Social representations of the seasons shared by students from elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e76970

Keywords:

Social Representations, Astronomy, Seasons of year

Abstract

Constructivist learning theories conceive students' prior knowledge as one of the most important variables for learning new concepts. The cognitive structure is somewhat idiosyncratic and the task of understanding how new concepts interact with pre-existing ones is not an easy one. The Theory of Social Representations provides the foundation for understanding how this common sense knowledge is constructed and socially shared. Thus, the present study aimed to investigate the Social Representations that concluding students of the final years of elementary school in the municipality of Campo Mourão - PR share about the phenomenon of Seasons. The methodological approach to the constitution and analysis of the data was qualitative, specifically the explanatory one. The technique used to identify Social Representations was Free Evocation of Words, which allowed the identification of the central, intermediate and peripheral elements of this representation, followed by a brief essay on the evoked words. The results found showed that the semantic groups rotation; translation; time and distance between the Earth and the Sun, make up the quadrant of the central elements of the investigated social representation. These statements corroborate the need for a greater dialogue between the didactic models that circulate in the school environment, in order to overcome the traditional concept of teaching and propose new teaching situations that really value popular knowledge in the learning process.

Author Biographies

Edson Ribeiro de Britto Almeida Junior, Faculdade União de Campo Mourão e na Faculdade Terra

Docente na Faculdade União de Campo Mourão e na Faculdade Terra. Doutorando em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá.

Carlos Alberto de Oliveira Magalhães Júnior

Licenciado em Ciências pela Universidade Estadual de Maringá (2002) e em Biologia pelo Claretiano Centro Universitário (2020), Especialista em Educação pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR/Campo Mourão (2004), Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo - USP (2007); Doutor em Ciências pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2011) e Pós-doutor em Educação em Ciências pela Universidade do Minho - UMinho/PT (2016) e em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2018). É professor Associado do Departamento de Ciências; do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM e do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais - PROFCIAMB, da UEM.

Michel Corci Batista, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus de Campo Mourão

Possui graduação em Física pela Universidade Estadual de Maringá (2005) e mestrado em Educação Para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2009) e doutorado em Educação para a Ciência e Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2016). É professor Adjunto do departamento de Física da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campus de Campo Mourão e professor permanente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Física (UTFPR - Campo Mourão), do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza (UTFPR - Londrina) e do programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá. É representante da NASE (Network for Astronomy School Education) no Brasil. Atualmente exerce a função de coordenador Adjunto do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Física UTFPR/CM. Tem experiência na área de Física, com ênfase em ENSINO EM FÍSICA e ASTRONOMIA, atuando principalmente nos seguintes temas: Métodos e Técnicas para o Ensino de Ciências (Física) e/ou Astronomia; Processos e sequências de Ensino e Aprendizagem para o Ensino de Ciências (Física) e/ou Astronomia; Formação inicial de professores para o Ensino de Ciências (Física) e/ou Astronomia; Formação continuada de professores para o Ensino de Ciências (Física) e/ou Astronomia; Perspectiva CTS; Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino de Ciências (Física) e/ou Astronomia; Interdisciplinaridade; História e Filosofia da Ciência.

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Published

2022-08-15

How to Cite

Almeida Junior, E. R. de B., Magalhães Júnior, C. A. de O., & Batista, M. C. (2022). Social representations of the seasons shared by students from elementary school. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(2), 327–350. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e76970

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física