A comparative analysis of science teachers’ didactic skills and scientific literacy levels
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2025.e106558Keywords:
Constructivism, STS, Teacher Training, Teaching Knowledge, TOSLSAbstract
Possible correlations between scientific literacy skills and teaching abilities of teachers are examined through a qualitative-quantitative exploratory research approach. The study involved 18 (eighteen) elementary school teachers enrolled in a postgraduate strictosensu program who voluntarily participated in the Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS) and created written proposals for didactic sequences. The research utilized the MAXQDA 2020 and JAMOVI 2.2.5 software for content analysis and descriptive statistics of the collected data. To analyze the proposed didactic sequences, a Didactic Skills Analysis Protocol (DSAP) was developed, with analysis categories inspired by contemporary constructivist educational ideas. Results from the categorization of indicators of teaching skills revealed that, on average, participants demonstrated half of the analyzed constructivist teaching skills and performed below the ideal level in the scientific literacy test. However, no significant correlations were found between components of the two constructs analyzed. While further research on teaching skills is necessary, the DSAP showed promising potential as an instrument for future research on the subject.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.
BENTLEY, M. L. Constructivism as a referent for reforming science education. In: LAROCHELLE, M.; BEDNARZ, N.; GARRISON, J. (Org.). Constructivism and Education. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. p. 233-249.
CARVALHO, A. M. P. D.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
CRESWELL, J. W.; CLARK, V. L. P. Pesquisa de métodos mistos. Porto Alegre: Penso, 2015.
FREITAS, D.; VILLANI, A. Formação de professores de ciências: um desafio sem limites. Investigações em Ensino de Ciências, v. 7, n. 3, p. 215-230, 2002.
GIL-PÉREZ, D.; GUISASOLA, J. et al. Defesa do construtivismo: que entendemos por posições construtivistas na educação em ciências? In: CACHAPUZ, A. et al. A necessária renovação do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 2005. p. 109-126.
GOMES, A. S. A. Letramento científico e habilidades didáticas em produções escritas de professores de ciências. 2022. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Pará, Belém.
GOMES, A. S. A.; ALMEIDA, A. C. P. C. Letramento científico e consciência metacognitiva de grupos de professores em formação inicial e continuada: um estudo exploratório. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 12, n. 24, p. 53-72, 2016. DOI: 10.18542/amazrecm.v12i24.3442.
GORMALLY, C.; BRICKMAN, P.; LUTZ, M. Developing a test of scientific literacy skills (TOSLS): measuring undergraduates’ evaluation of scientific information and arguments. CBE—Life Sciences Education, v. 11, n. 4, p. 364-377, 2012.DOI: 10.1187/cbe.12-04-0053.
GÜRLER, S. A. Relationship between Scientific Literacy and the Attitude towards Reading Scientific Texts: A Study on Primary School Teacher Candidates. International Journal of Progressive Education, v. 18, n. 5, p. 117-132, 2022.
JOYCE, B.; WEIL, M.; CALHOUN, E. Models of teaching. 9. ed. Boston: Pearson, 2015.
LEONARD, M. J.; KALINOWSKI, S. T.; ANDREWS, T. C. Misconceptions yesterday, today, and tomorrow. CBE – Life SciencesEducation, v. 13, n. 2, p. 179-186, 2014. DOI: 10.1187/cbe.14-01-0013.
MAGER, R. F. Preparing instructional objectives. Belmont: Fearon Publishers, 1962.
MATTHEWS, M. R. Constructivism and science education: a further appraisal. Journal of Science Education and Technology, v. 11, p. 121-134, 2002. DOI: 10.1023/A:1016092113181.
NOVAK, J. D. Constructivismo humano: un consenso emergente. Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n. 3, p. 213-223, 1988.
OVIGLI, D. F. B.; BERTUCCI, M. C. S. A formação para o ensino de ciências naturais nos currículos de pedagogia das instituições públicas de ensino superior paulistas. Ciências & Cognição, v. 14, n. 2, p. 194-209, 2009.
SANTANA, R. S.; FRANZOLIN, F. O ensino de ciências por investigação e os desafios da implementação na práxis dos professores. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 3, p. 218-237, 2018.
SASSI, G. P. Introdução à Estatística Descritiva para pesquisas em Informática na Educação. In: JAQUES, P; SIQUEIRA; S; BITTENCOURT, I; PIMENTEL, M. (Org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa. Porto Alegre: SBC, 2020.
SCARINCI, A. L.; PACCA, J. L. A. O truncamento da sequência pedagógica do professor de física. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18, n. 3, p. 681-696, 2016.
SHULMAN, L. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987.
TYLER, R. W. Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago Press, 1950.
VARGAS, J. S. Behavior analysis for effective teaching. New York: Routledge, 2013.
VILLANI, A.; PACCA, J. L. D. A. Construtivismo, conhecimento científico e habilidade didática no ensino de ciências. Revista da Faculdade de Educação, v. 23, p. 196-214, 1997.
WRAGG, E. C. Classroom teacher skills: the research findings of the Teacher Education Project. London: Routledge, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
