Didactics of Physics: an analysis of its epistemological, cognitive and methodological elements

Authors

  • João Batista da Silva Master Degree of Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará http://orcid.org/0000-0003-3556-9881
  • Gilvandenys Leite Sales Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará http://orcid.org/0000-0002-6060-2535
  • Francisco Regis Vieira Alves Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Limoeiro do Norte, CE

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p20

Abstract

The demarcation, constitution and definition of a specific field of research, directed and dedicated to the systematic study of the phenomena arising from the interactions between teacher – students – knowledge about Physics, undoubtedly reflects a process of definition, substitution and evolution from a perspective of teacher training. In this way, the present work points out some elements that can be grouped into three fields or dimensions, namely: epistemic, cognitive and methodological. Consequently, the present discussion, appropriation and understanding of the contributions of these three dimensions may contribute to the improvement of the teacher's performance and insertion, insofar as it has the potential to direct / guide its didactic transposition according to the constitutive elements of Didactic of Physics – DF.

Author Biographies

João Batista da Silva, Master Degree of Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Gilvandenys Leite Sales, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutor em Engenharia de Teleinformática pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é Professor Titular de Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Francisco Regis Vieira Alves, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Limoeiro do Norte, CE

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1998), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Matemática Pura pela Universidade Federal do Ceará (2001) e mestrado em Educação, com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Doutorado com ênfase no ensino de Matemática (UFC, 2011) e pós-doutoramento em andamento pela Universidade Trás-os Montes e Alto Douro (Portugal). Atualmente é professor do Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará / CE – 40h/a com DE, do curso de Licenciatura em Matemática.

Published

2018-04-25

How to Cite

Silva, J. B. da, Sales, G. L., & Alves, F. R. V. (2018). Didactics of Physics: an analysis of its epistemological, cognitive and methodological elements. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(1), 20–41. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p20

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física

Most read articles by the same author(s)