Informational justice in science, technology, and innovation in Brazil: reflections and necessary actions in Information Science
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e93046Keywords:
Science, Information Science, Innovation, Informational Justice, TechnologyAbstract
Objective: we seek to reflect on the searchers and referents in science, technology, and innovation in Brazil, to list possible actions in Information Science for the promotion of plurality and diversity of subjects.
Methods: It is classified as qualitative and exploratory research by means of a document survey and a narrative, non-systematic, and non-exhaustive literature review.
Results: Critical Information Literacy, Digital Literacy, Statistical Literacy, a diverse collection (in relation to libraries and other information units), Technical Scientific Events, Creation of Collaboration Networks among researchers from lesser-known groups, focusing on the appropriation of information and data, become possible actions to effect the process of informational justice in science, technology, and innovation in Brazil.
Conclusions: It made possible the understanding of informational justice as a movement of ethical analysis, which requires the development of capacities necessary for the participation of subjects in the most diverse information systems. Evidencing that in relation to the searchers and referents, unfortunately the logic of privilege still perpetuates, since the system of science, technology and innovation in Brazil presents low diversity in relation to the diverse and plural population of the country.
Downloads
References
ALMEIDA, Priscylla. Mulheres na ciência brasileira: legados e caminhos para a desconstrução social. Ciência & Cultura, São Paulo, 2022. Disponível em: https://revistacienciaecultura.org.br/?p=3058. Acesso em: 10 jan. 2023.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. A ciência da informação como ciência social. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 21-27, set./dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652003000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/DZcZXSqTbWHpF6fhRm8b9fP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2023.
BARREIROS, Danielle Sampaio; BRITO, Lívia Linhares de; LAU, Luciana; BRAGA, Gerlaine. Proposta de um modelo preliminar de letramento estatístico para a Biblioteca Isaac Kerstenetzky, do IBGE. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1912. Acesso em: 25 jan. 2023.
BORKO, Harold. Information Science: what is it? American Documentation, [S.l.], v. 19, n. 1, p. 3-5, jan. 1968. (Tradução livre). Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2532327/mod_resource/content/1/Oque%C3%A9CI.pdf. Acesso em: 16 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia. Ciência, Tecnologia e Inovação para o Desenvolvimento Nacional: Plano de Ação 2007-2010. 2007. Disponível em: https://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/725/1/Ciencia%2C%20tecnologia%20e%20inova%C3%A7%C3%A3o%20para%20o%20desenvolvimento%20nacional.pdf. Acesso em: 18 jan. 2023.
CAPURRO, Rafael. Epistemologia e ciência da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2003. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acesso em: 12 jan. 2023.
DOYLE, Andréa; OLINTO, Gilda. Práticas de ensino críticas de competência em informação, mídias e tecnologias digitais e a desconstrução de estereótipos de gênero. Informação & Informação, Londrina, v. 26, n. 4, p. 594-575, 2021. DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n4p575. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44390. Acesso em: 25 jan. 2023.
GERALDO, Genilson; PINTO, Marli Dias de Souza. Gestão da informação nos tribunais regionais federais: entre o discurso da sustentabilidade e os paradigmas da ciência da informação. In: CONGRESSO DE GESTÃO ESTRATÉGICA DA INFORMAÇÃO, EMPREENDEDORISMO E INOVAÇÃO, 2., 2019, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: UFPR. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/147464. Acesso em: 25 fev. 2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATISTICA (IBGE). Censo da Educação Superior. 2020. Disponível: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 18 jan. 2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATISTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: cor ou raça. 2021. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html#:~:text=De%20acordo%20com%20dados%20da,9%2C1%25%20como%20pretos. Acesso em: 18 jan. 2023.
JOHNSON, Jeffrey Alan. From open data to information justice. Ethics and Information Technology, [S.l.], v. 16, p. 263-274, 2014. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10676-014-9351-8. Acesso em: 10 jan. 2023.
JOHNSON, Jeffrey Alan. Toward information justice: Technology, politics, and policy for data in higher education administration. Alemanha: Springer, 2018. cap. 01.
LIMA JUNIOR, Eduardo Brandão; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SANTOS, Adriana Cristina Omena dos; SCHNKENBERG, Guilherme Fernando. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, Minas Gerais, v. 20, n. 44, p. 36-51, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 16 jan. 2023.
LEHMKUHL, Camila Schwinden; SILVA, Eva Cristina Leite. Central de informações de Registro Civil das Pessoas Naturais frente ao acesso à informação. Inf. Inf., Londrina, v. 23, n. 2, p. 259-283, maio/ago. 2018. DOI: 10.5433/1981-8920.2018v23n2p259. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/44635. Acesso em: 25 jan. 2023.
MATHIESEN, Kay. Informational justice: A conceptual framework for social justice in library and information services. Library Trends, v. 64, n. 2, p. 198-225, 2015. DOI: https://doi.org/10.1353/lib.2015.0044. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/610076.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
MOREIRA, Ildeu de Castro. 200 anos de ciência e tecnologia no Brasil. Ciência & Cultura, São Paulo, 2022. Disponível em: https://revistacienciaecultura.org.br/?p=2891. Acesso em: 25 jan. 2023.
MOREIRA, Mayrlly Aparecida Araújo; ALMEIDA, Vitória Gomes. Descolonizando a justiça, democratizando a informação. Folha de Rosto: Revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Juazeiro do Norte, v. 7, n. 1, p. 48-84, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/670. Acesso em: 25 jan. 2023.
MOSTAFA, Solange Puntel. Filosofia da diferença e a ciência da informação. Rio de Janeiro: e-papers, 2013.
NEVES, Dulce Amélia de Brito; ANDRADE, Wendia Oliveira de. Usuários da informação jurídica: quem são e como funciona o fluxo informacional no âmbito do arquivo da Justiça Federal da Paraíba (JFPB). Biblionline, João Pessoa, v. 8, n. esp., p. 55-64, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/14190. Acesso em: 25 jan. 2023.
NOBREGA, Déborah Lins e; OLIVEIRA, Marina Costa de. Impacto do processo eletrônico na gestão arquivística e documental e no acesso à informação em uma autarquia federal brasileira. Revista Fontes Documentais, Aracaju, v. 5, n. esp., p. 152-164, 2022. Disponível em: https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/fontesdocumentais/article/view/1510. Acesso em: 25 jan. 2023.
OLIVEIRA, Henry Pôncio Cruz de; AQUINO, Mirian de Albuquerque. O conceito de informação etnicorracial na Ciência da Informação. Liinc em revista, Brasília, v. 8, n. 2, p. 466-491, 2012. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v8i2.453. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3336. Acesso em: 10 jan. 2023.
PEREIRA, Emerson Sousa; SAMPAIO, Maria Raimunda Sousa. A preservação digital na gestão do tribunal de justiça do estado do Pará: um estudo de caso. Biblos, Rio Grande do Sul, v. 33, n. 1, p. 46-66, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/9440. Acesso em: 25 jan. 2023.
PLATAFORMA BRASILEIRA DE CIÊNCIA CIDADÃ (Civis). O que é Ciência Cidadã? 2023. Disponível em: https://civis.ibict.br/. Acesso em: 18 jan. 2023.
PRETALAB. Report 2022. 2022. Disponível em: https://www.pretalab.com/report-2022. Acesso em: 18 jan. 2023.
SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; GARCEZ, Dirnéle Carneiro; ROMEIRO, Nathália Lima; FEVRIER, Priscila Rufino; ALVES, Ana Paula Meneses. Justiça para quem? Justiça social, informacional, racial e de gênero em bibliotecas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2021, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: IBICT/UFRJ/ANCIB, 2021a. p. 1-16. Disponível em: https://enancib.ancib.org/index.php/enancib/xxienancib/paper/view/619. Acesso em: 25 jan. 2023.
SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; GARCEZ, Dirnéle Carneiro; FEVRIER, Priscila Rufino; ALVES, Ana Paula Meneses. Justiça social e população negra: um olhar teórico-crítico para Competência em Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 27, p. 129-162, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/xbtGJNqDyQM4kpyRtKCQ3fH/?lang=pt. Acesso em: 25 jan. 2023.
SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; ALVES, Ana Paula Meneses; SILVA, Rubens Alves da. Evento científico como instrumento para justiça social e racial: o caso do Encontro Nacional e Internacional de Bibliotecárias (os) Negras (os) e Antirracistas (2019-2021). Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, n. esp., p. 1-20, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39917. Acesso em: 25 jan. 2023.
SILVA, Jordeilson de Lana. O desenvolvimento do acervo em biblioteca jurídica: um relato de experiência da biblioteca Dr. Gilberto de Oliveira Lomônaco da Justiça Federal do Primeiro Grau em Minas Gerais. Revista ACB, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 307-321, abr./jul. 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/72326. Acesso em: 25 jan. 2023.
SILVA, José Bonifácio Alves da; BACKES, José Licínio. A presença da diferença negra e indígena na educação superior e o processo de ressignificação da Universidade Brasileira. Revista Internacional de Educação Superior, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 120-135, 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5385392. Acesso em: 25 jan. 2023.
SOARES, Sandra Maria Verissimo; GALINDO, Marcos Lima. O microfilme e o digital: as duas faces da preservação. Ágora, Florianópolis, v. 21, n. 43, p. 5-35, ago./dez. 2011. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/47537. Acesso em: 25 já. 2023.
TIDD, Joe; BESSANT, Joe.; PAVITT, Keith. Gestão da inovação. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.
TOBIAS, Mirela Souza; CORRÊA, Elisa Cristina Delfini. O paradigma social da Ciência da Informação: o fenômeno da pós-verdade e as fake news nas mídias sociais. Revista ACB, Florianópolis, v. 24, n. 3, p. 560- 579, dez. 2019. Disponível em: https://www.revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1529. Acesso em: 10 jan. 2023.
UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SICENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Science report: towards 2030. Paris: UNESCO, 2015. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235406. Acesso em: 16 jan. 2023.
VELHO, Lea. Conceitos de ciência e a política científica, tecnológica e de inovação. Sociologias, Porto Alegre, v. 13, n. 26, p. 128-153, jan./abr. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/q5SC5wGHhpGpzL86NZyDgDS/?lang=pt. Acesso em: 16 jan. 2023.
VILLALOBOS, Ana Paula de Oliveira; FONTOURA, Ricardo Veloso. A ferramenta SmartJud do processo judicial eletrônico: uma interface entre a Ciência da Informação e a Inteligência Artificial. Rev. Inf. na Soc. Contemp., Natal, v. 6, p. 1-21, 2022. DOI: 10.21680/2447-0198.2022v6n0ID27655. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/205838. Acesso em: 25 jan. 2023.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Priscila Sena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.