Studying Optics with young people and adults through a diversified didactic sequence

Authors

  • Elisete Lopes da Cunha Centro Universitário UNA, Belo Horizonte
  • Adriana Gomes Dickman Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p262

Abstract

In this paper, we discuss the application process of a didactic sequence for teaching young people and adults about Optics at high school level. The sequence incorporates teaching strategies such as video exhibition, reading and discussion of science popularization papers, demonstrations and reconstruction of experiments. The activities take into account the contextualization of physics concepts to everyday phenomena, developing the student’s intellectual autonomy and critical reasoning. In this sense, we use the sociohistorical theory of Vygotsky as a reference, as it associates the apprenticeship and the individual’s development with his social interaction. Two activities of the sequence we consider essential are: the pre-test questionnaire, identifying the students’ needs, as well as their spontaneous concepts about optics; and the post-test questionnaire, which made it possible to identify a tendency of learning in most of the students, indicating an initial process of scientific concepts construction from spontaneous ones.

 

Author Biographies

Elisete Lopes da Cunha, Centro Universitário UNA, Belo Horizonte

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências e Técnicas Nucleares, Universidade Federal de Minas Gerais, na área de dosimetria das radiações. Possui mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (Ênfase em Ensino de Física) pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e graduação em Licenciatura em Física pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Atualmente é professora dos cursos de Engenharias do Centro Universitário UNA, Instituto Politécnico. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: Divulgação Científica, Ensino de Física, Educação de Jovens e Adultos (EJA).

Adriana Gomes Dickman, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Possui graduação e mestrado em Física pela Universidade Federal de Minas Gerais, doutorado sanduíche em Física pela Universidade Federal de Minas Gerais e City University of New York. Realizou estudos de pós-doutorado em Física Estatística na State University of New York em Stony Brook e na Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente, é professora adjunto IV da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Tem experiência na área de Ensino de Física, atuando principalmente no uso de tecnologias no Ensino de Física e no Ensino de Física para estudantes cegos; em Física estatística, desenvolve trabalhos com ênfase em transições de fases de não equilíbrio e simulação de sistemas biológicos. Bolsista Pesquisadora Mineira pela Fapemig no período 2015-2017.

Published

2018-04-25

How to Cite

Cunha, E. L. da, & Dickman, A. G. (2018). Studying Optics with young people and adults through a diversified didactic sequence. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(1), 262–289. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p262

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas