Digital artifacts for the DICA Museum: contributions to the training of physics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p283

Abstract

In the context of undergraduate studies, there are not many experiences in discussing didactic activities considering places different from school. However, research on practices in non-formal spaces, especially the museums of science, have been increasing. In this sense, we believe to be  important in teacher training programs and undergraduate studies to enhance the interest and training skills in  in out-of-school spaces for didactic activities. Thus, this paper presents our study with undergraduate Physics students, in a teacher training course named INTEGRATED EDUCATIONAL PRACTICES PROJECT 3 (PIPE 3) at the Federal University of Uberlândia (UFU), in the first semester of 2016. We intend to bring to light some possible contributions for Physics teacher training while they work in a proposal of digital artifacts for the exhibition of Electromagnetism from the DICA Museum. In this research, we found the evolution of the student's conceptions about science museums, and their recognition as educational spaces with objectives different from school. Therefore, we believe that this paper could evidence that the inclusion of educational activities involving nonformal spaces may contribute to teacher training in undergraduate studies.

Author Biographies

Matheus Barros, Masters student in Science and Mathematics Teaching, Universidade Federal de Uberlândia

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Licenciado em Física (2019) pela UFU. Atuou como bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), em 2014, de Iniciação Tecnológica e Industrial (ITI-A/CNPQ), em 2015 e 2016 e bolsista de extensão (via PROEXC/UFU) em 2017, além de compor a equipe do Museu Diversão com Ciência e Arte (DICA), entre 2014 e 2018 como monitor em atividades para divulgação e popularização da ciência, realizadas em Uberlândia e região; atualmente atua como voluntário no setor educativo do Museu DICA.

Silvia Martins, Universidade Federal de Uberlândia

Possui doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001). É fundadora e coordenadora do Museu Diversão com Ciência e Arte – DICA, desde 2007. Coordena as ações regionais da Semana Nacional de Ciência e Tecnologia em Uberlândia. Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Uberlândia. Tem experiência na área de ensino de ciências, com ênfase em Divulgação Científica, educação em museus e formação continuada de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: transposição museográfica, relação museu-escola, alfabetização científica, formação inicial e continuada de professores.

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Published

2020-04-06

How to Cite

Barros, M., & Martins, S. (2020). Digital artifacts for the DICA Museum: contributions to the training of physics teachers. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(1), 283–314. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p283

Issue

Section

Espaços não formais no ensino de Física

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