Racism and prejudice in digital social networks: research with high school students
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e84256Keywords:
Social networks, High school students, Racism, Preconception, Digital literacyAbstract
Objective: Discuss how prejudice has been evidenced in digital social networks, with an emphasis on racism; identify the main prejudices suffered and witnessed by Brazilian high school students in digital social networks.
Method: The theoretical foundation was built from the dialogue of black authors who discuss the topic. The study was carried out in a private school in a city in the interior of the state of São Paulo. For data collection, an electronic questionnaire was applied to the group of high school students at the school. 215 students participated in the research.
Result: it appears that most students have social networks and also witness situations of prejudice on the internet, largely due to: color or race, physical appearance, liking people of the same sex and being a woman. It is easier for students participating in the research to perceive the prejudice suffered by others, rather than by themselves.
Conclusions: The main conclusion is that, just like in the analog world, educators, including librarians, need to strongly guide the themes related to prejudice and racism in their educational practice in a critical way. It is hoped that the results can be used as a subsidy for the preparation of digital literacy programs for high school students.
Downloads
References
ALMEIDA, S. L. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília, DF: Liber, 2007.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: . Acesso em: 02 de fev. de 2020.
CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
CETICBR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e comunicação por crianças e adolescentes no Brasil. 2017. Disponível em: https://cetic.br/arquivos/kidsonline/2017/criancas/. Acesso em: 25 de fev. 2020.
CETICBR. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC kids on line Brasil 2018. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://cetic.br/publicacao/pesquisa-sobre-ouso-da-internet-por-criancas-e-adolescentes-no-brasil-tic-kids-online-brasil2018/. Acesso em: 26 de fev. de 2020.
CETICBR. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TIC domicílios 2020: lançamento dos resultados (Edição Covid-19 – Metodologia Adaptada). CETICBR: São Paulo, 2021. Disponível em: https://cetic.br/pt/pesquisa/domicilios/analises/. Acesso em: 06 abril de 2022.
CORREA, T.; JEONG, S. H. Race and online content creation. Information, Communication & Society, v. 14, n. 5, p. 638-659, 2011. Disponível em: DOI: 10.1080/1369118X.2010.514355. Acesso em: 21 set. 2021.
COSTELLO, M.; DILLARD, C. Assessing - and Interrupting - Intolerance at School. American Educator, v. 43, n. 3, p. 4, 2019. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1231536. Acesso em: 21 set. 2021.
CRUZ, R. C. Preconceito social na internet: a reprodução de preconceitos e desigualdades sociais a partir da análise de sites de redes sociais. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 17, n. 3, p. 121-136, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/37712. Acesso em: 22 ago. 2021.
DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 7. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2012.
DIAS, G. A.; CAVALCANTE, R. A. As tecnologias da informação e suas implicações para a educação escolar: uma conexão em sala de aula. Revista de Pesquisa Interdisciplinar. v. 1, set./dez. 2016. p. 160-167. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/pesquisainterdisciplinar/article/view/80/59. Acesso em: 05 mar. 2020.
DOSSIÊ intolerâncias: visível e invisíveis no mundo digital. Comunica que muda, [São Paulo]: Nova/sb, [2016]. Disponível em: https://www.comunicaquemuda.com.br/dossie/intolerancia-nas-redes/. Acesso em: 07 ago. 2021.
EDWARDS, S., et al. Young children’s everyday concepts of the internet: a platform for saber-safety education in the early years. British Journal of Educational Technology. v. 49, n. 1, 2018. p. 45-55. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/bjet.12529. Acesso em: 05 mar. 2020.
GONZALES, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: Revista Ciências sociais Hoje, Anpocs, 1984, p. 223-244. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4584956/mod_resource/content/1/06%20-%20GONZALES%2C%20L%C3%A9lia%20-%20Racismo_e_Sexismo_na_Cultura_Brasileira%20%281%29.pdf. Acesso em: 6 set. 2021.
LUCAS, M.; MOREIRA, A. DigCompEdu: quadro europeu de competência digital para educadores. Aveiro: UA. 2018. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/24983?mode=full. Acesso em: 09 abr. 2021.
MELO, A. S. E.; MAIA FILHO, O. N.; CHAVES, H. V.. Lewin e a pesquisa-ação: gênese, aplicação e finalidade. Fractal, Revista de Psicologia., Rio de Janeiro , v. 28, n. 1, p. 153-159, Apr. 2016 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100153&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 mar. 2021.
NANDI, J. A. B. O combate ao discurso de ódio nas redes sociais. Araranguá, 2018. 58 p. Trabalho de conclusão de curso (graduação em Tecnologia da Informação e Comunicação) - Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/187510/O_Combate_ao_Discurso_de_Odio_nas_Redes_Sociais.pdf?sequence=1. Acesso em: 28 ago. 2021.
NEVES, E. C. N. Transtorno Dismórfico Corporal: a influência das redes sociais em jovens. Anais do Fórum de Iniciação Científica do UNIFUNEC. 2020. Disponível em: https://seer.unifunec.edu.br/index.php/forum/article/view/4517. Acesso em: 20 set. de 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Agenda 2030. 2015. Disponível em: http://www.agenda2030.org.br/ods/4/ . Acesso em: 25 set. 2021.
PAULO, R. B. Segurança no uso e compartilhamento de dados nas redes sociais por estudantes do ensino médio. Tese (doutorado em Ciência da informação) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília. São Paulo, 167 p. 2021.
QUADRADO, J. C.; FERREIRA, E. S. Ódio e intolerância nas redes sociais digitais. Revista Katálysis., Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 419-428, set./dez. 2020. ISSN 1982-0259. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/3LNyLswf9rkhDStZ9v4YT3H/?lang=pt#. Acesso em: 07 ago. 2021.
RIBEIRO, D. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SMAHEL, D., et al. EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo. Acesso em: 20 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rodrigo Barbosa de Paulo, Helen de Castro Silva Casarin, Rafael Gutierres Castanha, Glória Maria Lourenço Bastos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.


















