Reflections about continued education in descriptive cataloging: a study in university libraries
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2015v20n42p109Keywords:
Descriptive Cataloging, Continued Education of Librarians, University Libraries, Information and TechnologyAbstract
The activity of cataloging always improved along the technologies used through each time. In college libraries, the use of online catalogs allows the quality and celerity on information organization. To the librarian responsible for this activity is fundamental to follow these new changes in order to assure the standardization on the process of bibliographical description and its access points. It is verified on the current scenario, that the market has demanded updated professionals, moving towards the development of Continued Education. On that context, the research seeks to study the Continued Education in Descriptive Cataloging in Sergipe, in a window of ten years on the field of both private and public university libraries, with the aim at verifying the importance of Continued Education on Cataloging, its benefits to librarian and influences over the Descriptive Treatment of Information (DTI) quality. The methodology is characterized for being descriptive and explanatory, in order to seek for theoretical and empirical knowledge about the theme, running a questioner and documental making, to identify and make a profile of the librarian from Sergipe and its needs of continued education. The analysis of results showed that the librarians and class organizations do not recognize in an effective way the need of continued education on descriptive cataloging, which took us to define that is necessary the union of the organizations, and educational institutions, on creating legislations that seek the participation on this process. Therefore, it is recommended the proposal on creation and development of a latu sensu course that support and promote the effective actions for the continued education of the librarians in the State of Sergipe.Downloads
References
ALMEIDA, Daniela Pereira dos Reis. Proposta de formação em serviço como prática de educação continuada para bibliotecários catalogadores da rede de bibliotecas da UNESP. 2007.130 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) ─ Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista. Marília, 2007.
ALVES, Rachel Cristina Vesú. Metadados como elementos no processo de catalogação. 2010.134 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) ─ Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista. Marília, 2010.
BAPTISTA, Dulce Maria. A catalogação como atividade profissional especializada e objeto de ensino universitário. Revista Informação e Informação, Londrina, v.11, n.1, p.1-12, jan/jun. 2006.
BARBOSA, Alice Príncipe. Novos rumos da catalogação. Rio de janeiro: BNG/Brasilart, 1978.
CAMPELLO, Bernadete. Introdução ao controle bibliográfico. 2.ed. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2006.
CASTRO, César Augusto. Histórico e evolução curricular na área de Biblioteconomia no Brasil. In:VALENTIM, Marta Lígia. Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002.
CASTRO, Fabiano Ferreira de. Padrões de representação e descrição de recursos informacionais em bibliotecas digitais na perspectiva da Ciência da Informação:
uma abordagem do MarcOnt Initiative na era da Web Semântica. 2008. 201f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2008.
CORRÊA, Elisa Cristina Delfini. Formação do bibliotecário catarinense e as novas tecnologias: contribuição da ACB e do CRB-14. Revista ACB, Santa Catarina, v.6, n.1, p.7-27, 2001.
CRESPO, Isabel Merlo; RODRIGUES, Ana Vera Firnardi; MIRANDA, Celina Leite. Educação continuada para bibliotecários: características e perspectivas em um cenário de mudanças. Biblios, v.7, n.25-26, p.1-14, jul. 2006.
CUNHA, Murilo Bastos. Construindo o futuro: a biblioteca universitária brasileira em 2010. Revista Ciência da Informação, Brasília, v.29, n.1, p.71-89, jan/abr. 2000.
______. O desenvolvimento profissional e a educação continuada. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, v.12, n. 2, p. 145-156, jul/dez. 1984.
FUSCO, Elvis. Modelos conceituais de dados como parte do processo da catalogação: perspectiva de uso dos FRBR no desenvolvimento de catálogos bibliográficos digitais. 2010.249 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) ─ Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista. Marília, 2010
GIANNASI, Maria Júlia. O profissional da informação diante dos
Desafios da sociedade atual: desenvolvimento de pensamento crítico em cursos de
educação continuada e a distância via internet, através da metodologia da problematização.
235 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) ─ Faculdade de Estudos Sociais Aplicados, Universidade de Brasília. Brasília, 1999.
MEY, Eliane Serrão Alves; SILVEIRA, Naira Christofoletti. Catalogação no plural. Brasília: Brinquet de Lemos, 2009.
MIRANDA, Antônio L. C. A profissionalização da Ciência da informação no marco da globalização: paradigmas e propostas. In: Nídia M.L. Lubisco; Lídia M.B.Brandão,Salvador (Org.). Informação e informática. Salvador: EDUFBA, 2000.
MORENO, Edinei et al. Formação continuada de bibliotecários: análise do conteúdo dos sites das entidades de classe. Revista ACB. Santa Catarina, v.12, n.1, p.43-58, 2007.
MORIGI, José Valdir; PAVAN, Cleusa.Tecnologias de informação e comunicação: novas sociabilidades nas bibliotecas universitárias. Revista Ciência da Informação, Brasília, v.33, n.1, jan./abr., p.117 -125, 2004.
PAIXÃO, Regina. Conselho de classe, associação e sindicato. Disponível em:
<http://gestoresdainformacao.blogspot.com/2009/04/conselho-de-classe-associacaoe.
html>. Acesso em: 04 set.2014.
PEREIRA, Ana Maria; RODRIGUES, Renata. Educação continuada do catalogador: o caso da Universidade do estado de Santa Catarina. Revista ACB. Santa Catarina, v.7, n.1, p.219-239, 2002.
RUCHINSKI, Ana Luiza. Capacitação e atualização do bibliotecário: estudo de caso da Biblioteca Demonstrativa de Brasília. 2009.55f. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
SANTOS, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa; CORRÊA, Rosa Maria Rodrigues. Catalogação: trajetória para um código internacional. Niterói: Intertexto, 2009.
SANTOS, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa; FLAMINO, Adriana Nascimento. MARC 21 e XML como ferramentas para a consolidação da catalogação cooperativa automatizada: uma revisão de literatura. In: VIDOTTI, Silvana Ap.B. Gregorio (coord.). Tecnologia e conteúdos informacionais: abordagens teóricas e práticas. São Paulo: Polis ,2004. 187p. Cap.7, p.113-138.
SANTOS, Sandra Vieira. Educação continuada em catalogação: atualidades e perspectivas dos bibliotecários nas bibliotecas universitárias de Sergipe. 2013. 91f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2013.
TARAPANOFF, Kira. Perfil do profissional da informação no Brasil: diagnóstico de necessidade de treinamento e educação continuada. Brasília: IEL/DF, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Fabiano Ferreira de Castro, Sandra Vieira Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.