Contributions to the debate on truth as human activity in Science Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1355

Abstract

Inspired by the call pointing out that “the certainties seem to have been put in check” and “by the certainty that science education needs to consider contemporary issues in its daily practice of research and teaching” we settled out to think that terms such as reality, certainty, truth need to be put within a perspective that considers the inherent complexity of the processes humanity development, constant transformation and that these terms are not the result of an isolated mind, but produced within concrete historical moments. Therefore, our objective is to bring contributions to the debate around the truth in Science Education. For this, we will use two examples that deal with disputes over two entries in the Wikipedia open encyclopedia, in order to illustrate a way from which the truth can be conceived, in a very problematic way. Although they are not specifically about typical teaching situations, from our point of view these examples are quite illuminating and allow us to extrapolate the analysis and bring reflections to Science Education.

Author Biographies

João Otavio Garcia, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Ciências da Natureza com Habilitação em Física pelo Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Jaraguá do Sul (2016) e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) (2020).

Lucas Albuquerque do Nascimento, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) (2015) e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) (2020).

Felipe Ramos Lima, Master Degree Student of Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Física pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) (2016) e Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica.

Juliano Camillo, Departamento de Metodologia de Ensino, Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica

Licenciado em Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) (2007), Mestre (2011) e Doutor (2015) pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências - Modalidade Física da Universidade de São Paulo (USP). Atualmente professor da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) no Departamento de Metodologia de Ensino (MEN) e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT/UFSC).

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ARTHURY, L. H. M.; GARCIA, J. O. Em prol do realismo científico no ensino. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, 2020.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de janeiro: Contraponto, 1996.

BERNECKER, S. (Ed.). Routledge Companion to Epistemology. London and New York: Routledge, 2011.

BRYANT, S. L.; FORTE, A.; BRUCKMAN, A. Becoming Wikipedian: transformation of participation in a collaborative online encyclopedia. In: INTERNATIONAL ACM SIGGROUP CONFERENCE ON SUPPORTING GROUP WORK, 2005. Proceedings… p. 1-10, 2005.

CAMILLO, J. Contribuições iniciais para uma filosofia da educação em ciências. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Instituto de Física, Universidade de São Paulo, São Paulo.

CAMILLO, J.; MATTOS, C. Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano. Linhas Críticas, v. 25, p. 94-123, 2019.

CARDOSO, D.; GURGEL, I. Por uma educação científica que problematize a mídia. Linhas Críticas, v. 25, p. 74-93, 2019.

CESARINO, L. Pós-verdade: uma explicação cibernética. Ilha: Revista de Antropologia, UFSC.

ENGESTRÖM, Y. Activity theory and individual and social transformation. In: ENGESTRÖM, Y.; MIETTINEN, R.; PUNAMÄKI, R.-L. (Org.). Perspectives on Activity Theory. 1. ed. Cambridge University Press, 1999.

ENGESTRÖM, Y. Expansive Learning at Work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, v. 14, n. 1, p. 133-156, fev. 2001.

GARCIA, J. O. Discussões sobre ciência na formação de professores: articulações entre Natureza da Ciência e Teoria da Atividade Cultural-Histórica. 2020. 207 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2020.

MOURA, B. A. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014.

SIQUEIRA-BATISTA, R.; SIQUEIRA-BATISTA, R.; SCHRAMM, F. R. A ciência, a verdade e o real: variações sobre o anarquismo epistemológico de Paul Feyerabend. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 22, n. 2, p. 240-262, 2005.

SLATTERY, S. P. "Edit this page" the socio-technological infrastructure of a wikipedia article. In: ACM INTERNATIONAL CONFERENCE ON DESIGN OF COMMUNICATION, 27th, 2009. Proceedings... p. 289-296, 2009.

STETSENKO, A. From relational ontology to transformative activist stance: Expanding Vygosky’s (CHAT) project. Cultural Studies of Science Education, v. 3, p. 471-491, 2008.

TABER, K. S. Knowledge, beliefs and pedagogy: how the nature of science should informe the aims of science education (and not just when teaching evolution). Cultural Studies of Science Education, v. 12, n. 1, p. 81-91, 2017.

TEIXEIRA, E. S.; GRECA, I. M.; FREIRE Jr., O. Uma revisão sistemática das pesquisas publicadas no Brasil sobre o uso didático de História e Filosofia da Ciência no ensino de física. In: PEDUZZI, L. O.; MARTINS, A. F.; FERREIRA, J. M. H. (Org). Temas de História e Filosofia da Ciência no Ensino. Natal: EDUFRN. p. 9-40, 2012.

WIKIPÉDIA. Ajuda: Regras simplificadas. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Ajuda:Regras_ simplificadas. Acessado em: 21 abr. 2020.

WIKIPÉDIA. Wikipédia: Esplanada/geral/Disputa em: Olavo de Carvalho sobre a alcunha "filósofo" (26abr2019). In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikip%C3%A9dia:Esplanada/geral/Disputa_em_:Olavo_de_Carvalho_sobre_a_alcunha_%22fil%C3%B3sofo%22_(26abr2019)&oldid=55377518. Acesso em: 21 abr 2020.

WIKIPÉDIA. Wikipédia: Verificabilidade. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia: Verificabilidade. Acesso em: 21 abr. 2020.

Published

2020-12-16

How to Cite

Garcia, J. O., Nascimento, L. A. do, Lima, F. R. ., & Camillo, J. (2020). Contributions to the debate on truth as human activity in Science Education. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(3), 1355–1373. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1355

Issue

Section

Artigos