Sentiment Analysis to support book selection: a study applied to the Skoob platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e83588

Abstract

Objective: This paper aims to apply the sentiment analysis technique to reviews published on the Skoob platform in order to propose a new evaluation parameter to help users in their decision-making about whether or not to read a book.

Methods: Exploratory research with a quantitative and qualitative approach, which used, to perform the sentiment analysis, the polarity detection technique, in order to automate the detection of the polarity degree of the opinions contained in the reviews, which can be positive, negative or neutral. A total of 45,114 reviews related to the 20 most read books among Skoob platform users were selected.

Results: The obtained results show the potential of applying sentiment analysis to the book reviews as another tool to help the Skoob platform user in his decision making about which book to start reading or which books to put on his list of next reads.

Conclusions: Book reviews are important inputs in a social network for readers, since they can influence the reading preferences of its users, as well as present the positive and negative characteristics of a given book. Applying Sentiment Analysis to the opinions contained in such reviews can provide indicators in an automated and fast way, making it possible to gauge users' behavior towards the books they have read, as well as being used as an alternative metric for book evaluation.

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Author Biographies

Ronnie Shida Marinho, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, Brasil

Mestre em Ciências de Computação e Matemática Computacional pela Universidade de São Paulo (USP), Bacharel em Ciências da Computação pelo Centro Universitário Eurípedes de Marília (UNIVEM) e técnico em Programação de Computadores pelo Centro Paula Souza. Tem experiência na área de Ciência da Computação e Ciência da Informação, com ênfase em Sistemas de Recomendação e Recuperação de Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: mineração e indexação textual, desambiguação lexical de sentido, análise de anotações de usuários e aprendizado de máquina. Trabalhou como professor da Faculdade de Tecnologia do estado de São Paulo (FATEC- Adamantina). Atualmente, trabalha como facilitador na Universidade Virtual de São Paulo (UNIVESP) e faz parte do Núcleo de Estudos em Web Semântica e Dados Abertos da USP (NEWSDA), além de cursar seu doutoramento no programa de Ciência da Informação da UNESP.

José Eduardo Santarem Segundo, Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Ribeirão Preto, Brasil

Livre Docente em Informação e Tecnologia pela Universidade de São Paulo (USP), 2020. Pós-Doutorado pela Faculdade de Engenharia da Computação da Western University/Canadá, 2018. Doutor e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-UNESP-Marília/SP; Professor Doutor no Departamento de Educação, Informação e Comunicação, da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo (USP); Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UNESP/Marília na linha de Informação e Tecnologia. Bolsista de Produtividade em Pesquisa PQ-2 do CNPq. Coordenador do GT8 - Informação e Tecnologia, da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB). Atua na linha de pesquisa - Ambientes Digitais e Tecnologias Aplicadas a Informação e Comunicação - , com ênfase em Web Semântica, Linked Data, Big Data, Aprendizado de Maquina (Machine Learning), Dados Abertos e Acervos Digitais. Lider do NEWSDA - Núcleo de Estudos em Web Semantica e Dados Abertos. Recebeu o Prêmio de Melhor Tese pela Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB) - Ano 2011. Recebeu também Menção Honrosa no Prêmio Capes de Teses - 2011 (Ciências Sociais Aplicadas)

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Published

2022-03-21

How to Cite

MARINHO, Ronnie Shida; PEREIRA, Clayton Martins; SEGUNDO, José Eduardo Santarem. Sentiment Analysis to support book selection: a study applied to the Skoob platform. Encontros Bibli: electronic journal of library science, archival science and information science, Florianópolis/SC, Brasil, v. 27, n. 1, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5007/1518-2924.2022.e83588. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/83588. Acesso em: 25 dec. 2025.