Theory and practice recommendations for cataloguing teaching in Brazil

Authors

  • Fabiano Ferreira de Castro Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) http://orcid.org/0000-0002-8712-2654
  • Aline Rodrigues de Souza Sales Universidade Federal de Sergipe (UFS)
  • Ana Carolina Simionato Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n46p19

Keywords:

Cataloging teaching, Librarianship, Descriptive representation, Cataloging, Curricula and teaching

Abstract

The descriptive elements identification process so that various types of information resources were located and accessed, appeared before the teaching of it. Teaching Cataloging in bachelor's degree programs in Library in Brazilian institutions is the subject of this research. That aimed to analyze the available online curricula of universities offering the course of librarianship in order to check the current situation Cataloging, in a structural way. It appears as an object of study available online curricula of librarianship courses of public and private universities in Brazil. Documentary research in the Cadastro da Educação Superior (e-MEC) was held to take stock of universities offering Librarianship course in public and private sphere and on the websites of librarianship courses these universities in order to observe the curriculum available in order to identify the disciplines related to cataloging and analyzing the hours available for teaching, among the menus, the curriculum and the basic bibliography, mainly with the impacts that cataloging has undergone in the past decade, with the intensive use of communication and information technologies. From the results it was evident that the discipline Cataloging is present in all curricula of Brazil's librarianship courses with different terminology in each institution, and that the timetable provided by the institutions for teaching cataloging Descriptive is minimal, usually 120 hours. It is concluded that the formation of cataloguers in the universities of Brazil, goes through a time of change as a result of advances in technologies in Cataloging. Thus, it is recommended that the library schools to reassess the teaching of cataloging, greatly the number of hours available to the range of new content and its application in digital information environments, contemporaneously, and in practice the librarian in the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiano Ferreira de Castro, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutor em Ciência da Informação (UNESP)

Coordenador e Professor Adjunto do curso de Biblioteconomia e Ciência da Informação.

Departamento de Ciência da Informação/UFSCar

Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Representação do Conhecimento e Tecnologias da Informação e Comunicação (GPERTIC)

Aline Rodrigues de Souza Sales, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Bacharel em Biblioteconomia.

Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos em Representação do Conhecimento e Tecnologias da Informação e Comunicação (GPERTIC)

Ana Carolina Simionato, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Docente do Departamento de Ciência da Informação (DCI), da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus de Marília. 

References

BAPTISTA, Dulce Maria. A catalogação como atividade profissional especializada e objeto de ensino universitário. Revista Informação e Informação, Londrina, v.11, n.1, jan./jun. 2006. Disponível em: .Acesso em: 25 jun. 2013.

BARBOSA, Alice Príncipe. Novos rumos da catalogação. Rio de Janeiro: BNG/ Brasilart, 1978.

BRASIL. Lei N. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, n. 248, 23 de dez. 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 25 de dez.2013.

CAMPELLO, Bernadete. Introdução ao controle bibliográfico. 2. ed. Brasília, DF: Brinquet de Lemos, 2006.

CARVALHO, Ana Carolina Lima de. O ensino dos instrumentos da catalogação e a atuação do catalogador em Santa Catarina. Florianópolis, 2010.

MACHADO, Elisa Campos; HELDE, Rosangela Rocha Von; COUTO, Sabrina Dias do. Ensino de catalogação: da teoria à prática. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, Nova Série, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 100-106, jul. - dez. 2007.

Machado, Helde e Couto (2007

MEC. Instituições de Educação Superior e Cursos Cadastrados. Disponível em: <https://emec.mec.gov.br/>. Acesso em: 20 jun. 2013.

MEY, Eliane Serrão Alves; MORENO, Fernanda. Desafios do ensino de catalogação no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE CATALOGAÇÃO- ENACAT. III EEPC,1;3; Rio de Janeiro,2012. Anais... Disponível em:< http://pt.scribd.com/doc/109279226/Desafios-do-ensino-de-catalogacao-no-Brasil>. Acesso em: 25 jun. 2013.

MEY, Eliane Serrão Alves; SILVEIRA, Naira Chrisatofoletti. Catalogação no plural. Brasília, DF: Brinquet de Lemos, 2009.

MEY, Eliane Serrão Alves; SILVEIRA, Naira Chrisatofoletti. Considerações teóricas aligeiradas sobre a catalogação e sua aplicação. InCID: R. Ci. Inf. e Doc., Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 125-137, 2010.

MEY, Eliane Serrão Alves. Introdução à catalogação. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1995.

MODESTO, Fernando. Panorama da catalogação no Brasil: da década de 1930 aos primeiros anos do século XXI. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇAO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 22., 2007, Brasília. Anais... Brasília, 2007. Disponível em: < http://www.eca.usp.br/prof/fmodesto/textos/2007PanoramaCatalogacao.pdf>. Acesso em: 03 dez. 2013.

MOMESSO, Ana Carolina; SILVA, Karina Gama Cubas. As disciplinas de catalogação nos cursos de biblioteconomia. In: I ENCONTRO NACIONAL DE CATALOGADORES, III ENCONTRO DE ESTUDO E PESQUISA EM CATALOGAÇÃO, 1., 2., 2012, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: < http://pt.scribd.com/doc/109279891/As-disciplinas-de-catalogacao-nos-curriculos-dos-cursos-de-Biblioteconomia-brasileiros>. Acesso em: 1 jul 2013.

MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. O ensino de biblioteconomia no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 1, p. 3-15, jan./jun. 1985.

PEREIRA, Ana Maria. Inquietações sobre o ensino de catalogação. In: ENCONRO NACIONAL DE CATALOGAÇÃO- ENACAT. IV EEPC, 2; 3, Rio de Janeiro, 2013. Anais... Rio de Janeiro, 2013. Disponível em:< http://www.enacat.ufscar.br/index.php/eic-enacat/eic-enacat/paper/viewFile/60/29>. Acesso em: 1 fev. 2014.

SOUZA, Francisco das Chagas de. O ensino da biblioteconomia no contexto brasileiro: século XX. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2009a.

SOUZA, Terezinha Batista de. O ensino da representação descritiva nos cursos da área de ciência da informação no Brasil e Portugal: Estudo Comparativo. 2009. Tese (doutorado Ciências Documentais) – Universidade do Porto, 2009b.

TOLENTINO, Vinicius de Souza. O binômio teoria e prática no ensino de catalogação. In: I ENCONTRO NACIONAL DE CATALOGADORES, III ENCONTRO DE ESTUDO E PESQUISA EM CATALOGAÇÃO, 1., 2., 2012, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: < http://pt.scribd.com/doc/109280085/O-binomio-teoria-e-pratica-no-ensino-de-catalogacao>. Acesso em: 1 jul 2013.

Published

2016-04-28

How to Cite

CASTRO, Fabiano Ferreira de; SALES, Aline Rodrigues de Souza; SIMIONATO, Ana Carolina. Theory and practice recommendations for cataloguing teaching in Brazil. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 21, n. 46, p. 19–32, 2016. DOI: 10.5007/1518-2924.2016v21n46p19. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n46p19. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles