Informational resilience and microcephaly: digital information search practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e78180

Keywords:

Informational resilience, Information literacy, Information search, Misinformation, Microcephaly

Abstract

Objective: In moments of transition, such as unexpected changes or stressful events, subjects tend to seek informational bases that reduce their state of uncertainty and contribute to informed decision making. One of the forms of transportation as difficulties imposed by a new complex informational environment is the development of informational resilience, built from the subjects' literacy practices. This paper, then, aims to understand the process of searching for information in the digital environment and its relationship with informational resilience, in the context of the outbreak of microcephaly experienced in Brazil in 2015. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 26, p. 01-22, 2020.

Methods: Descriptive research with a qualitative approach. Conducted through semi-structured interviews with seven women - with children diagnosed with microcephaly caused by Zika virus - living in the Northeast region of Brazil. Data analyzed based on thematic content analysis.

Results: Access to information in the digital environment was not homogeneous, some women preferred to prioritize information from health professionals. Those who remained accessing the digital environment, experienced both positive and negative experiences related to information. Disinformation was presented as the main barrier to access to information in the digital environment.

Conclusions: The limitations regarding informational search in the digital environment were faced from the articulation between situational and non-digital sources. Healthcare spaces and their professionals acted as curators of the information found in the digital environment, offering trust and credibility. In addition, collaboration between women provided mutual learning that favored the process of informational resilience

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Author Biographies

Paullini Mariele da Silva Rocha, Universidade Federal da Paraíba

Graduação em Comunicação Social - Relações Públicas pela Universidade Federal da Paraíba (2016). Mestre (2019) em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB). Interesse nas áreas de Comunicação e Ciência da Informação, com ênfase em Relações Públicas e Mídias digitais, Cibercultura, Relacionamento e Redes Sociais, Práticas Informacionais, Resiliência Informacional e Letramento Informacional.

Fellipe Sá Brasileiro, Universidade Federal da Paraíba

Doutor e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). MBA pela Fundação Getúlio Vargas (FGV). Graduado em Comunicação Social pela UFPB (Habilitação em Relações Públicas). Pós-Doutorando em Informação e Comunicação em Plataformas Digitais pela Universidade de Aveiro (UA)/Portugal. Professor Adjunto do Departamento de Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPB. Professor visitante no DigiMedia (Digital Media and Interaction research centre) do Departamento de Comunicação e Arte/UA/Portugal (2019-2020) pelo Programa PVEX da CAPES (2019). Colabora com o Grupo de Pesquisa eHealth and Wellbeing do DigiMedia/UA. Tem interesse nos seguintes temas de pesquisa: práticas informacionais e comunicacionais em ambientes digitais, regimes de informação, resiliência informacional, comunicação e informação em saúde.

Edvaldo Carvalho Alves, Universidade Federal da Paraíba

É Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba (2000), Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2002) e Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2007). Atualmente é Professor Associado do Departamento de Ciência da Informação (DCI) e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), onde leciona, desenvolve e orienta pesquisas nas áreas da Sociologia e da Ciência da Informação, com ênfase em: Sociologia digital e da informação, Economia Política da Informação, Metodologia da Pesquisa em Ciência da Informação, Práticas Informacionais, Mediação, Acesso, Uso e Impactos da informação.

Ana Margarida Pisco Almeida, Universidade de Avero

Professora Auxiliar na Universidade de Aveiro, Portugal. Licenciada em Novas Tecnologias da Comunicação, possui Doutorado em Ciências e Tecnologias da Comunicação (Universidade de Aveiro, Portugal) e lecciona pelo Departamento de Comunicação e Arte. Foi Vice-Diretora (2006-2010) e Diretora (2010-2013) do Bacharelado em Novas Tecnologias da Comunicação, membro do Conselho Pedagógico da Universidade (2016-2019) e atualmente é membro do Conselho Científico do Doutorado Programa em Multimédia na Educação (desde 2014).

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Published

2021-06-07

How to Cite

ROCHA, Paullini Mariele da Silva; BRASILEIRO, Fellipe Sá; MELO, Daniella Alves de; ALVES, Edvaldo Carvalho; ALMEIDA, Ana Margarida Pisco. Informational resilience and microcephaly: digital information search practices . Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, p. 1–22, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.e78180. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/78180. Acesso em: 26 nov. 2024.