Galilean Hydrostatic Paradox and Archimedes Law

Authors

  • Fernando Lang da Silveira UFRGS - Rio Grande do Sul
  • Alexandre Medeiros UFRPE - Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2009v26n2p273

Abstract

Traditional pedagogy has underestimated the presence of some mysteries and paradoxes in Physics teaching. Naïve inductivistic approaches  in Science education have also contributed to the fact that some important theoretical assumptions are usually discarded. Historical, conceptual  and experimental analysis of Physics development can positively contribute to restore the importance of such assumptions in physics teaching. In this article we analyze the so  called  Galilean Hydrostatic Paradox, a  mystery  directly connected  to  Archimedes Law of  Hydrostatics. Experimental analysis   of   this   theme is presented in a well-documented  photographic way and conclusions are drawn as an example to show the extent to which a competent analysis of such hidden assumptions can subvert traditional and orthodox education in Physics.

 

Author Biographies

Fernando Lang da Silveira, UFRGS - Rio Grande do Sul

Graduação em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1972), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1976) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1992).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Alexandre Medeiros, UFRPE - Pernambuco


Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Pernambuco, mestrado em Ensino Ciências (Modalidade Física e Química) pela Universidade de São Paulo e doutorado em Centre For Studies in Science and Mathematics Educ pela University of Leeds.

Published

2009-08-21

How to Cite

Silveira, F. L. da, & Medeiros, A. (2009). Galilean Hydrostatic Paradox and Archimedes Law. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 26(2), 273–294. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2009v26n2p273

Issue

Section

Artigos