Dimensions of information mediation and its contributionsto the training of the reading mediator: theoretical and empirical approaches
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e83369Keywords:
Dimensions of information mediation, Reading mediation, Mediator training, University ExtensionAbstract
Highlighting the importance of critical and conscious training of mediators, this study focuses on actions of this nature, within the scope of university extension, linking their analysis to the dimensions of mediation of the information.
Objective: Identify and categorize the indicators of the reach of the dimensions of mediation of the information in actions aimed at qualifying the mediator.
Methods: It is a descriptive study, with a qualitative approach, from the association of the case study method and the participant research. For data collection, systematic direct observation and focus group techniques were used. The universe was that of the actions of the Lapidar Extension Project and the sample corresponded to its actions carried out in 2019, which in this edition had 14 participants among students, professor and graduates of the Library and Archives Courses of the Federal University from Bahia-Brazil.
Results: As for these, they were considered insufficient to state that all five dimensions of information mediation have been fully achieved in actions aimed at training the mediator, however it was possible to observe the occurrence of a greater number of indicators of the reach of the dialogic and esthetics, while those related to the formative, ethical and political dimensions were more reduced.
Conclusions: It is affirmed through this research that the Project has been building and awareness among the participants regarding the social responsibility of the area and regarding the role of mediation in the mediation of information and the mediator.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Mediação como conceito potencializador do diálogo entre a Ciência da Informação e os campos da Arquivologia, Biblioteconomia e Museologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 13., 2012. Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro: ENANCIB, 2012. Disponível em: http://www.eventosecongressos.com.br/metodo/enancib2012/arearestrita/pdfs/19256.pdf. Acesso em:13 ago. 2021. Não paginado.
BARROS, Maria Helena T. C de. A mediação da leitura na biblioteca. In: BARROS, Maria Helena T. C; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Rovilson José da. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: FA, 2006. p. 17-22.
BRAVOS, Kelsen. Os jovens e a leitura. In: NETTO, RAYMUNDO; CAVALCANTE, Lídia Eugenia (org.). Curso formação de mediadores da leitura. Fortaleza, CE: Fundação Demócrito Rocha, 2018.
CAVALCANTE, Lídia Eugênia. Mediação e Narrativa a Voz dos Contadores de Histórias. BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015.
FERREIRA, Maria Mary. Bibliotecário mediador de leitura e de práticas culturais em comunidades vulneráveis. Em Questão, v. 20, n. 2, p. 130-145, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/40188/32114. Acesso em: 13 ago. 2021.
GOMES, Henriette Ferreira. A mediação da informação, comunicação e educação na construção do conhecimento. Datagramazero [Rio de Janeiro], v. 9, n. 1, fev. 2008. Disponível em: http://dgz.org.br/fev08/F_I_art.htm. Acesso em: 13 ago. 2021.
GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, out. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994. Acesso em: 10 ago. 2021.
GOMES, Henriette Ferreira. Comunicação e Informação: relações dúbias, complexas e intrínsecas. In: MORIGI, Valdir; JACKS, Nilda; GOLIN, Cida. Epistemologia, comunicação e informação. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 91-107.
GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e protagonismo social: relações com vida ativa e ação comunicativa à luz de Hannah Arendt e Jürgen Habermas. In: GOMES, Henriette Ferreira; NOVO, Hildenise Ferreira (Org.). Informação e protagonismo social. Salvador: EDUFBA, 2017.
GOMES, Henriette Ferreira. Protagonismo social e mediação da informação. Logeion: filosofia da informação, v. 5, n. 2, p. 10-21, 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4644/4046. Acesso em: 13 ago. 2021.
GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade, v. 30, n. 4, p. 1-23, 29 dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/57047. Acesso em: 13 ago. 2021.
JOUVE, Vincent. A leitura. São Paulo: Unesp, 2002.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração e interpretação de dados. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1996.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31. ed. Petrópolis, RJ: Universidade de São Paulo, 2012.
MORO, Eliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. Mediadores de Leitura na Família, na Escola, na Biblioteca, na Bibliodiversidade. In: NEVES, I. C. B.; MORO, E. L. S.; ESTABEL, L. B. (Org). Mediadores de leitura na bibliodiversidade. Porto Alegre: Evangraf, 2012. p. 41-63.
SILVA, Jonathas L. Carvalho; GOMES, Henriette Ferreira. O conceito de informação pelo viés da alteridade. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, DF, v.7, p.1-21, 2014.Disponível em:https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/342/342. Acesso em: 10 ago. 2021.
VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ingrid Paixão de Jesus, Henriette Ferreira Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.