Implementation of Mechatronics in the teaching of Physics: construction of investigative actions through Mechatronics Educational devices

Authors

  • Alberto de Castro Baptista Colégio Modelo Luís Eduardo Magalhães, Secretaria do Estado da Bahia/SEC-BA
  • Maxwell Roger da Purificação Siqueira Universidade Estadual de Santa Cruz, Secretaria do Estado da Bahia/SEC-BA

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p550

Abstract

It is observed that many high school students have difficulty to relate the contents of physics to everyday situations and also to realize their importance in solving problems in real situations. In this sense, there are efforts to overcome the conceptions of a decontextualized Physics teaching, and that favors the accumulation of information. In this perspective, the present article presents considerations about a proposal of pedagogical intervention directed to the first year of High School / Technical, using mechatronic prototypes to carry out investigative experimental practices, from the following of the social problem: traffic accidents. In view of the situation presented, the students, gathered in a team, participate in investigative actions such as: information gathering, discussion of solutions, elaboration and testing of hypotheses, textual production and apprehension of scientific knowledge. In this context, we use as theoretical basis to deal with experimental activities that support a Physics Teaching aimed at Scientific Literacy, the Structuring Axes of Scientific Literacy, proposed by Sasseron and Carvalho (2011) and the five steps for the experimental investigative activities of Carvalho (2010). With regard to the outstanding data of the execution of activities such as videos, images, logbooks and reports. It is hoped that the results of this work will provide critical reflections on methodological practices based on the use of mechatronics, emphasizing the importance of a contextualized Science Teaching that gives meaning to its contents, which stimulates and develops the scientific spirit of the student and the teacher.

Author Biographies

Alberto de Castro Baptista, Colégio Modelo Luís Eduardo Magalhães, Secretaria do Estado da Bahia/SEC-BA

Graduado em Engenharia Química pela Universidade Federal de Alagoas (1997), Especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2004), graduado em Física Licenciatura pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2010), mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Estadual de Santa Cruz (2015). Participou do projeto de Extensão Zênite: Espaçomodelismo, educação espacial e ciência na escola (2009). Atualmente é professor regente de Física do Colégio Modelo Luís Eduardo Magalhães que está vinculado à Secretaria da Educação do Estado da Bahia e tutor do curso de Licenciatura em Física, modalidade à distância (Ead), da Universidade Estadual de Santa Cruz. Desenvolve trabalhos com dispositivos mecatrônicos para o Ensino de Física sob a perspectiva da Alfabetização Científica.

Maxwell Roger da Purificação Siqueira, Universidade Estadual de Santa Cruz, Secretaria do Estado da Bahia/SEC-BA

Graduado em Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000), mestrado em ensino de Ciências, com ênfase em ensino de Física pela Universidade de São Paulo (2006) e doutorado em Educação (ensino de Física e Matemática) pela Faculdade de Educação da USP (2012). Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz, atuando na graduação e na pós-graduação. Foi coordenador geral de estágios da UESC, coordenador do subprojeto do PIBID de Física e atualmente está na coordenação de Gestão do PIBID/UESC. Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (2013-2015). Desenvolve pesquisas voltadas à formação de professores de Ciências, com ênfase em processos de inovações curriculares com a inserção da Física Moderna e Contemporânea na educação básica, a partir do desenvolvimento de sequências de ensino-aprendizagem, e também com a Situação de Estudo. Tem experiência também com a divulgação científica com projeto itinerante.

Published

2018-09-14

How to Cite

Baptista, A. de C., & Siqueira, M. R. da P. (2018). Implementation of Mechatronics in the teaching of Physics: construction of investigative actions through Mechatronics Educational devices. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(2), 550–572. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p550

Issue

Section

Atividades experimentais no ensino de Física