A debate on the Nature of Science in High School Teaching : an example from the Special Theory of Relativity

Authors

  • Janete Francisca Klein Köhnlein UNOESC - Santa Catarina
  • Luiz Orlando de Quadro Peduzzi UFSC - Santa Catarina

Abstract

Considering some of the difficulties that are sometimes found in the teaching praxis fulfill, which aim to discuss, in classroom, Science and its construction process, in this work we present the Didactic Modulus Components based on a historical and philosophical approach of the Special Theory of Relativity. Built according to Angotti and Delizoicov s three pedagogical moments (1992); initial problematization, knowledge organization and knowledge practice, this work was tested in a 4 th stage group of students from a State High School in Santa Catarina. The results show a deep favorable response from the Students in relation to the developed activities and they also show significant changes in certain current Science conceptions.

Author Biographies

Janete Francisca Klein Köhnlein, UNOESC - Santa Catarina

Graduação em Matemática Hab. Matemática e Física pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1995) , graduação em Educação Artística pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1995) , especialização em Ensino de Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Luiz Orlando de Quadro Peduzzi, UFSC - Santa Catarina

Graduação em Bacharelado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1973), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1980) e doutorado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2005-01-01

How to Cite

Köhnlein, J. F. K., & Peduzzi, L. O. de Q. (2005). A debate on the Nature of Science in High School Teaching : an example from the Special Theory of Relativity. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 22(1), 36–70. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6393

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>