Social interaction and methods of teaching: the case of exchange of affections laboratory - lata in the accounts of its participants through the conceptual map
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2014v19n39p59Keywords:
Teaching Methodologies, Education– interaction, Exchange of Experiences– EducationAbstract
It discusses the methodologies based on the exchange of experiences illustrated by the LATA project - Laboratory Exchange of Affections, Course of Librarianship, Federal University of Ceará, Campus Cariri. The project was conceived and executed within the parameters of learning opportunities through the exchange of experiences, having as north the student's social interaction with society, whether in the classroom or outside it. This is an exploratory study, whose data collection was done through narrative interviews mediated by questionnaire in google docs, and the treatments of the results by content analysis. The environment of the research took place in the academic area, with 40 students who participated in the course Culture and Media, where the project is executed and included three questions: do you consider that learning through the exchange of experiences has been significant in a professional point of view? What do you feel when you see other people telling their stories and realize that some are common to your experiences? Among the conventional method, readings, book reviews, written exams, seminars, what else has helped you to develop a critical sense and provided greater ease? The reflections from the analysis of the data besides working as an acceptance feedback of the methodology from students, also contributes to an evaluation of the project in order to correct possible mistakes and contribute effectively to the construction of knowledge.
Downloads
References
ABREU, Maria Célia Teixeira Azevedo de; MASETTO, Marcos T. O professor universitário em aula: prática e princípios teóricos. São Paulo: Cortez, 1982.
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda; MARTINS, Maria Helena Pires. Filosofando: introdução à filosofia. 2.ed. São Paulo: Moderna, 1993.
BARTHES, Roland. The semiotic: challenge. Oxford: Basil Blackwell, 1993.
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: um livro sobre a sociologia do conhecimento. Lisboa: Dinalivro, 1999.
BROCKMEIER, Jens; HARRÉ, Rom. Narrativa: problemas e promessas de um paradigma alternativo. Psicologia: Reflexão e crítica, v. 16, n. 3, p. 525-535, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v16n3/v16n3a11.pdf Acesso em 21 set. 2013.
CARVALHO, Maria Alice Peçanha; ACIOLI, Sonia.; STOTZ, Eduardo Navarro. O Processo de Construção Compartilhada do Conhecimento: uma experiência de investigação científica do ponto de vista popular. In: VASCONCELOS, Eymar Mourão. (Org). A Saúde nas Palavras e nos Gestos: reflexões da rede educação popular e saúde. São Paulo: HUCITEC, 2001.
CERVO, Amado Luís. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
CUNHA, Maria Isabel. Trajetórias e lugares da formação do docente da educação superior: do compromisso individual à responsabilidade institucional. Itinerários educativos, v. 5, n. 5, p. 30-48, 2011. Disponível em: http://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8180/publicaciones/bitstream/11185/6034/1/INDI_5_2011_pag_30_48.pdf Acesso 21 set. 2013.
DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
DEMO, Pedro. A nova LDB: ranços e avanços. Campinas: Papirus, 1997.
ELIAS, Norberto. O processo civilizador: volume 1. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
FIORENTINI, Leda Maria Rangearo. Materiais didáticos escritos nos processos formativos a distância. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; MORAN, José Manuel. Integração das tecnologias na educação. Brasília: Ministério da Educação; Seed, 2005. p. 160-164.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
GUARNIERI, Maria Regina. Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom Quixote, 1990.
HAGUETTE, Teresa Maria Frota. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis: Vozes, 2003.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W. GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
LÉVY, Pierre. A revolução contemporânea em matéria de comunicação. Revista Famecos. Porto Alegre, n. 9, dez., 1998. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3009/2287 Acesso em: 21 fev, 2013.
LITTLEJOHN, Stephen. Fundamentos teóricos da comunicação humana. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza. et al. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 10. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.
MOSCOVICI, Serge. Representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 1978.
MOURA, Ana Maria Mielniczuk de. et al. As Teorias de Aprendizagem e os Recursos da Internet Auxiliando o Professor na Construção do Conhecimento. In: ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, VIII, 2001. Anais... Brasília: ABED, 2001.
OLIVEIRA, Irma Gracielle dos S. Carvalho de. Dimensões da gestão da informação no campo da ciência da informação: uma revelação da produção científica do ENANCIB. João Pessoa: UFPB, 2020, 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. João Pessoa: UFPB, 2009.
PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
PINHEIRO, Beatriz Maria. GONÇALVES, Maria Helena. O Processo Ensino-Aprendizagem. Rio de Janeiro: Editora SENAC Nacional, 2001.
RIESSMAN, Catherine Kohler. Narrative Analysis. Newbury Park, California: Sage Publications, 1993. Disponível em: http://books.google.com.br/books?id=9ffAwoYi7E0C&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Acesso em: 21 set. 2013.
SÊGA, Christina Pedrazza. Sociedade e interação: um estudo das diferentes formas de interagir. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011.
SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 77-92.
SILVA, Edna Lucia da; CUNHA, Miriam Vieira da. A formação profissional no século XXI: desafios e dilemas. Ci. Inf., Brasília, v. 31, n. 3, p. 77-82, set. /dez, 2002. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ci/v31n3/a08v31n3.pdf Acesso em: 22 mar. 2013.
TOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Maria Cleide Rodrigues Bernardino, Irma Gracielle Carvalho de Oliveira Souza, Alexandre Pereira de Souza, Francisca Pereira dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.