Future Physics teacher answers on aspects related to medical diagnostic imaging exams
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p769Abstract
Assuming that one of the possible ways of teaching topics of Modern and Contemporary Physics is to address aspects of the operation of contemporary technological artifacts, we structure this work from two questions: how future physics teachers produce meanings from a teaching unit on medical imaging exams? And how can the development of a teaching unit on medical imaging exams contribute to the future physics teachers’ representations about some concepts and notions associated with Modern and Contemporary Physics? To answer them, we take as support notions of Discourse Analysis divulged and/or produced by Eni Orlandi and analyze answers given by two future physics teacher throughout the development of the aforementioned teaching unit in classroom. The analysis showed that the teaching of the topic medical imaging exams can work as condition for the production of meanings on notions related to Modern and Contemporary Physics, such as radiation, radioactivity and spin, providing to the future teachers the production of meanings coherent with the currently accepted scientific interpretations.
References
BILANIUK, L. T.; BILANIUK, O. M. NMR imaging in medicine. Physics Education, v. 19, n. 5, p. 247-252, 1984.
BONAGAMBA, T. J.; CAPELLE, K. W.; AZEVEDO, E. R. A RMN e suas aplicações atu-ais. Ciência Hoje, v. 37, n. 221, p. 40-48, 2005.
CHAZAN, L. K. O Corpo Transparente e o Panóptico Expandido: Considerações sobre as Tecnologias de Imagem nas Reconfigurações da Pessoa Contemporânea. PHYSIS: Revista de Saúde Coletiva, v. 13, n. 1, p. 193-214, 2003.
CNEN - COMISSÃO NACIONAL DE ENERGIA NUCLEAR. Diretrizes Básicas de Proteção Radiológica, março 2014. Disponível em: http://appasp.cnen.gov.br/seguranca/ nor-mas/pdf/Nrm301.pdf. Acesso em: 21 nov. 2014.
CORNELIUSSEN, S. T. Are we “silently irradiating ourselves to death” in medical imaging? Physics Today, fevereiro 2014.
CUPANI, A. La peculiaridade del conocimiento tecnológico. Scientiae Studia, v. 4, n. 3, p. 353-371, 2006.
CUPPARI A. et al. Gradual introduction of some aspects of quantum mechanics in a high school curriculum. Physics Education, v. 32, n. 5, p. 302-308, 1997.
DATASUS, Ministério da Saúde. Informações de Saúde (TABNET) – Rede Assistencial, Cadastro Nacional dos Estabelecimentos de Saúde do Brasil, Recursos Físicos, Equipamentos. 2018. Disponível em: http://www2.datasus.gov.br/DATASUS/index.php?area= 0204&id=11671&VObj=http://tabnet.datasus.gov.br/cgi/deftohtm.exe?cnes/cnv/equipo. Acesso em: 26 dez. 2018.
FERREIRA, M. O efeito das radiações ionizantes em doses baixas – cinco décadas de disputa. Com Ciência: revista eletrônica de jornalismo científico, outubro 2013.
GARDNER, P. L. The representation of science-technology relationships in Canadian physics textbooks. International Journal of Science Education, v. 21, n. 3, p. 329-347, 1999.
GUERRA, A.; BRAGA, M.; REIS, J. C. Teoria da relatividade restrita e geral no programa de mecânica do ensino médio: uma possível abordagem. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 29, n. 4, p. 575-583, 2007.
JOHANSSON, K. E.; NILSSON, C.; TEGNER, P. E. An educational PET camera model. Physics Education, v. 41, n. 5, p. 437-439, 2006.
KEEVIL, Stephen F. Magnetic resonance imaging in medicine. Physics Education, v. 36, n. 6, p. 476-485, 2001.
LIMA, R. S.; AFONSO, J. C.; PIMENTEL, L. C. F. Raios-X: fascinação, medo e ciência. Química Nova, v. 32, n. 1, 2009.
MACHADO, D. I.; NARDI, R. Construção e validação de um sistema hipermídia para o ensino de física moderna. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n. 1, p. 90-116, 2007.
MARTINS, R. A. Como Becquerel não descobriu a radioatividade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 7, n. especial, p. 27-45, 1990.
MARTINS, R. A. Investigando o invisível: as pesquisas sobre raios X logo após a sua descoberta por Röntgen. Revista da Sociedade Brasileira de História da Ciência, v. 17, p. 81-102, 1997.
MARTINS, R. A. A descoberta dos raios X: o primeiro comunicado de Röntgen. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 20, n. 4, p. 373-391, 1998.
MARTINS, R. A. As primeiras investigações de Marie Curie sobre elementos radioativos. Revista da Sociedade Brasileira de História da Ciência, v. 1, n. 1, p. 29-41, 2003.
MARTINS, R. A. Hipóteses e interpretação experimental: a conjetura de Poincaré e a descoberta da hiperfosforescência por Becquerel e Thompson. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 501-516, 2004.
MICHAEL, G. X-ray computed tomography. Physics Education, v. 36, n. 6, p. 442-451, 2001.
NAVARRO, M. V. T.; LEITE, H. J. D.; ALEXANDRINO, J. C.; COSTA, E. A. Controle de riscos à saúde em radiodiagnóstico: uma perspectiva histórica. História, Ciências, Saúde –Manguinhos, v. 15, n. 4, p.1039-1047, 2008.
OKUNO, E. Radiação: efeitos, riscos e benefícios. São Paulo: Harbra, 1988.
OKUNO, E. Efeitos biológicos das radiações ionizantes. Acidente radiológico de Goiânia. Estudos Avançados, v. 27, n. 77, p. 185-199, 2013.
OKUNO, E.; YOSHIMURA, E. M. Física das radiações. São Paulo: Oficina de Textos, 2010.
ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. São Paulo: Pontes, 1987.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 6ª ed. Campinas: Pontes, 2005.
ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas: Pontes, 2007.
ORLANDI, E. P. Leitura e discurso científico. Cadernos Cedes, n. 41, 1997.
ORTEGA, F. O corpo transparente: visualização médica e cultura popular no século XX. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 13 (suplemento), p. 89-107, 2006.
OSEI, E. K; DARKO, J. A Survey of Organ Equivalent and Effective Doses from Diagnostic Radiology Procedures. ISRN Radiology, v. 2013, 2013. Disponível em: http://www.hindawi.com/journals/isrn/2013/204346/abs/. Acesso em: 21 nov. 2014.
OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H. Física moderna e contemporânea no ensino médio: elaboração de material didático, em forma de pôster, sobre partículas elementares e interações fundamentais. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 16, n. 3, p. 267-286, 1999.
PENA, F. L. A. Por que, nós professores de Física do Ensino Médio, devemos inserir tópicos e ideias de física moderna e contemporânea na sala de aula? Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 1-2, 2006.
PINTO, A. C.; ZANETIC, J. É possível levar a Física Quântica para o ensino médio? Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 16, n. 1, p. 7-34, 1999.
REDBERG, R. F.; SMITH-BINDMAN, R. We are giving ourselves cancer. The New York Times, Opinion Pages, 30 de janeiro de 2014.
ROBILOTTA, C. C. A tomografia por emissão de pósitrons: uma nova modalidade na medicina nuclear brasileira. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 20, n. 2/3, p. 134-142, 2006.
SCHMIDT, R. H. X-ray physics for radiologic technologists. St. Louis: W. H. Green, 1973.
SIENKIEWICZ, Z. International Workshop on Non-Ionizing Radiation Protection in Medi-cine. Medical Physics, v. 40, n. 11, p. 1-7, 2013.
SILVA, A. C.; ALMEIDA, M. J. P. M. Física Quântica no Ensino Médio: o que dizem as pesquisas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 3, p. 624-652, 2011.
TERRAZAN, E. A. A inserção da física moderna e contemporânea no ensino de Física na escola de 2º grau. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 9, n. 3, 1992.
VALADARES, E. C.; MOREIRA, A. M. Ensinando Física moderna no segundo grau: Efeito fotoelétrico, laser e emissão de corpo negro. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 15, n. 2, p. 121-135, 1998.
VAN GELDEREN, F. Understanding X-rays: a synopsis of radiology. Berlin: Springer, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >