Physics, Culture and Science Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e97111

Keywords:

Science/Physics Teaching, Physics as Culture, Teacher João Zanetic, History and Philosophy of Science

Abstract

The book, launched 30 years after Professor João Zanetic's thesis "Physics is also Culture", reaffirms the need to integrate physics with the world of students, with art, literature, history and philosophy of science, with the aim of building a physics education that is part of culture and promotes, through dialogue and problematization, the critical appropriation of knowledge so that it is effectively incorporated into the universe of representations and social transformations of the subjects. Organized by André Ferrer Pinto Martins, the book is made up of 13 chapters written by researchers and educators from different parts of Brazil, who work in different teaching modalities, but share some kind of experience with Professor Zanetic and, above all, share the belief that "education is a political act". The last chapter, written by Professor Zanetic, as well as the others, leads us to reflect that the themes presented in the thesis are as current as they were at the end of the 80s. And that the struggle is ongoing for physics teaching to become an instrument of social understanding and intervention.

Author Biography

Graciely Rocha Braga, Federal University of Southern Bahia

Graduada em Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestra em Ensino pelo PPGEN / UESB, com ênfase no Ensino de Ciências Experimentais, Naturais e Matemática. Doutoranda em Ensino pela RENOEN/UESB, com ênfase em Práticas Pedagógicas no Ensino de Ciências e Matemática. Professora Assistente da área de Física da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Campus Paulo Freire. Desenvolve projetos de pesquisa e extensão na área de ensino de Ciências e Física atuando com as temáticas: Ensino de Física na Educação de Jovens e Adultos, Teoria da Flexibilidade Cognitiva, Três Momentos Pedagógicos, Educação Dialógico-Problematizadora, e com recursos didáticos, tais como: tecnologias digitais de informação e comunicação, aparelhos tecnológicos, aparatos experimentais e demonstrativos de baixo custo e tecnologia do Arduino aplicada ao ensino de Física. Pesquisadora no grupo de pesquisas Laboratório de Estudos e Pesquisas Pró Docência em Física (LEPDFis). Atuou como professora de Física e Química na Educação de Jovens e Adultos da rede pública de ensino, professora de Ciências, Física e Química na rede particular de ensino e professora das disciplinas de Estágio Supervisionado, Práticas em Ensino de Física e História da Física no curso de Física da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

References

MARTINS, A. F. P. (org.). Física, Cultura e Ensino de Ciências. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2019. 351 p.

Published

2024-08-01

How to Cite

Braga, G. R. (2024). Physics, Culture and Science Teaching. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(1), 258–262. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e97111