Interdisciplinary actions in Physics Teaching: theoretical assumptions and literature review
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e67750Abstract
In view of the importance of the interdisciplinary theme in the educational context and its polysemic character, this study aimed to discuss some definitions on the theme, differentiating interdisciplinarity from other levels of disciplinary relationship. In addition to the theoretical contribution presented, we seek to answer the following question: How has Physics Education been articulated with other areas of knowledge, in proposing interdisciplinary actions or at other levels of disciplinary relations? To answer this focus question, we conducted a systematic literature review study adopting, as corpus of analysis, articles from sixteen national journals on Physics / Science Education, published between 2006 and 2018. We use thematic categorization according to Bardin (2011), and through exploration and transformation by standardization and equivalence the information was grouped into categories. In addition to the categories defined a priori, classifications emerged from this process regarding the approach, nature and objectives of the research organized in the categories: i ) works that included proposals for interdisciplinary activities with Physics without the use of specific methodologies; ii) works that included studies of a theoretical nature, legal assumptions about the theme, as well as conceptions that educators have about the theme; iii) works that contemplated proposals for teaching physics activities based on generating themes, thematic approach CTS, Study Situations and Interdisciplinary Islands of rationality; iv) works that presented Physics concepts in contextualized applications or as a tool for other areas of knowledge. Through the discussion of the results, the excessive and indiscriminate use of the term interdisciplinarity was evidenced as an attempt to contemplate the educational guidelines and the scarcity of works that present teaching proposals that integrate concepts of Physics with other areas of knowledge both scientific and technical in line with the characteristics highlighted by the theoretical framework used. It also stands out as a result of this review, the need for theoretical deepening to support the teaching practices carried out and for continued training that prioritizes reflection, dialogicity and collective planning, as well as the importance of taking interdisciplinarity as an open attitude towards the object of knowledge, incorporating the results of various disciplines.
References
ABRIL, O. L. C.; NARDI, R. Os “Objetos de Estudo” da pesquisa em ensino de Física segundo pesquisadores brasileiros. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 414-433, 2015.
AMANTES, A.; COELHO, G. Como a abordagem de ensino influencia a aprendizagem de conteúdos Científicos e Tecnológicos? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 111-133, 2013.
AVILA, L. A. B. et al. A Interdisciplinaridade na Escola: Dificuldades e Desafios no Ensino de Ciências e Matemática. Revista Signos, v. 38, n. 1, p. 9-23, 2017.
ANDRADE, R. R. D. de; NASCIMENTO, R. S.; GERMANO; M. G. Influências da Física Moderna na obra de Salvador Dalí. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 3, p. 400-423, dez. 2007.
AUGUSTO, T. G. S.; CALDEIRA, A. M. A. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais apontadas por professores da área de Ciências da Natureza. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 139-154, 2007.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BASTOS, P. W.; MATTOS, C. R. de. Física para uma saúde auditiva. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 9, n. 3, 2009.
BATISTA, I. L.; LAVAQUI, V.; SALVI, R. F. Interdisciplinaridade escolar no ensino médio por meio de trabalho com projetos pedagógicos. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 209-239, 2008.
BATISTA, I. L.; SALVI, R. F. Perspectiva pós-moderna e interdisciplinaridade educativa: pensamento complexo e reconciliação integrativa. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 147-160, dez. 2006.
BOFF, E. T. O.; PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C. A Significação do conceito energia no contexto da situação de estudo alimentos: produção e consumo. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 145-164, 2011.
BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília, DF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/par/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica- 2007048997/12657-parametros-curriculares-nacionais-5o-a-8o-series. Acesso em: out. 2020.
BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC/SEFM, 1999.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso em: nov. 2020.
CARMINATTI, B.; DEL PINO, J. C. Concepções dos professores da área das Ciências da Natureza acerca da construção da interdisciplinaridade no Ensino Médio Politécnico: a contribuição dos saberes docente na realidade de duas escolas do norte gaúcho. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 103-125, 2015.
CAVALCANTE, J. C. L. et al. Física e Música: uma proposta interdisciplinar. Revista Areté: Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v. 5, n. 9, p. 101-111, ago.-dez. 2012.
CHRISPINO, A. et. al. A área CTS no Brasil vista como rede social: onde aprendemos? Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 2, p. 455-479, 2013.
COELHO, S. M.; MACHADO, G. R. Acústica e música: uma abordagem metodológica para explorar sons emitidos por tubos sonoros. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 32, n. 1, p. 207-222, abr. 2015.
CORDEIRO, M. D.; PEDUZZI, L. O. Q. Entre os transurânicos e a fissão nuclear: um exemplo do papel da interdisciplinaridade em uma descoberta científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 31, n. 3, p. 536-563, dez. 2014.
CUNHA, A. R. et al. Determinação de propriedades petrofísicas de rochas via simulação. Um caminho interdisciplinar. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 34, n. 4, 4315, dez. 2012.
DAL MOLIN, V. T. S. et al. Práticas interdisciplinares no Ensino médio integrado: concepções dos docentes das áreas técnicas e básicas. Revista Acta Scientiae, Canoas, v. 18, n. 3, p. 869-882, set.-dez. 2016.
DAMASIO, F.; STEFFANI, M. H. Ensinando física com consciência ecológica e com materiais descartáveis. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 29, n. 4, p. 593-597, dez. 2007.
DESCARTES, R. Discurso sobre o método. São Paulo: Hemus, 1978.
DORTA, M. P.; SOUZA, E. C. P.; MURAMATSU, M. O projetor de gotas e suas diversas abordagens interdisciplinares no Ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 38, n. 4, e4503, 2016.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011a.
FAZENDA, I. C. A. Desafios e perspectivas do trabalho interdisciplinar no Ensino Fundamental: contribuições das pesquisas sobre interdisciplinaridade no Brasil: o reconhecimento de um percurso. Interdisciplinaridade. Revista do Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 10-23, out. 2011b.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18. ed. Campinas: Papirus, 2012.
FAZENDA, I. C. A. (Org.) O que é interdisciplinaridade? 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 7. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
GODOI, L. C. O. ; FIGUEIRÔA, S. F. M. Dois pesos e duas medidas: uma proposta para discutir a natureza do sistema de unidades de medidas na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 25, n. 3, p. 523-545, dez. 2008.
GOMES, A. T.; GARCIA, I. K. Aprendizagem significativa na EJA: uma análise da evolução conceitual a partir de uma intervenção didática com a temática Energia. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 289-321, 2014.
HALMENSCHLAGER, K. R.; SOUZA, C. A. Abordagem temática: uma análise dos aspectos que orientam a escolha de temas na situação de estudo. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 367-384, 2012.
HARTMANN, A. M.; ZIMMERMANN, E. O trabalho interdisciplinar no Ensino Médio: a reaproximação das “Duas Culturas”. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, 2007.
JANTSCH, A. P.; BIANCHETTI, L. Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. In. JANTSCH, A. P.; BIANCHETTI, L. (Orgs.) Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. 9. ed. atualizada e ampliada. Petrópolis: Vozes, 2011.
JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora Ltda, 1976.
JESUS, D. de; GUZZI FILHO, N. J. de. O café nosso de cada dia: investigação da influência de uma situação de estudo no processo de ensino aprendizagem de Ciências da Natureza no ensino médio. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 11, n. 1, p. 108-132, jan.-abr. 2018.
LUCISANO, F. R.; NEVES, M. C. D. Uma análise das perspectivas inter e transdisciplinares na história da ciência presentes nos livros didáticos de física. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 4, n. 8, ago. 2012.
MALDANER, O. A.; COSTA-BEBER, L. B.; MACHADO, A. R. Desenvolvimento e Aprendizagem de conceitos Biofísicoquímicos em uma Situação de Estudo: mapa conceitual e metaconceitual como instrumento de investigação. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 85-111, maio 2012.
MEDINA, M.; BRAGA, M. O teatro como ferramenta de aprendizagem da Física e de problematização da natureza da Ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 313-333, ago. 2010.
MELO JÚNIOR, R. P. Qual é a influência da cor da luz na fotossíntese? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 32, n. 1, p. 287-290, abr. 2015.
MONTEIRO, M. A. A. et al. Determinação do teor alcoólico da cachaça: uma discussão sobre o conceito de tensão superficial em uma perspectiva interdisciplinar. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 29, n. 2, p. 229-245, ago. 2012.
MONTEIRO, M. A. A. et al. Determinação de sacarose no xarope artificial de groselha por medidas de viscosidade: uma abordagem interdisciplinar. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 30, n. 3, p. 566-578, dez. 2013.
MONTEIRO, M. A. A. et al. Determinação da concentração de ácido acético no vinagre por medidas de tensão superficial: uma atividade didática interdisciplinar com vistas à mediação semiótica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 32, n. 1, p. 253-262, abr. 2015.
MORGADO, S. et al. Ensino orientado para a aprendizagem baseada na resolução de problemas e ensino tradicional: um estudo centrado em “transformação de matéria e energia”. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 73-97, maio.-ago. 2016.
MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2002.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2011.
MOZENA, E. R.; OSTERMANN, F. Uma revisão bibliográfica sobre a interdisciplinaridade no ensino das ciências da natureza. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.16, n. 02, p. 185-206, maio-ago, 2014.
MOZENA, E. R.; OSTERMANN, F. A interdisciplinaridade na legislação educacional, no discurso acadêmico e na prática escolar do Ensino Médio: panaceia ou falácia educacional? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 92-110, abr. 2016.
MUENCHEN, C.; AULER, D. Abordagem temática: desafios na Educação de Jovens e Adultos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 7, n. 3, 2007.
NASSAR, A. B. et al. A física e os novos rumos da engenharia na Amazônia Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 30, n. 1, 1307, mar. 2008.
NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. P. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, B. S.; CONDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Orgs.) Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
OZELAME, D. M.; ROCHA FILHO, J. B. As dificuldades docentes em desenvolver práticas interdisciplinares no ensino de Ciências e Matemática. Revista Acta Scientiae, Canoas, v. 18, n. 1, p. 239-249, jan.-abr. 2016.
PAVIANI, J. Interdisciplinaridade: conceitos e distinções. 2. ed. Caxias do Sul: EDUCS, 2008.
PIERSON, A. H. C.; NEVES, M. R. Interdisciplinaridade na formação de professores de Ciências: conhecendo obstáculos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 120-131, 2011.
PIMENTEL, J. R. et al. Uma sugestão para a interação multidisciplinar: a observação do fenômeno da fluorescência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 365-384, ago. 2014.
POMBO, O. Interdisciplinaridade: conceito, problemas e perspectivas. In: A interdisciplinaridade: reflexão e experiência. Lisboa. 1993. Recuperado de: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/opombo/mathesis/inter disciplinaridade.pdf.
POMBO, O. Interdisciplinaridade: Ambições e Limites. Lisboa: Relógio D´água Editores, 2004.
POMBO, O. Epistemologia da Interdisciplinaridade. Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Revista Ideação, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 90-40, 2008.
RAMOS, J. T. J.; SILVA, A. M. T. B. da. As concepções dos professores sobre a interdisciplinaridade em um modelo alternativo de formação em ciências exatas: possíveis convergências. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 01-30, 2018.
REGIANI, A. M. et al. Seguindo os passos de Sherlock Holmes: experiência interdisciplinar em encontro de divulgação científica. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 03, p. 185-198, set-dez, 2012.
REZENDE, F.; GARCIA, M. A. C.; COLA, C. S. D. Desenvolvimento e avaliação de um sistema hipermídia que integra conceitos básicos de Mecânica, Biomecânica e Anatomia Humana. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 239-259, 2006.
RICARDO, E. C.; ZYLBERSZTAJN, A. Os Parâmetros Curriculares Nacionais na formação inicial dos professores das Ciências da Natureza e Matemática do Ensino Médio. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 12, n. 3, p. 339-355, 2007.
ROCHA FILHO, J. B. et al. Medição da carga elementar por eletrólise da água. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 26, n. 2, p. 328-341, ago. 2009.
ROEHRIG, S. A. G.; CAMARGO, S. Educação com enfoque CTS em documentos curriculares regionais: o caso das diretrizes curriculares de Física do estado do Paraná. Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 4, p. 871-887, 2014.
ROSO, C. C.; AULER, D. A participação na construção do currículo: práticas educativas vinculadas ao movimento CTS. Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 2, p. 371-389, 2016.
ROSO, C. C. et al. Currículo temático fundamentado em Freire-CTS: engajamento de professores de física em formação inicial. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.17, n. 2, p. 372-389, maio-ago. 2015.
ROTHBERG, D.; QUINATO, G. A. C. Ensino de Ciências e CTS: contribuições ao aperfeiçoamento de situações de aprendizagem sobre Entropia e Degradação de Energia. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 179-206, maio 2016.
SANTAROSA, M. C. P. Os lugares da Matemática na Física e suas dificuldades contextuais: implicações para um sistema de ensino integrado. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 215-235, 2013.
SANTAROSA, M. C. P.; MOREIRA, M. A. O Cálculo nas aulas de Física da UFRGS: um estudo exploratório. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 317-351, 2011.
SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Tradução: Cláudia Schilling. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda., 1998.
SANTOS, C. A.; VALEIRAS, N. Currículo interdisciplinar para licenciatura em ciências da natureza. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 36, n. 2, 2504, jun. 2014.
SESTARI, F. B. et al. Concepções docentes sobre Ensino Médio Integrado e Interdisciplinaridade: estudo de caso em um Curso Técnico em Agropecuária do Instituto Federal do Rio Grande do Sul. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, e624985790, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5790. Acesso em: out. 2020.
SEVERINO, A. J. O uno e o múltiplo: o sentido antropológico do interdisciplinar. In. JANTSCH, A. P.; BIANCHETTI, L. (Orgs.) Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. 9. ed. atualizada e ampliada. Petrópolis: Vozes, p. 138-154, 2011.
SOUZA, M. C. A. et al. Disciplinas integradoras no currículo médico: uma inovação pedagógica. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 10, n. 19, jun. 2018.
STADLER, J. P.; HUSSEIN, F. R. G. S. O perfil das questões de ciências naturais no novo Enem: interdisciplinaridade ou contextualização. Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 2, p. 391-402, 2017.
VILLANI, A.; FRANZONI, M.; VALADARES, J. M. Desenvolvimento de um grupo de licenciandos numa disciplina de prática de ensino de Física e Biologia. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 143-168, 2008.
WIRZBICKI, S. M.; ZANON, L. B. Abordagens e Reflexões sobre o Ensino do conceito Energia nas transformações dos alimentos. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 195-218, nov. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >