Informational justice in science, technology, and innovation in Brazil: reflections and necessary actions in Information Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e93046

Keywords:

Science, Information Science, Innovation, Informational Justice, Technology

Abstract

Objective: we seek to reflect on the searchers and referents in science, technology, and innovation in Brazil, to list possible actions in Information Science for the promotion of plurality and diversity of subjects.

Methods: It is classified as qualitative and exploratory research by means of a document survey and a narrative, non-systematic, and non-exhaustive literature review.

Results: Critical Information Literacy, Digital Literacy, Statistical Literacy, a diverse collection (in relation to libraries and other information units), Technical Scientific Events, Creation of Collaboration Networks among researchers from lesser-known groups, focusing on the appropriation of information and data, become possible actions to effect the process of informational justice in science, technology, and innovation in Brazil.

Conclusions: It made possible the understanding of informational justice as a movement of ethical analysis, which requires the development of capacities necessary for the participation of subjects in the most diverse information systems. Evidencing that in relation to the searchers and referents, unfortunately the logic of privilege still perpetuates, since the system of science, technology and innovation in Brazil presents low diversity in relation to the diverse and plural population of the country.

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Author Biography

Priscila Sena

Doutora (2020) e Mestra (2014) em Ciência Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (PGCIN/UFSC). Graduada em Biblioteconomia (2009) pela Universidade Federal de Mato Grosso/Rondonópolis (UFMT). É Professora Adjunta no Departamento de Ciências da Informação da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Está Pesquisadora no Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT); Professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGInfo/UDESC); Diretora de Formação Política e Profissional (Gestão 2020-2023) na Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas de Informação e Instituições (FEBAB) e; Integrante do eCÓDICE, um repositório de eventos online. Experiência na área de Ciência da Informação, com interesse voltado para os seguintes temas: fontes de informação; ecossistemas de startups e inovação; empreendedorismo; tecnologia e inovação; inovação em biblioteca; inovação aberta; ciência aberta. Está Vice-Líder no Grupo de Pesquisa em Gestão e Sustentabilidade na Ciência da Informação (GPSCIn/UFSC). Participa do Grupo de Pesquisa em Informação (GPINFO/UFSC); do Laboratório de Estudos Métricos da Informação na Web (Lab-iMetrics); do Laboratório do Ecossistema da Pesquisa Científica Brasileira (LaEPeCBr/IBICT); do Grupo de Observatório do Mercado de Trabalho do Profissional da Informação na Era Digital (OMTID-ECA/USP) e; do Comitê Técnico de Gestão de Documentos, Informação e Conhecimento da Associação de Empresas e Profissionais da Informação (ABEINFO). Realizou Doutorado Sanduíche (financiado com recursos do Programa PDSE/Capes) na Universidad Carlos III de Madrid. 

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Published

2023-05-05

How to Cite

SENA, Priscila. Informational justice in science, technology, and innovation in Brazil: reflections and necessary actions in Information Science. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, n. Dossie Especial, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e93046. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/93046. Acesso em: 8 nov. 2024.