Momento Editorial, 2009.
ARAUJO, V.M.R.H. de; FREIRE, I.M. Conhecimento para o desenvolvimento: reflexões para o profissional da informação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.9, n.1, jan./jul.1999.
CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.
CIVALLERO, E. Cuadernos de bitácoras: los weblogs como herramientas de trabajo de las bibliotecas [em linha]. [S.l.]: E-LIS, 2006. Disponível na Internet em: http://eprints.rclis.org/archive/00006747/01/Weblog.pdf. Acesso em: 12 de set. de 2012.
COUTINHO, Clara Maria Pereira; BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Blog e Wiki: os futuros professores e as ferramentas da Web 2.0. In: IX Simpósio Internacional de Informática Educativa (SIIE 2007), 2007, Porto. Anais... Porto - Portugal: Instituto Politécnico do Porto, 2007. p. 199-204.
CURTY, R.G. Web 2.0: plataforma para o conhecimento coletivo. In: TOMAÉL, M. I. (Org.). Fontes de informação na internet. Londrina: Eduel, 2008. p. 53-78.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, I. M. A responsabilidade social da ciência da informação e/ou O olhar da consciência possível sobre o campo científico. 2001. 166f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Convênio CNPq/IBICT – UFRJ/ECO, Rio de Janeiro, 2001.
_____. A responsabilidade social da Ciência da Informação na perspectiva da consciência possível. DataGramaZero, v.5, n.1, fev, 2004. Disponível em: http://www.dgz.org.br/fev04/Art_02.htm. Acesso em: 20 de dez. de 2012.
_____; FARIAS, M. G. G.; COSTA JUNIOR, M. P. da. Ação de responsabilidade social na disseminação de conteúdos na web: Blog De Olho na CI. In: CINFORM – Encontro Nacional de Ensino e Pesquisa em Informação, 10, 2011, Salvador. Anais..., Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2011.
GOMES, M. J. Blogs: um recurso e uma estratégia educativa. In Actas do VII Simpósio Internacional de Informática Educativa, SIIE, 2005, p. 305-311.
LARA, M. L. G. de; CONTI, V. L. Disseminação da informação e usuários. São Paulo em Perspectiva, v. 17, n. 3-4, p. 26-34, 2003.
LIMA JUNIOR, W. T. Mídia social conectada: produção colaborativa de informação de relevância social em ambiente tecnológico digital. Líbero, São Paulo, v. 12, n. 24, p. 95-106, dez./2009.
MANESS, Jack. Library 2.0 Theory: Web 2.0 and its implications for libraries. Webology, v.3, n.2, Artigo 25, 2006. Disponível em: http://www.Webology.ir/2006/v3n2/a25.html. Acesso em: 31 de jul. 2012.
MARCONDES, Carlos Henrique; MENDONÇA, Marília A.; CARVALHO, Suzana M. Serviços web em bibliotecas universitárias brasileiras. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 11, n. 2, p. 174-186, maio/ago. 2006.
MUELLER, S. P. M. (Org.). Métodos para a pesquisa em Ciência da Informação. Brasília: Thesauros, 2007.
O'REILLY, Tim. What Is Web 2.0 - Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. O'Reilly Publishing, 2005. Disponível em: http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html. Acesso em: 31 de jul. 2012.
PINHO NETO, J. A. S. Informação e sociabilidade nas comunidades virtuais: um estudo do Orkut. BOCC. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação, v. 1, p. 01-18, 2010.
PRIMO, A. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E-Compós, Brasiília, v.9, p. 1-21, 2007.
_____. ; F. T.; RECUERO, R. C. Hipertexto cooperativo: uma análise da escrita coletiva a partir dos Blogs e da Wikipédia. Revista FAMECOS, Porto Alegre, nº 22, dez., 2003. Acesso em: 19 de nov. de 2012. Disponível em: http://200.144.189.42/ojs/index.php/famecos/article/view/233/177
RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009. (Coleção Cibercultura).
_____. Rede social. In: SPYER, J. (Org.). Para entender a internet: noções, práticas e desafios da comunicação em rede. São Paulo: NãoZero, 2009a. p. 25-26. Disponível em: http://www.esalq.usp.br/biblioteca/PDF/Para_entender_a_Internet.pdf. Acesso em 11 dez. 2012.
_____. O que é mídia social?. 2008. Disponível em:http://www.pontomidia.com.br/raquel/arquivos/o_que_e_midia_social.html. Acesso em: 26 fev. 2012.
_____. Mídia x rede social. 2010. Disponível em: http://www.pontomidia.com.br/raquel/arquivos/midia_x_rede_social.html. Acesso em: 26 fev. 2012.
SANTAREM SEGUNDO, J. E. A Documentação: Paul Otlet e o Facebook. In: CRIPPA, G.; MOSTAFA, S. P. (Org.) Ciência da Informação e Documentação. Campinas, SP: Alínea, 2011.
TELLES, A. A revolução das mídias sociais. Cases, Conceitos, Dicas e Ferramentas. São Paulo: M. Books do Brasil, 2011.
TOMAÉL, M. I. Fontes de informação na internet. Londrina: EDUEL, 2009.
_____ et. al. Fontes de informação na internet: acesso e avaliação das disponíveis nos sites de universidades. 2000. Anais eletrônicos... Disponível em: HTTP://snbu.bvs.br/snbu2000/parallel.html. Acesso em: 31 jul. 2012.
_____.; MARTELETO, R. M. Redes sociais: posições dos atores no fluxo da informação. Encontros Bibli, Florianópolis, n. esp., 1º sem. 2006. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/download/342/387. Acesso em: 31 de ago, 2010.
WERSIG, G., NEVELING, U. The phenomena of interest to information science. The Information Scientist. v.9, n.4, 1975
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Aline Poggi Lins Lima, Isa Maria Freire
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.