The importance of interculturality in university libraries: reflections and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e97797

Keywords:

Intercultural practices, University libraries, Interculturalism, Cultural diversity

Abstract

Objective: To list possible alternatives in the universe of viable options for university libraries to achieve greater autonomy in intercultural practices, taking into account the pre-globalization and post-pandemic context. Within the scope of university libraries, it is important to adopt specific practices to analyze intercultural dynamics and promote interaction between individuals from different cultures.

Methods: The method used in this study is descriptive bibliographic research. In this sense, it is suggested that university libraries adopt strategies to share the cultural values ​​of their community in order to create a more inclusive and welcoming environment.

Results: As a result, it is expected that university library initiatives will allow for the recognition and appreciation of cultural diversity present in the academic community, stimulating the exchange of knowledge and experiences among users, fostering intercultural dialogue and contributing to the development of greater mutual respect between individuals from different backgrounds. In addition, it is expected that these initiatives will promote the inclusion and accessibility of underrepresented groups, strengthening ties between the library and the university community.

Conclusions: This approach to intercultural practices and interculturality in university libraries has the potential to strengthen diversity and enrich the atmosphere of the information environment. By valuing the plurality of perspectives and experiences present in the academic community, the library positions itself as an inclusive and welcoming space, capable of inspiring the sharing of knowledge and the exchange of ideas. This intercultural dynamic enriches the information ecosystem, stimulating curiosity, respect and personal growth in all involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michele Marques Baptista, University of Caxias Do Sul

Coordenadora Administrativa e bibliotecária do Sistema de Bibliotecas da Universidade de Caxias do Sul. Coordenadora do Arquivo Central da Universidade de Caxias do Sul. Professora do Curso de Biblioteconomia da Universidade de Caxias do Sul. Doutoranda do curso de Educação da Universidade de Caxias do Sul. Mestra em Letras, Cultura e Regionalidade pela Universidade de Caxias do Sul (2015). Especialista em Gestão de Pessoas pela Universidade de Caxias do Sul (2008). Pós graduada em Arquivologia pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (2020). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande (2004). Tem experiência na área de Biblioteconomia e Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão de bibliotecas, novas tecnologias, terminologia, relacionamento interpessoal, liderança, gestão de pessoas, elaboração de manuais técnicos, normalização de trabalhos, formação e desenvolvimento de coleções, bases de dados, representação temática, incentivo à leitura, gestão em bibliotecas escolares, ações culturais, educação a distância e cursos de aperfeiçoamento.

References

CALVA GONZÁLES, Juan José. Estudios de usuários em diferentes comunidades: necessidades de informacíon y comportamiento informativo. México: UNAM, 2013.

CANDAU, Vera Maria. “Ideias-força” do pensamento de Boaventura Sousa Santos e a educação intercultural. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”?. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016. p. 76-96.

Disponível em: https://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/download/286/pdf/1068. Acesso em 10 jun. 2024.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (orgs). Multiculturalismo: diferenças e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

FERREIRA, Carla Sofia. Bibliotecas escolares e promoção do diálogo Intercultural. 2012. Dissertação (Mestrado em Gestão da Informação e Bibliotecas Escolares). Departamento de Educação e Ensino à Distância, Universidade Aberta. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2183/1/Carla%20Ferreira.pdf. Acesso em: 05 nov. 2023.

FLEURI, Reinaldo Mathias. Desafios à educação intercultural no Brasil. PerCursos. Florianópolis, v. 2, n. 0, set. 2001. p. 1-14.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FURTADO, Cassia; OLIVEIRA, Lídia. Biblioteca escolar e interculturalidade: rede social em países lusófonos Portal Biblon. Em Questão, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 155 - 169, jan./jun. 2012.

GARCEZ, Dirnéle Carneiro; SALES, Rodrigo de. Decolonizando a organização do conhecimento: um olhar do periódico Knowledge Organization (2000-2020). Tendências da Pesquisa Brasileira e Ciência da Informação, ANCIB, v. 14. 2021. p. 1-21. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/195017. Acesso em: 26 jun. 2023.

MOTA NETO, João Colares da; STRECK, Danilo Romeu. Fontes da educação popular na América Latina: contribuições para uma genealogia de um pensar pedagógico decolonial. Educ. rev., 2019 35(78), p. 207–223, nov. 2019.

MUNSBERG, João Alberto Steffen; SILVA, Gilberto Ferreira da. Interculturalidade na perspectiva da descolonialidade: possibilidades via educação. RIAEE–Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 1, p. 140-154, jan./mar., 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9175/7151. Acesso em: 20 jun. 2023.

OLIVEIRA, Lúcia Maciel Barbosa de. A cidade tecida pela cultura; a cultura tecida pela cidade. Ponto Urbe, n. 9, p.1-9, 2011. Disponível em: http://journals.openedition.org/pontourbe/1806. Acesso em: 10 jun. 2024.

PORTO, Morena Pereira. Biblioteca, interculturalidade e a agenda 2030. Anais… XXVIII Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e Documentação Vitória, 01 a 04 de outubro de 2019.

POZZER, Adecir; POZZER, Suzan Alberton. Identidade, decolonialidade, interculturalidade e a construção de uma ideia de nação na história da educação brasileira. Revista Even. Pedagóg. Número Regular: Estudos Decoloniais Sinop, v. 13, n. 3 (34. ed.), p. 613-632, ago./dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/download/6433/7329. Acesso em: 27 jun. 2023.

RAMOS, Kellyane Lisboa; NOGUEIRA, Eulina Maria Leite; FRANCO, Zilda Gláucia. Elias. A interculturalidade crítica como alternativa para uma educação crítica e decolonial. Eccos - Revista Cientifica, São Paulo, n. 54, p. 1-10, e17339, jul./set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n54.17339. Acesso em: 23 jun. 2023.

RASTELI, Alessandro; CAVALCANTE, Lídia Eugênia. Mediação cultural e apropriação da informação em bibliotecas públicas. Encontros Bibli, UNESP, 2014. v. 19, n. 39, 2014. p. 43-58 ISSN 1518-2924. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/43603. Acesso em: 20 jun. 2023.

SANT ANNA, Jorge. A biblioteca universitária e sua intervenção no contexto social: fomentando práticas multifuncionais. RICI: R.Ibero-amer. Ci. Inf., ISSN 1983-5213, Brasília, v. 11, n. 2, p. 449-469, maio/agosto, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/download/8337/9615/19686. Acesso em: 10 jun. 2024.

SCHNORR, Giselle Moura. Inéditos viáveis: dialogicidade, interculturalidade e libertação. Revista do NESEF. v. 8, n. 1. p. 24-46, jan./jul. 2019.

TARGINO, Maria das Graças. Mediação cultural e da leitura como estratégia de inclusão social: bibliotecas comunitárias. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/141204. Acesso em: 16 set. 2022

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. O perfil das bibliotecas contemporâneas. In: RIBEIRO, Anna Carolina Mendonça Lemos; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gonçalves (orgs.). Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. Brasília : Ipea, 2016.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez., 2012.

WELSCH, Wolfgang. Spaces of Culture: City, Nation, World. London: Sage, 1999, p. 194-213. Disponível em: https://welsch.uni-jena.de/papers/W_Wlelsch_Transculturality.html. Acesso em: 03 nov. 2023.

Published

2024-09-13

How to Cite

MARQUES BAPTISTA, Michele. The importance of interculturality in university libraries: reflections and perspectives. Encontros Bibli: electronic journal of library science, archival science and information science, Florianópolis/SC, Brasil, v. 29, p. 1–17, 2024. DOI: 10.5007/1518-2924.2024.e97797. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/97797. Acesso em: 27 dec. 2025.