Science and Common Sense: between ruptures and continuities
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2010v27n1p115Abstract
One important question related to the theoretical fundamentals of
educational practices in popularization and public
communication of Science is the one concerning the difficult
relation between scientific knowledge and common sense
knowledge. These are two forms of knowledge that seem to
exclude themselves mutually at the level of the criteria they use to
explain the phenomena. If Science develops itself by contradicting
common sense knowledge, how the popularization of scientific
results is possible at all? Is there a way back to common sense
that makes possible a dialogue between these two kinds of
discourse that strive to explain the same reality with so different
approaches? In this study, Bachelardian epistemology is revisited
and, taking into account the opinion of other philosophers and
scientists, we develop a critical standpoint that focuses and
underlines the importance of common sense in that old and
persistent discussion.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >