The importance of interculturality in university libraries: reflections and perspectives
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e97797Keywords:
Intercultural practices, University libraries, Interculturalism, Cultural diversityAbstract
Objective: To list possible alternatives in the universe of viable options for university libraries to achieve greater autonomy in intercultural practices, taking into account the pre-globalization and post-pandemic context. Within the scope of university libraries, it is important to adopt specific practices to analyze intercultural dynamics and promote interaction between individuals from different cultures.
Methods: The method used in this study is descriptive bibliographic research. In this sense, it is suggested that university libraries adopt strategies to share the cultural values of their community in order to create a more inclusive and welcoming environment.
Results: As a result, it is expected that university library initiatives will allow for the recognition and appreciation of cultural diversity present in the academic community, stimulating the exchange of knowledge and experiences among users, fostering intercultural dialogue and contributing to the development of greater mutual respect between individuals from different backgrounds. In addition, it is expected that these initiatives will promote the inclusion and accessibility of underrepresented groups, strengthening ties between the library and the university community.
Conclusions: This approach to intercultural practices and interculturality in university libraries has the potential to strengthen diversity and enrich the atmosphere of the information environment. By valuing the plurality of perspectives and experiences present in the academic community, the library positions itself as an inclusive and welcoming space, capable of inspiring the sharing of knowledge and the exchange of ideas. This intercultural dynamic enriches the information ecosystem, stimulating curiosity, respect and personal growth in all involved.
Downloads
References
CALVA GONZÁLES, Juan José. Estudios de usuários em diferentes comunidades: necessidades de informacíon y comportamiento informativo. México: UNAM, 2013.
CANDAU, Vera Maria. “Ideias-força” do pensamento de Boaventura Sousa Santos e a educação intercultural. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”?. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016. p. 76-96.
Disponível em: https://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/download/286/pdf/1068. Acesso em 10 jun. 2024.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (orgs). Multiculturalismo: diferenças e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
FERREIRA, Carla Sofia. Bibliotecas escolares e promoção do diálogo Intercultural. 2012. Dissertação (Mestrado em Gestão da Informação e Bibliotecas Escolares). Departamento de Educação e Ensino à Distância, Universidade Aberta. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2183/1/Carla%20Ferreira.pdf. Acesso em: 05 nov. 2023.
FLEURI, Reinaldo Mathias. Desafios à educação intercultural no Brasil. PerCursos. Florianópolis, v. 2, n. 0, set. 2001. p. 1-14.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FURTADO, Cassia; OLIVEIRA, Lídia. Biblioteca escolar e interculturalidade: rede social em países lusófonos Portal Biblon. Em Questão, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 155 - 169, jan./jun. 2012.
GARCEZ, Dirnéle Carneiro; SALES, Rodrigo de. Decolonizando a organização do conhecimento: um olhar do periódico Knowledge Organization (2000-2020). Tendências da Pesquisa Brasileira e Ciência da Informação, ANCIB, v. 14. 2021. p. 1-21. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/195017. Acesso em: 26 jun. 2023.
MOTA NETO, João Colares da; STRECK, Danilo Romeu. Fontes da educação popular na América Latina: contribuições para uma genealogia de um pensar pedagógico decolonial. Educ. rev., 2019 35(78), p. 207–223, nov. 2019.
MUNSBERG, João Alberto Steffen; SILVA, Gilberto Ferreira da. Interculturalidade na perspectiva da descolonialidade: possibilidades via educação. RIAEE–Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 1, p. 140-154, jan./mar., 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9175/7151. Acesso em: 20 jun. 2023.
OLIVEIRA, Lúcia Maciel Barbosa de. A cidade tecida pela cultura; a cultura tecida pela cidade. Ponto Urbe, n. 9, p.1-9, 2011. Disponível em: http://journals.openedition.org/pontourbe/1806. Acesso em: 10 jun. 2024.
PORTO, Morena Pereira. Biblioteca, interculturalidade e a agenda 2030. Anais… XXVIII Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e Documentação Vitória, 01 a 04 de outubro de 2019.
POZZER, Adecir; POZZER, Suzan Alberton. Identidade, decolonialidade, interculturalidade e a construção de uma ideia de nação na história da educação brasileira. Revista Even. Pedagóg. Número Regular: Estudos Decoloniais Sinop, v. 13, n. 3 (34. ed.), p. 613-632, ago./dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/download/6433/7329. Acesso em: 27 jun. 2023.
RAMOS, Kellyane Lisboa; NOGUEIRA, Eulina Maria Leite; FRANCO, Zilda Gláucia. Elias. A interculturalidade crítica como alternativa para uma educação crítica e decolonial. Eccos - Revista Cientifica, São Paulo, n. 54, p. 1-10, e17339, jul./set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n54.17339. Acesso em: 23 jun. 2023.
RASTELI, Alessandro; CAVALCANTE, Lídia Eugênia. Mediação cultural e apropriação da informação em bibliotecas públicas. Encontros Bibli, UNESP, 2014. v. 19, n. 39, 2014. p. 43-58 ISSN 1518-2924. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/43603. Acesso em: 20 jun. 2023.
SANT ANNA, Jorge. A biblioteca universitária e sua intervenção no contexto social: fomentando práticas multifuncionais. RICI: R.Ibero-amer. Ci. Inf., ISSN 1983-5213, Brasília, v. 11, n. 2, p. 449-469, maio/agosto, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/download/8337/9615/19686. Acesso em: 10 jun. 2024.
SCHNORR, Giselle Moura. Inéditos viáveis: dialogicidade, interculturalidade e libertação. Revista do NESEF. v. 8, n. 1. p. 24-46, jan./jul. 2019.
TARGINO, Maria das Graças. Mediação cultural e da leitura como estratégia de inclusão social: bibliotecas comunitárias. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/141204. Acesso em: 16 set. 2022
VALENTIM, Marta Lígia Pomim. O perfil das bibliotecas contemporâneas. In: RIBEIRO, Anna Carolina Mendonça Lemos; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gonçalves (orgs.). Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. Brasília : Ipea, 2016.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez., 2012.
WELSCH, Wolfgang. Spaces of Culture: City, Nation, World. London: Sage, 1999, p. 194-213. Disponível em: https://welsch.uni-jena.de/papers/W_Wlelsch_Transculturality.html. Acesso em: 03 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Michele Marques Baptista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.


















