Between aesthetic experiences in Physics teaching: from art as an instrument to art as ontological

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e84697

Keywords:

Art and Physics, Aesthetic Experiences, Pragmatism, Ontology

Abstract

It is worth noting a growth in the literature that deals with the articulation between Physics Teaching and Art/Aesthetics. However, recent publications show that these relationships lack a philosophical discussion, which is fundamental. Hence, we analyze articles published in scientific journals that seek such teaching methods and to identify their premises. As a search test for articles, we selected those published in Portuguese and Spanish language journals, whose abstracts have Qualis A1 or A2 and which showed a relationship between Physics and artistic expressions, in their keywords. The period of publication of the selected articles has no initial restriction and extends until 2020. For the information, we use a phenomenological and hermeneutic methodology called Discursive Textual Analysis. As a result, we have three emerging categories that show how physics and an analysis of art relate to each other in the material. We show through the categories that, even without a philosophical basis expressing this, there is a tendency to value Aesthetic Experiences from a pragmatic-instrumental perspective, and fewer results from an ontological-instrumental perspective. Based on this, we discuss the possibilities of the found results.

Author Biographies

Ana Paula Carvalho do Carmo, Universidade Federal do Paraná

Licenciada em Ciências Exatas com Habilitação em Física pela Universidade Federal do Paraná (UFPR); Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas.

Robson Simplicio de Sousa, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professor Adjunto do Departamento Educação, Ensino e Ciências da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Palotina, PR, Brasil. E-mail: robson.simplicio@ufpr.br    

References

ABADÍA, O. M. Hermeneutical contributions to the history of science: Gadamer on “presentism.” Studies in History and Philosophy of Science, v. 42, n. 2, p. 372-380, 2011.

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ANDRADE, R. R. D.; NASCIMENTO, R. S.; GERMANO, M. G. Influências da Física moderna na obra de Salvador Dalí. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 3, p. 400-423, 2007.

AULER, D.; DELIZOICOV, D. Educação CTS: articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e referenciais ligados ao movimento CTS. Seminário Ibérico CTS no ensino das ciências: las relaciones CTS en la Educación Científica, v. 4, p. 1-7, 2006.

AULER, D.; DELIZOICOV, D. Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas Críticas, v. 21, n. 45, p. 275-296, 2015.

BELÉNDEZ, A. Holografía: ciencia, arte y tecnología. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 1, p. 1602.1-1602.16, 2009.

BORRÁS, F. J. G. Las escenas cinematográficas: una herramienta para el estudio de las concepciones alternativas de física y química. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, v. 8, n. 3, p. 291-311, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Parte II Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, 2000a.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Parte IV Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília, 2000b.

CARUSO, F.; FREITAS, N. Física Moderna no Ensino Médio: o espaço-tempo de Einstein em tirinhas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 26, n. 2, p. 355-366, 2009.

CORDERO, H.; LOMBARDI, G.; FUENMAYOR, E.; VERRILLI, D.; CROCE, N.; CONTRERAS, E.; El teatro como estrategia movilizadora de emociones y actitudes hacia las clases de física. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 1, p. 189-221, 2017.

CROCHIK, L. Performance, Educação e Ensino de Física: aproximações imprevistas. Educação em Revista, v. 35, e185187, 2019.

EGER, M. Hermeneutics and Science Education: An Introduction. Science & Education, v. 4, n. 1, p. 337-348, 1992.

FERNANDES, R. F.; PIRES, F. F.; FORATO, T. C. M.; SILVA, J. A. Pinturas de Salvador Dalí para introduzir conceitos de Mecânica Quântica no Ensino Médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 2, p. 509-529, 2017.

FERRARO, J. L. S. Currículo, experimento e experiência: contribuições da Educação em Ciências. Educação, v. 40, n. 1, p. 106-114, 2017.

FLICKINGER, H. G. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. São Paulo: Autores Associados, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADAMER, H. G. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 2015.

GALIAZZI, M. C.; SOUSA, R. S. O que é isso que se mostra: o fenômeno da análise textual discursiva? Atos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 4, p. 1167-1184, 2020.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7. ed. São Paulo: Atlas. 2019.

GIROD, M. A conceptual overview of the role of beauty and aesthetics in science and science education. Studies in Science Education, n. 43, v. 1, p. 38-61, 2007.

GIROD, M.; RAU, C.; SCHEPIGE, A. Appreciating the Beauty of Science Ideas: Teaching for Aesthetic Understanding. Science Education, v. 87, n. 4, p. 574-587, 2003.

HADZIGEORGIOU, Y. Imaginative science education: The Central Role of Imagination in Science Education. Cham, Switzerland: Springer International, 2016.

HERMANN, N. Hermenêutica e Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

HERMANN, N. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre a educação ético-estética. Ijuí: Unijuí, 2010.

JOHNSTON, J. S. John Dewey and Science Education. In: MATTHEWS, M. R. International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching. London: Springer, 2014. p. 2409-2432.

LABURÚ, C. E.; NARDI, R.; ZÔMPERO, A. F. Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula. Investigações em Ensino de Ciências, v. 19, n. 2, p. 451-463, 2014.

LAWN, C.; KEANE, N. The Gadamer Dictionary. A&C Black, 2011.

LEIVISKÄ, A. Finitude, Fallibilism and Education towards Non-dogmatism: Gadamer’s hermeneutics in science education. Educational Philosophy and Theory, v. 45, n. 5, p. 516- 530, 2013.

LIMA, M. C. B.; BARROS, H. L; TERRAZZAN, E. A. Quando o sujeito se torna pessoa: uma articulação possível entre Poesia e ensino de Física. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p. 291-305, 2004.

MATTHEWS, M. R. La enseñanza de las ciencias: Un enfoque desde la historia y la filosofía de la ciencia. Mexico: FCE, 2017.

MEDINA, M. N.; BRAGA, M. A. B. O teatro como ferramenta de aprendizagem da física e de problematização da natureza da ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 27, n. 2, p. 313-333, 2010.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Revisada e Ampliada. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

ØSTERGAARD, E. Earth at Rest: Aesthetic Experience and Students’ Grounding in Science Education. Science & Education, v. 26, n. 5, p. 557-582, 2017.

ØSTERGAARD, E.; DAHLIN, B.; HUGO, A. Doing phenomenology in science education: a research review. Studies in Science Education, v. 44, n. 2, p. 93-121, 2008.

OTERO, M. R.; GRECA, I. M.; SILVEIRA, F. L. Imágenes visuales en el aula y rendimiento escolar en Física: un estudio comparativo. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias. v. 2, n. 1, p. 1-30, 2003.

PEREIRA, M. L. D.’A.; OLENKA, L.; OLIVEIRA, P. E. D. F. Física em Ação através de Tirinhas e Histórias em Quadrinhos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 3, p. 896-926, 2016.

PEREIRA, M. V. Contribuições para entender a experiência estética. Revista Lusófona de Educação, v. 18, n. 18, p. 11-123, 2011.

PIASSI, L. P. A perspectiva sociocultural da física nos romances de ficção científica de Arthur Clarke. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 2, p. 205-226, 2011.

PINHEIRO, N. A. M.; SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. A. Ciência, tecnologia e sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do ensino médio. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 1, p. 71-84, 2007.

PINTO, A. C.; ZANETIC, J. É possível levar a física quântica para o ensino médio? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 16, n. 1, p. 7-34, 1999.

QUEIROZ, G. R. P. C. Processos de formação de professores artistas-reflexivos de física. Educação & Sociedade, v. 22, n. 74, p. 97-119, 2001.

REZENDE, F.; OSTERMANN, F.; FERRAZ, G. Ensino-aprendizagem de física no nível médio: o estado da arte da produção acadêmica no século XXI. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 1, p. 1402.1-1402.8, 2009.

ROSA, C. W.; ROSA, Á. B. O ensino de ciências (Física) no Brasil: da história às novas orientações educacionais. Revista Iberoamericana de Educación, v. 58, n. 2, p. 1-24, 2012.

SILVA M.; SILVA, P. S. Panorama da integração entre Arte e ensino de Ciências: análises quantitativa e qualitativa. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 1, p. 346-375, 2021.

SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. A tradição de linguagem em Gadamer e o professor de química como tradutor-intérprete. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 268-285, 2018.

SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. Experiências Estéticas na Pesquisa em Educação Química: Emergências Investigativas na Formação de Professores de Química em uma Comunidade Aprendente. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 9, n. 2, p. 107-126, 2019.

TEMPESTA, A. M.; GOMES, L. C. Contribuições de um museu de ciências para a formação docente em física. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 1, p. 78-102, 2017.

TOSCANO, M.; QUAY, J. Beyond a Pragmatic Account of the Aesthetic in Science Education. Science & Education, v. 30, n. 1, p. 147-163, 2021.

WICKMAN, P.-O. Aesthetic experience in science education: Learning and meaning-making as situated talk and action. Mahwah: Routledge, 2006.

WONG. D.; PUGH, K. Dewey and the Learning of Science. In: GUNSTONE, R. Encyclopedia of Science Education. London: Springer, 2015. p. 304-309.

Published

2022-12-15

How to Cite

Carmo, A. P. C. do ., & Sousa, R. S. de . (2022). Between aesthetic experiences in Physics teaching: from art as an instrument to art as ontological. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(3), 630–655. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e84697

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física