The institution of “Elementary Particle Physics” as a scientific discipline and its relation to teacher training

Authors

  • Antonio Augusto Passos Videira Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Mariana Faria Brito Francisquini Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p81

Abstract

The debate regarding the consolidation of a new area as a scientific discipline is not a well explored issue in the literature, albeit its relevance to teacher training. On the contrary to what one might think, scientific disciplines are not a spontaneous manner of how phenomena appear in nature. They are product of human creation, and each one has its own history. In order to reinforce this thesis, we shall introduce the case of the constitution of Elementary Particle Physics as a scientific discipline. By this episode, we also intend to show how epistemological issues can be raised during the process of teacher training in order for them to gain a clearer picture of the processes through which science develops itself.

Author Biographies

Antonio Augusto Passos Videira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Filosofia e História das Ciências (Universidade Paris VII, 1992), Professor Associado do Departamento de Filosofia da UERJ, Bolsista de Produtividade do CNPq, Colaborador do Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas e Presidente do Instituto de Estudos Sociais e Conceituais de Ciência, Tecnologia e Sociedade.

Mariana Faria Brito Francisquini, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

Mestra em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2015). Aluna do Doutorado em Ensino e História da Matemática e da Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro com bolsa CAPES. É integrante do quadro de professores do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Campus Niterói.

Published

2018-04-25

How to Cite

Videira, A. A. P., & Francisquini, M. F. B. (2018). The institution of “Elementary Particle Physics” as a scientific discipline and its relation to teacher training. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(1), 81–96. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p81

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência

Most read articles by the same author(s)