Formation of librarians for the inclusion of the deaf people in information units

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e93208

Keywords:

Lobrary Education, Curriculum, Professional training, Deafness, Brazilian Sign Language

Abstract

Objective: Investigate the perception of the graduates of the Librarianship course about the Libras during graduation. And specifically, to identify which schools of Librarianship in Brazil insert the discipline of Libras in the course curriculum and analyze the conditions of the Universidade Federal de Goiás Librarianship course in relation to the formation of students for communication with deaf people and social inclusion in information units.

Methods: A qualitative research exploratory through bibliographic, documentary research and the application of questionnaires. It adopts the statistical analysis and the Discourse of the collective subject for data treatment and interpretation.

Results: It points out that most Librarianship courses insert the discipline of Libras in the curriculum in the optional modality, and that librarians graduates do not feel prepared for the interaction with deaf people in their work environment, and therefore they agree with the presence and offering of the discipline in graduation.

Conclusions: There is a need to take the issue to the center of undergraduate discussions to develop strategic actions for this training and for the provision of the discipline of Libras.

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Author Biographies

Ana Caroline Alves Costa, Universidade Federal de Goiás

Bacharela em Biblioteconomia pela Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Técnica em Eventos pelo Instituto Federal de Brasília (IFB). Atua na Assistência Editorial na Editora Cubo no suporte a periódicos científicos. Tem interesse nas áreas de Biblioteca Universitária, Publicações científicas, Repositórios institucionais, Biblioteconomia Social, Projetos Sociais, Inclusão e Língua Brasileira de Sinais (Libras).

Erinaldo Dias Valério, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro e do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (PPGCI/IBICT-UFRJ). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Pernambuco (PPGCI/UFPE). Especialista em Língua Brasileira de Sinais - Libras pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC/Campus Cariri) e graduando em Letras - Libras pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Atualmente é vice-coordenador e professor do Curso de Biblioteconomia da Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) na Universidade Federal de Goiás (UFG). É professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Biblioteconomia (Mestrado Profissional) da Universidade Federal do Cariri (UFCA).

References

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Published

2023-05-05

How to Cite

ALVES COSTA, Ana Caroline; DIAS VALÉRIO, Erinaldo. Formation of librarians for the inclusion of the deaf people in information units. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, n. Dossie Especial, p. 1–18, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e93208. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/93208. Acesso em: 12 may. 2024.

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