A hermeneutic understanding for Physics Teaching: unfoldings based on Bildung and Aesthetic Experience in Gadamer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2025.e99990

Keywords:

Bildung, Aesthetic Experience, Gadamer, Teaching Physics

Abstract

The ways in which human beings sought to understand the world around them were historically inserted in a scenario of paradigmatic crisis based on the preponderance of metaphysical thought that separates the subject from the object, the human being from nature, the formal from the sensitive. This crisis marked by dichotomies also permeates the field of Science Education (SE), which converted experiences into experiments based on verification, explanation and, with this, the devaluation of the student's aesthetic dimension towards the world. Hans-Georg Gadamer was a philosopher who articulated Aesthetics and Bildung (formation) in order to overcome this crisis scenario while articulating the self and the other in the Hermeneutic/Aesthetic/Ethics Experience with the world. In view of this, the objective of this work is to point out some developments of this articulation for a specific field within SE, Physics Teaching. Based on the interpretations of Martin Eger and Dietmar Höttecke regarding the articulation of the Gadamerian perspective in Physics Teaching, we will point out ways for an ontological turn in the field as the phenomenon of understanding starts to be understood through an ontological approach.

Author Biographies

Ana Paula Carvalho do Carmo, Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM-UFPR) da Universidade Federal do Paraná. Licenciada em Ciências Exatas com habilitação em Física pela Universidade Federal do Paraná, Palotina, PR, Brasil.

Robson Simplicio de Sousa, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Docente Adjunto na Universidade Federal
do Paraná, Palotina, PR. Atua no Departamento de Educação, Ensino e Ciências (DEC).

References

ALVES, M. A. Da hermenêutica filosófica à hermenêutica da educação. Acta Scientiarum Education, v. 33, n. 1, p. 17-28, 2011.

ALVES, A. A tradição alemã do cultivo de si (Bildung) e sua significação histórica. Educação & Realidade, v. 44, n. 2, p. 1-18, 2019.

ASTOLFI, J. -P.; DEVELAY, M. A didática das Ciências. Campinas: Papirus, 1990.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

BRAGA, M.; GUERRA, A.; REIS, J. C. The Enlightenment Paideia: The French Origins of Modern Science Teaching. In: PRESTES, M. E. B.; SILVA, C. C. A (eds.), Teaching Science with Context: Historical, Philosophical, and Sociological Approaches. Springer Cham: 2018. p. 313-325.

CARMO, A. P. C.; SOUSA, R. S. Entre experiências estéticas no ensino de Física: da arte como instrumento à arte como ontológica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 39, n. 3, p. 630-655, 2022.

CARMO, A. P. C.; SOUSA, R. S. Uma filosofia da educação em ciências no horizonte da hermenêutica filosófica. Prometeica-Revista de Filosofía y Ciencias, n. 27, p. 39-55, 2023.

DAHLIN, B.; ØSTERGAARD, E.; HUGO, A. An Argument for Reversing the Bases of Science Education - A Phenomenological Alternative to Cognitionism. Nordic Studies in Science Education, v. 5, n. 2, p. 201-215, 2009.

EGER, M. Hermeneutics and Science Education: an introduction. Science & Education, v. 1, p. 337-348, 1992.

EGER, M. Hermeneutics as an approach to Science: Part I. Science & Education, v. 2, p. 1-29, 1993a.

EGER, M. Hermeneutics as an approach to Science: Part II. Science & Education, v. 2, p. 303-328, 1993b.

EGER, M. Achievements of hermeneutic-phenomenological approach to natural science. Man and World, n. 30, p. 343-367, 1997.

EGER, M. Language and the double hermeneutic in natural science. In: FEHÉR, M., KISS, O.; ROPOLYI, L. (Eds.) Hermeneutics and Science: Proceedings of the first conference of the International Society for Hermeneutics and Science. Dordrecht: Springer Netherlands, 1999. p. 265-280.

FENSHAM, J. P. Defining an identity. The evolution of science education as a field of research. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2004.

FLICKINGER, H.-G. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. São Paulo: Autores Associados, 2010.

FLICKINGER, H.-G. Herança e futuro do conceito de formação (Bildung). Educação & Sociedade, v. 32, n. 114, p. 151-167, 2011.

FLICKINGER, H.-G. Gadamer & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

FOUREZ, G. Crise no ensino de ciências?. Investigações em ensino de ciências, v. 8, n. 2, p. 109-123, 2003.

GALIAZZI, M. C.; SOUSA, R. S. O programa de pesquisa de Martin Eger: princípios da Hermenêutica Filosófica na Educação em Ciências. Educação em Revista, v. 39, p. e38834, 2023.

GADAMER, H.-G. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

GADAMER, H.‐G. Education is self‐education. Journal of Philosophy of Education, v. 35, n. 4, p. 529-538, 2001.

GEBHARD, U.; HÖTTECKE, D. REHM, M. Pädagogik der Naturwissenschaften. Wiesbaden: Springer, 2017.

GRONDIN, J. Hermenêutica. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

GRONDIN, J. The Hermeneutical Circle. In: KEANE, N.; LAWN, C. (Eds.). The Blackwell Companion to Hermeneutics. Pondicherry: Wiley Blackwell, 2016.

HA, S.; LEE, G.; KALMAN, C. S. Workshop on friction: Understanding and addressing students’ difficulties in learning science through a hermeneutical perspective. Science & Education, v. 22, p. 1423-1441, 2013.

HERMANN, N. Hermenêutica e Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

HERMANN, N. Autocriação e Horizonte Comum: Ensaios sobre educação ético-Estética. Ijuí: Unijuí, 2010.

HERMANN, N. O enlace entre corpo, ética e Estética. Revista brasileira de Educação, v. 23, p. 1-16, 2018.

HÖTTECKE, D. Die Natur der Naturwissenschaften historisch verstehen: Fachdidaktische und wissenschaftshistorische Untersuchungen. Zwieter unveränderteAuflage. Berlin: Logos-Verlag, 2012.

KAHLMEYER-MERTENS, R. S. 10 lições sobre Heidegger. Petrópolis: Vozes, 2015.

LAWN, C.; KEANE, N. The Gadamer dictionary. New York: Continuum International Publishing, 2011.

LAGO, C. Experiência Estética e Formação: Articulação a partir de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014.

LAGO, C.; VANI, A. C. Experiência estética e formação: um desafio contemporâneo à educação. Impulso, v. 25, n. 63, p. 57-76, 2015.

LEIVISKÄ, A. Finitude, Fallibilism and Education towards Non-dogmatism: Gadamer’s hermeneutics in science education. Educational Philosophy and Theory, v. 45, n. 5, p. 516-530, 2013.

MARANDOLA JUNIOR, E.; BATISTA, G. S. A Casa como Experiência-Limite: Sentidos Fenomenológicos e Hermenêuticos do Habitar. Kalagatos: Revista de Filosofia, v. 20, n. 2, p. 1, 2023.

NIU, W. On Gadamer’s Concept of Bildung. In: KOERRENZ, R.; SCHMIDT, A.; VIEWEG, K.; WATTS, E (Eds.). West-Eastern Mirror: Virtue and Morality in the Chinese-German Dialogue. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh, 2020. p. 165-176.

ØSTERGAARD, E. Earth at Rest: Aesthetic Experience and Students’ Grounding in Science Education. Science & Education, v. 26, n. 5, p. 557-582, 2017.

PEREIRA, M. V. Contribuições para entender a experiência Estética. Revista Lusófona de Educação, v. 18, n. 18, p. 11-123, 2011.

PERISSÉ, G. Estética & Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

ROTH, W.-M. Enracinement or the earth, the originary ark, does not move: on the phenomenological(historical and ontogenetic) origin of common and scientific sense and the genetic method of teaching (for)understanding. Cultural Studies of Science Education, v. 10, n. 2, p. 469-494, 2015.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as Ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Estudos avançados, v. 2, p. 46-71, 1988.

SCHULZ, R. M. Reforming science education: Part I. The search for a philosophy of science education. Science & Education, v. 18, p. 225-249, 2009.

SCHULZ, R. M. On the way to a philosophy of science education. 271 f. 2010. Thesis (Philosophy Doctorate) - Simon Fraser University, Burnaby.

SCHULZ, R. M.; KALMAN, C. S. Philosophy of Physics: Its Significance for Teaching and Learning. In: TAŞAR, M. F.; HERON, P. R. L. (Eds.). The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics. Melville: AIP Publishing, 2023. p. 1-30.

SJÖSTRÖM, J.; EILKS, I. The Bildung Theory – From von Humboldt to Klafki and Beyond. In: AKPAN, B., KENNEDY, T. J. (Eds.). Science Education in Theory and Practice. Springer Texts in Education. Cham: Springer, 2020. p. 55-67.

SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. A tradição de linguagem em Gadamer e o professor de Química como tradutor-intérprete. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 268-285, 2018.

SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. Experiências Estéticas na Pesquisa em Educação Química: emergências investigativas na formação de professores de Química em uma comunidade aprendente. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 9, n. 2, 2019.

WAGENSCHEIN, M. Teaching to Understand: On the Concept of the Exemplary in Teaching. In: WESTBURY, I.; HOPMANN, S.; RIQUARTS, K. (Eds.). Teaching as a Reflexive Practice: The German Didaktik Tradition. New York: Routledge, 2010. p.161-175.

ZAMBAM, R. E; CALLONI, H. Hermenêutica Filosófica: O Conceito de Experiência como contribuição para o fortalecimento da Educação Ambiental. Ambiente & Educação, v. 23, n. 2, p. 45-61, 2018.

Published

2025-09-22

How to Cite

Carmo, A. P. C. do, & Sousa, R. S. de. (2025). A hermeneutic understanding for Physics Teaching: unfoldings based on Bildung and Aesthetic Experience in Gadamer. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 42(2), 478–504. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2025.e99990

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física